1 Senast ändrad av Runo (2012-12-07 23:11:22)

Mina öl jäser ut för mycket!

De flesta av mina öl jäser ut för mycket tröts höjd mäsktemp. Vad gör jag för fel?
Brukar mäska ca 68 grader i 1,5 timme i kylväska sedan batchlakning och kok i 1,5 timme kör oftast med torrjäst 2 paket till ca 20 liter som jag sprayar torrt i skummet låter stå i 30 min och skakar som fan i ett par minuter jäser oftast mellan 15-18 grader ibland lägre om jag brygger en lager. Problemet är att all min öl jäser för bra!

2 Senast ändrad av Runo (2012-12-07 23:10:22)

Sv: Mina öl jäser ut för mycket!

Jag kan även säga att jag använder den "gula klassikern" att mäta temperaturen med. så jag tror inte det är fel på mina temp mätningar.

Har du några siffror på Gravity (OG? FG?) så man vet vad du menar är för mycket?

En Kölsch jag bryggde OG 1049 FG 1005 Estimated FG enligt BeerSmith 1009
En Pilsner OG 1.049 FG 1005 Estimated enligt BeerSmit 1011

Såna FG's kan jag bara drömma om, jag har motsatta problemet. Måste vara vatten som jästen stormtrivs i.

Vad mäter du densitet med? Före och efter jäsning. Ifall du använder en hydrometer - är den kalibrerad?

Hur kontrollerar du temperatur under din mäskning? är du säker att ditt mäskkärl håller temperaturen under hela mäskning och är du noga med att röra mäsken för att undvika 'cold spots'?

Och ifall du är säker på alla dina siffror, fortsätt höja din mäsktemperatur och se ifall det hjälper.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Jag jäser 22l lager i 10 grader med ETT paket Saflager W-34/70 11.5 g. Då hamnar jag på 1010-1012. Skulle kunna tänka mig att testa med två paket jäst för att få en torrare öl. Hur smakar dina (Runo) öl när du hamnar på 1005?

Hydrometern är gjord för en specifik temperatur på vätskan. Min är gjord för att mäta vid 20 grader C. Mäter man tex. OG på lite för varm vört och sedan FG på kall öl så blir det rätt stora mätfel. Värt att tänka på!

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

9 Senast ändrad av Brandis (2012-12-10 12:46:47)

Kale skrev:

Jag jäser 22l lager i 10 grader med ETT paket Saflager W-34/70 11.5 g. Då hamnar jag på 1010-1012. Skulle kunna tänka mig att testa med två paket jäst för att få en torrare öl. Hur smakar dina (Runo) öl när du hamnar på 1005?

Jag jäser 10,5 liter i 12 grader på ett paket av samma jäst och hamnar på samma värden som du
Funderar på att tillsätta pilsnerenzym eller jästnäring nästa kok för att se vad som sker

Runo, vilken jäst kör du med?

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

10 Senast ändrad av Runo (2012-12-10 14:04:23)

Torrjäster, ofta Nottingham Ibland flytande typ ESB eller Urquell från Wyeast. Har kollat alla mina hydrometrar och skrivit med vattenfast tusch på de hur mycket fel de mäter vid 20 grader. Jag  kyler vört och mäter tempen med gula klassikern innan jag mäter. Rör om i mäsken för att få bort alla klumpar och på med locket sedan låter jag det stå ca 10 min öppnar och rör en omgång till sedan får den stå ca 90 min innan jag tappar ur och batchlakar 1 eller 2 ggr. Sedan får vörten koka i 90 min i med lite protafloc och jästnäring vid 15 min kvar.

Är det inte så att jästnäring kan pigga upp jästen så den jäser ut bättre?

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Du har ingen glad brettjäst som käkar komplicerade sockerarter då? Fast det lär du ha känt av isf.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Kale skrev:

Naa nu är det så att tillsätter man mindre jäst än rekomderat så brukar jästen klara av jobbet ändå, men inte lika bra. Dvs du kommer få en mängd bismaker producerad av jästen för att den får jobba hårdare, men utjäsningen brukar ändå bli typ densamma. Jag skulle rekommendera ninst två paket torrjäst för att få ett renare öl. Testa vettja. Spar några flaskor av ölet du har nu, sen kan du jäsa ett till likadant med två påsar torrjäst. Sen jämför du båda ölen efter en tids lagring.

Kan bara hålla med megen. Vi hembryggare underpitchar mest hela tiden mer eller mindre ovetandes..  två paket torrjäst eller en rejäl starter är minimum, åtminstone när jag brygger mina 23L batcher och OG är max 1060.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Runo skrev:

De flesta av mina öl jäser ut för mycket tröts höjd mäsktemp. Vad gör jag för fel?
Brukar mäska ca 68 grader i 1,5 timme i kylväska sedan batchlakning och kok i 1,5 timme kör oftast med torrjäst 2 paket till ca 20 liter som jag sprayar torrt i skummet låter stå i 30 min och skakar som fan i ett par minuter jäser oftast mellan 15-18 grader ibland lägre om jag brygger en lager. Problemet är att all min öl jäser för bra!

Jag blir inte på det klara med om du tycker att ölen jäst ur för mycket rent smakmässigt eller om det bara är hydrometermässigt. Mao. Smakar ölen bra trots att hydrometern kalibrerad med spritpenna visar lägre FG än väntat?

* Testa att korta ner mäsktiden till 30-60 minuter. 
   Vid 68C har du tätt på full konvertering efter 15-20 minuter med en normal mäsk. 1,5h är för mycket, det låter enzymerna gnaga mer än önskvärt.

* Om ölen smakar torrt och strävt, överväg att skaffa pH-stickor, mät mäsken och vörtens pH, 5.2-5.7 är det mest
   idealiska spannet. MEN, justera för det faktum att pH-stickor tenderar att vara kalibrerade för mätning vid rumstemp
   vilket innebär att de visar lägre värde vid mäsktemp. En generell tumregel är att de visar ca 0.3 över verkliga värdet.

* Två pkt torrjäst är verkligen overkill till 20L alevört med normalstyrka tycker jag.
   Satsa på att väcka den med vatten innan o pitcha ett pkt.
   Torrjäst är smidigt, men enligt mina smaklökar går en viss munkänsla förlorad många gånger. Denna ersätts ibland av
   en lätt kärv och platt smak. Om du upplever att dina öl jästa med torrjäst har dessa egenskaper, testa med flytande
   av samma/motsvarande sort. Blir det astronomisk skillnad är det dags att se över ex. vatten och ev. göra
   kompensationer där och på ett par andra ställen i bryggprocessen.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio