Man hällar försiktigt dekoktionen tillbaka i huvudmäsken under omröring (så gjorde jag. Grejen är att en del av vattnet från dekoktionen kommer att ånga bort under koket, och därför stiger temperaturen inte så mycket. Annars ett trick är om du har några isbiter, kan du lägga de ned i modersmäsken om det skulle bli för varmt. Ett effektivt sätt att få ned temperaturen, utan att spädda ut mäsken alldeles för mycket.
Du ska i princip inte heller bara hälla i dekoktionen, utan du tar en liten kastrull eller en stor sked och återföra dekoktionen till mäsken, medan du rör om i mäsken. Förstår du vad jag menar?
Se även till att när du tar en 1/3 av mäsken att du inte får med mera vört än nödvändigt - vi vill ju inte döda alldeles för många enzymer.
Annars har du förstått allt rätt:-)
Lycka till:-)
Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.
ALBA GU BRATH