Runo skrev:De flesta av mina öl jäser ut för mycket tröts höjd mäsktemp. Vad gör jag för fel?
Brukar mäska ca 68 grader i 1,5 timme i kylväska sedan batchlakning och kok i 1,5 timme kör oftast med torrjäst 2 paket till ca 20 liter som jag sprayar torrt i skummet låter stå i 30 min och skakar som fan i ett par minuter jäser oftast mellan 15-18 grader ibland lägre om jag brygger en lager. Problemet är att all min öl jäser för bra!
Jag blir inte på det klara med om du tycker att ölen jäst ur för mycket rent smakmässigt eller om det bara är hydrometermässigt. Mao. Smakar ölen bra trots att hydrometern kalibrerad med spritpenna visar lägre FG än väntat?
* Testa att korta ner mäsktiden till 30-60 minuter.
Vid 68C har du tätt på full konvertering efter 15-20 minuter med en normal mäsk. 1,5h är för mycket, det låter enzymerna gnaga mer än önskvärt.
* Om ölen smakar torrt och strävt, överväg att skaffa pH-stickor, mät mäsken och vörtens pH, 5.2-5.7 är det mest
idealiska spannet. MEN, justera för det faktum att pH-stickor tenderar att vara kalibrerade för mätning vid rumstemp
vilket innebär att de visar lägre värde vid mäsktemp. En generell tumregel är att de visar ca 0.3 över verkliga värdet.
* Två pkt torrjäst är verkligen overkill till 20L alevört med normalstyrka tycker jag.
Satsa på att väcka den med vatten innan o pitcha ett pkt.
Torrjäst är smidigt, men enligt mina smaklökar går en viss munkänsla förlorad många gånger. Denna ersätts ibland av
en lätt kärv och platt smak. Om du upplever att dina öl jästa med torrjäst har dessa egenskaper, testa med flytande
av samma/motsvarande sort. Blir det astronomisk skillnad är det dags att se över ex. vatten och ev. göra
kompensationer där och på ett par andra ställen i bryggprocessen.
www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio