Mäskning

Efter allt tal om dekoktionsmäskning m.m. så dök det ju upp en fråga i mitt huvud:
Hur skall jag mäska?

Jag tänkte göra en brygd av Vikings münchenermalt (5621) och kanske en liten skvätt Vikings mörk karamellmalt (5061).

Detta är min andra helmaltsbryggning, och det blir väl en 8-9 liters sats igen. Den första står i källaren och jäser, hoppas jag...

Jonas

Sv: Mäskning

Med såpass små volymer borde det både vara enkelt och rätt kul att testa dekoktionsmäskning. Själv planerar jag att dekoktionsmäska min nästa brygd.

Sen om man ska tro Denny (skaparen av en uppsjö av goda recept och en väldigt systematiskt bryggare) så blir inte alltid dekoktionsmäskningar bättre än infusionsmäskningar. (15 dommare kunde inte plocka ut de dekoktionsmäskade ölen (allt annat lika) bland ett antal bryggder och preferenserna delade sig väldigt jämt mellan de olika ölen.)

Oandra sidan verkar fler och längre dekoktioner ge tydligare och bättre smak. Så tre temperatursteg och långa koktider borde kunna ge en rejält god smak.

3 Senast ändrad av jan_johansen (2006-01-27 21:29:35)

Sv: Mäskning

Jag föreslår ¨följande:

20 Minuter: 50 Grader
15 Minuter: 68 Grader
20 Minuter: Dekoktion (1/3 av mäsken) - återföres försiktigt till huvudmäsken
10 Minuter: 68 Grader
20 Minuter: Dekoktion (1/3 av mäsken) - återföre försiktig
10 Minuter: 68 Grader
15 Minuter: 75 Grader

Lund: Min dubbelbock blev för utjäst i jämförelse med vad jag hade planerat (FG blev 1011). Ändå har jeg bryggat öl med högre FG med mindre maltsmak, och jag är helnöjd med bocken trots lite för låg FG. Just pga den tydiga maltsmaken verkar allt vara i bra balans - inte ¨¨overdrivet sötma som vissa bocköl kan ha, men absolut inte heller så att humlen slår för mycket igenom som risken kan vara med så "låg" FG.

Samma gäller Vetealen. Omtappade den igår och hade lite otur - just nu är den 1008 (ville ha haft 1010 som FG) - men det är den absolut maltigaste ölen jag har haft med så låg FG. Inte att det är en öl med stora komplexa smakar - den är bryggat som en rendyrkat törstsläckare till sommaren, men den smakar mer än vad man skulle tro med 1008 , om du förstår vad jag menar. Och det är faktiskt en väldigt humlebetonat ale i föreväg..... Därför tycker jag dekoktion är att föredra:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Mäskning

jan_johansen skrev:

Jag föreslår ¨följande:

20 Minuter: 50 Grader
15 Minuter: 68 Grader
20 Minuter: Dekoktion (1/3 av mäsken) - återföres försiktigt till huvudmäsken
10 Minuter: 68 Grader
20 Minuter: Dekoktion (1/3 av mäsken) - återföre försiktig
10 Minuter: 68 Grader
15 Minuter: 75 Grader

Får se om jag fattat detta då:

1 Hela mäsken 50 grader 20 min
2 värm till 68 grader, låt stå 15 min
3 ta 1/3, koka 20 minuter (resten av mäsken skall vara 68 grader)
4 häll tillbaka
5 låt stå 68 grader i 10 minuter
6 ta 1/3, koka 20 minuter (resten av mäsken skall vara 68 grader)
7 häll tillbaka
8 låt stå 68 grader i 10 minuter
9 värm till 75 grader, låt stå i 15 minuter.

Det jag funderar på är ju när man häller i kokhet mäsk i "orginal"mäsken, (steg 4 & 7),så borde väl temperaturen öka en del, det är väl svårt att behålla 68 grader då?

På SHBF:s sida står det:
Man värmer upp delmäsken till c:a 70°C, låter det stå så i c:a en kvart, och därefter kokar upp delmäsken i c:a 20 minuter och häller tillbaka den i den så kallade modermäsken.

Är det själva definitionen


Annars låter det ju som ett spännande sätt att slå ihäl en söndag förmiddag på smile

Jonas

Sv: Mäskning

Man hällar försiktigt dekoktionen tillbaka i huvudmäsken under omröring (så gjorde jag. Grejen är att en del av vattnet från dekoktionen kommer att ånga bort under koket, och därför stiger temperaturen inte så mycket. Annars ett trick är om du har några isbiter, kan du lägga de ned i modersmäsken om det skulle bli för varmt. Ett effektivt sätt att få ned temperaturen, utan att spädda ut mäsken alldeles för mycket.

Du ska i princip inte heller bara hälla i dekoktionen, utan du tar en liten kastrull eller en stor sked och återföra dekoktionen till mäsken, medan du rör om i mäsken. Förstår du vad jag menar?

Se även till att när du tar en 1/3 av mäsken att du inte får med mera vört än nödvändigt - vi vill ju inte döda alldeles för många enzymer.

Annars har du förstått allt rätt:-)

Lycka till:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Mäskning

Nu tror jag att jag har läget under kontroll!

Mange takk!

Jonas

Sv: Mäskning

Det var så lidt - selvom det staves "tak":-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Mäskning

unskuld , jag skrev nog på norsk... smile

... og tænk hvis jeg kunne tale danske!!!!

Sv: Mäskning

Hehehehehehehehe - det behøver du ikke undskylde;-) At tale dansk er nok ikke det nemmeste i verden:-) Held og lykke med brygningen:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Mäskning

Igår stod jag och mäskade och öste...
Nu står det och jäser i källaren...

Skall bli spännande att se vad detta kan bli...

Jonas

Sv: Mäskning

hur gick bryggningen annars -rapport tack:-)

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Mäskning

Kommer.. Är på jobbet nu...

Sv: Mäskning

Här är nåt slags protokoll...

http://hembryggt.mine.nu/pages/bryggningar/bayerskt.php

14 Senast ändrad av jonash (2006-04-19 06:35:08)

Sv: Mäskning

Återtar denna gamla tråd...
Ölet har stått i ca 10 grader sedan tappningen 28 februari, men jag ställde det i rumstemperatur för en vecka sedan pga plastbrist..

Provsmakade senast 28/3 och då var det bara sött och nästan ingen kolsyra, men igår (18/4) har kolsyran kommit. Det tog alltså ca 6-7 veckor för att få till kolsyran, när det står såpass kallt...
Det är  ganska "blaskigt" men beskt, så det får väl stå till sig ett tag till, så blir det kanske bättre...