Felsmak

Halloj

Har bryggt öl ett par år  med utmärkt result mer eller mindre men nu dom senaste gångerna har jag fått en felsmak som jag beskriver som bakelit eller bränd elektronik. Har trott att det rör sig om autolys men börjar bli osäker då det uprepas gång på gång samt att det ej har legat länge på hink efter avslutad jäsning. Smaken är en väldigt skarp smak som gör ölen helt odrickbar. Har ej heller pytsat i humle i någon större mängd typ IBU 30-40. Har slutat använda starclean då det enligt min uppfattning funkade bättre med att använda kokande vatten till att sterilisera hinkar mm(fått infektioner). Vad kan det vara för fel ?

Jottson

Sv: Felsmak

Hade samma problem i början, det enda jag gjorde var att köpa bättre ingredienser och jobba med renligheten.
PBW och star san är det enda jag kör med, förutom en och en annan diskborste!

Vad kör du med för jäst vanligtvis?
Hur varmt jäser du?
Hur gör du rent dina flaskor/fat?

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Har alltid köpt mina ingridienser på humle samt använt kokande vatten från början sedan övergått till PBW samt starsan för att sedan gå tillbaks till kokande vatten. Använder flytande jäst från White labs och Wyeast.

Glömde svar a att jag gör rent mina flaskor me PWB samt i ugn ca 60 minb 250 grader
Jäser på ca 22 grder
Faten gör jag rent med kokande vatten samt starsan

Jag rensar ut klorföroreningar via Campden tabletter eftersom klor kan skapa otrevliga smaker.

http://www.howtobrew.com/section1/chapter4-1.html

Har du ändrat något i din bryggprocess sedan felsmakerna som kan orsaka oxidering?

När uppstår felsmaken, är det under/efter jäsning eller vid flaskning/fatning?

Jag gissar på vildjäst/bakterie eller att det kommer från jästen.
Om du inte ändrat något annat som jäst, återanvändning av jäst, magnesiumsulfat osv.

Jag hoppas att du inte bara använder kokande vatten till dina fat utan ger dem en ordentlig rengörning med ex. PBW inkl stigarrör.
Smuts, fett, biofilm etc. är viktigt att få bort från all utrustning innan denna desinficeras. Att dess utom använda PBW på rätt sätt - varmt+varmt.
För att sedan avsluta med en runda surt för att bli av med eventuella mineraler etc. som ett basiskt rengöringsmedel inte rår på. Ex. om man eftersköljer ett basiskt rengöringsmedel med kallvatten istället för varmvatten.

Se också över slangar, hävert och jäshinkar, sådant bör bytas 4-7 ggr/år beroende på hur man förvarar och hur ofta de används samt hur bra man är på att rengöra dessa. Var också noga med att inte förvara saker/bryggutrustning i jäshinkarna när de inte används för att undvika att insidan repas.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Hej

Se också över slangar, hävert och jäshinkar, sådant bör bytas 4-7 ggr/år beroende på hur man förvarar och hur ofta de används samt hur bra man är på att rengöra dessa.

Visst skall man väl byta av sin utrustning då och då, men skall det verkligen behövas bytas jäshinkar 4-7 ggr/år?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Tycker jag är en bra ide, i synnerhet om man använder dem flitigt.
Viktigast är så klart ordentlig rengöring och att hålla utkik efter repor.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Smaken låter som fenoler. Det kan komma från en infektion men det är inte säkert. Om du får det med all öl skulle det kunna vara det. En annan sak jag reagerar på är att 22 grader är väldigt högt, speciellt om det är rumstemperaturen så att själva ölen har ännu högre temperatur när det jäser som mest. Många jäster kan ge fenoliska smaker vid för hög jästemp.