Aventinus Tap 6

Hej

Jag drack förra veckan 1 flaska av Tap 6. Jag tycker normalt mycket om Veteöl , spec den belgiska, men min absoluta favorit är Weizen.

Har dock aldrig smakat weizenbock, men efter att ha smakat Schneiders Aventinus Tap 6 så har jag fått en absolut favvo. Det var en av dom bästa smakupplevelserna på mycket länge, ingen hävar öl, max 2 st under en kväll.

Givetvis så blev det ett Googlande, lite tips fick jag om maltmixen, 60 % vete, munchermalt men där blev det lite suddigt om mängden, ambermalt?

Lite tips om maltmixen kanske om någon gjort en dunkelweizbock?

Mycket jäst, tror jag kör på 3068, en kultur på minst 2 liter. (tänkt volym öl är 13-15 liter)

Kan en temp på 18 c va ok vid primjäsning? skall ölet kallagras något? Alla tips emottages tacksamt.

En GOD FORTSÄTTNING på helgen tillönskas alla på forumet

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Aventinus Tap 6

Schneider Aventinus är också ett av mina favoritöl.

Du vet väl att man primar ölet med den egna primärjästen? Eller rättare sagt det man kallar speise, vilket är jäsande vört man plockar tidigt i jäsningen. Schneider-smaken är ju väldigt speciell och klart mer fenolisk (nejlika, metall etc) än Weihenstephaner så du kanske ska köpa några flaskor till och odla upp den jästen.

http://www.olprovningar.se/

Sv: Aventinus Tap 6

Och unna dig gärna en "ragu alla bolognese" ihop med din Aventinus eller svensk ragu a la kalops för den delen.
Men till kött och pastaaktiga kolhydrater går den från makaber till underbar.

(Vill man löpa linan ut och göra en coq au vin på/servera med Tap 6 med en ett par 2-5 hela nejlikor i koket kan man skämma bort sig än mer.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio