Om du fick utforma en bryggpub...

Om du fick möjlighet att styra utbudet hos en bryggpub, men var tvungen att begränsa dig till tre sorters öl, vilka sorter hade du då valt och varför?
Försök tänk realistiskt och att de, åtminstone tillsammans måste kunna bära sina kostnader.

http://bistron.tumblr.com/

Sv: Om du fick utforma en bryggpub...

1. Amerikansk IPA/välhumlad pale ale
2. Säsongsbetonad mörkare och maltigare öl.
3. Ljus belgisk, blonde eller saison.

IPA är ju poppis. Men det kan man inte dricka hela kvällen, då varierar man med nr.2. För de som inte gillar välhumlade öl fungerar nr. 2 också, som jag skulle hållit relativt maltdominerad året om.
Den ljusa belgaren går både hem hos den ovane drickaren som vill ha något ljust, belgoälskaren samt den mer ölentusiastiske.

För att hålla priset nere och volymen uppe skulle jag alltid ha en av sorterna (2 eller 3) under 4% abv.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Så svårt att bara välja tre smile
Ovan val tycker jag ser bra ut även om jag tror att man skulle behöva en lager om man vill rikta sig till den stora massan.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Früh Kölsch
Amerikansk ipa
Mörk lager/dunkel

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Tänkte på det där med att ha ett lageröl för den stora massan.
Jag tror istället att man ska välja en creme ale eller en lättare pale ale. Om man bara kan ha tre öl så betyder det att man har för få jästankar. Att knyta upp en tank för lagring blir då lite kontraproduktivt.

1. Ordinary bitter
2. Best bitter
3. Brun Porter

För det är precis vad jag skulle vilja ha att välja på.

En ljus, lätt ale med mycket arom humle som Nelson Sauvin och Cascade samt en mörk lager. Därefter hade jag valt en säsongsöl som en veteöl till sommaren eller en ESB till juletid.
Hade jag haft en bryggpub hade jag låtit mina kunder vara med och bestämma vilken säsongsölen ska vara. En förslagslåda eller någon form av röstning.

Utan att hävda att Torstensson har fel skulle jag vilja säga att den stora massan som besöker en brewpub består, enligt min verklighet, inte av enspåriga lagerdrickare. Jag tror däremot att en lager på menyn kan vara en bra inkörsport till tyngre droger. Ifall man lyckas locka in den blyge öldrickaren kanske han eller hon öppnar upp sig för andra smakrika öl.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

1 en riktigt bra ljus lager, för att den säljer
2 en IPA för att det är inne
3 en bra stout/porter för att komplettera de två ovan

10 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-12-29 01:59:02)

Då skulle jag tänka:

* Var ligger puben, vilket folk finns i området och vad dricker de vs. vilken målgrupp vill puben ha. Vad tror ni er kunna sälja.

* Tankkapacitet och brygglängd

* Storleken på pub

Etablerar man sig på en relativt ny marknad kan det defenitivt vara bra att ha en tappskylt där det står "Lager?"
Det behöver inte vara en blek öl för den sakens skull och inte heller en lager. Bara ett bekant ord eller namn för de mindre
äventyrslystna.
Precis som Svensson.lu säger så är lager en hatkärlek om man har ont om tankar. En Pale ale, mild eller liknande på 6-10 dagar.
En lager på 21-28 dager eller mer.

Det jag skulle prioritera var serveringstankar och 50L fat, samt så många tappkranar som det var möjligt att klämma in i budgeten.
Inklusive ett rymligt kylrum. Som bryggpub har du även möjligheten att göra småbatcher och one-off's. Samt att dra upp småslattar eller mindre batcher direkt på fat för att kunna hålla dina "core brands" på serveringstankar.

Mao. se till att köra öl som folk gillar och öl som ni tror på och som kan produceras i takt med er åtgång.
Tror ni på en bryggpub som kör 100% brett kör på det och håll fast vid konceptet. Känns det mer som ett hängställe, satsa på häng
och sessionöl. Rakt igenom belgiskt kan funka om köket hakar på. Men en saison och en Angus burgare med pommes och kavlis hamburgerdressing känns inte som något folk kommer rada upp sig i kö runt kvarteret för.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Kenneth skrev:

1 en riktigt bra ljus lager, för att den säljer
2 en IPA för att det är inne
3 en bra stout/porter för att komplettera de två ovan

Precis mina tankar.
Men jag håller också med Thomas om att göra en målgruppsanpassning. Vem skall besöka puben och vad kan de tänkas vilja ha...

jag jobbar som kock och ser tydligt hur ipa och apa säljer mer och mer.
Oftast beställer man dryck efter viken typ av man man tänkt äta.

En tre rätter och tre öl bör vara på menyn.

En kryddig gryta med en bastant porter
Musslor med pommes/pasta och en fin veteöl (kan bresera musslorna i veteöl istället för vin och servera en lager till maten)
Burgare med knaprigt fläsk och chipotle serveras med en torhumlad röd amerikansk ale

Man kan brygga en modern ljus lager med inslag av amerikansk humle. Det blir som ett mellanting mellan ljus lager och APA vilket tilltalar den någotsånär nyfikna lagerdrickaren*, men även den som vill ha en APA. Jag har testat oppigårds humlelager på fat och det var en grym öl, som man kan dricka några fler av. På detta sätt täcker man in ett större klientel med en öl.

Kanske kan man hitta fler "hybridöl" för de två återstående ölen på menyn för största möjliga spännvidd.

*Man borde väl vara åtminstone lite ölintresserad om man går på en bryggpub?

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!