fat dumheter

Igårkväll när jag tappade upp öl på glas via en kobra(handhållen) pistoltapp och en extemt kort slang lade jag märket till att det läkte lite vid kopplingen från faten till slangen. Utan att tänka på det tänkte jag koppla loss det hela. Innan jag hann fram släppte slangen från fatkopplingen och resulterade i en ölfontän rätt på mig. även om öl sägs vara bra både för hår och hud vill jag inte bli duschad i det.

Idag tänkte jag att jag inte skulle göra om samma misstag och dubbelkollade alla kopplingar innan jag kopplade in fatet. Jag kom ihåg allt utom att jag hade 'låst' handaget i öppet läge för att torka (dragit det framåt) vilket resulterade i ännu en fontän.

förhoppningsvis är jag den ändå som är disträ nog att lyckas med det här. Men det duger alltid att skratta åt smile

Sv: fat dumheter

Du är nog långt ifrån ensam, i alla fall om det där med att handtaget var öppet...

Fast det där med att ölslangen lossnade från nippeln har inte jag råkat ut för under alla år vad jag minns. Man kan ju använda en slangklämma där för att gardera sig, om man har väldigt högt tryck i fatet vid snabbkolsyresättning och råkar ha tappslangen på t ex.

Ett annat bra tips är att alltid kolla att bottenventilen är stängd innan man för över vört mellan bryggkärl...

-- Svante

Sv: fat dumheter

hade satt ihop det slarvigt så det var inte så konstigt att slangen lossnade egentligen. Har börjat kolla efter en mer permanent lösning med ett kylskåp. Destu färre gånger jag behöver hålla på med slangar och kopplingar destu färre dumheter kommer jag att begå.

Det verkar dock som alla billiga små kylskåp är lite för små för att rymma 2 fat.

Sv: fat dumheter

Hej
Nä det går att få in två fat i dom små skåpena men då måste man skruva bort
rampen som termostat och lampa sitter i och vika den bakot.
Jag köpte ett splirrans nytt Cylinda EK 166 som funkar bra.
På Vitvarumäklarna har dom bra pris och fri hemkörning.
Sköt om er
MVH Erik

Sv: fat dumheter

oh. nä nu måste jag helt enkelt köpa ett kylskåp i veckan och börja häva/dricka med måtta? i mig kall god öl.

Sv: fat dumheter

Ang, kylskåpen kan jag meddela följande, jag har ett litet skåp utan frysfack. I det skåpet går det in 2 fat, dock har jag fått slakta bort hyllorna ur dörrn. Sen borrade jag ett hål i toppen för att leda ut slangarna till en tappkran, så det blir lite stil och finess på öltappandet! smile
Jag har även ett stort (fullhöjds) kylskåp. I detta skåp går det in 8 fat om jag tar bort alla hyllor utom den i mitten, dvs fyra uppe eller fyra nere. Eller om man vill jäsa svalt går även det, en hink uppe å en nere. Bägge skåpen är beggade och köpt av folk för 100 resp 200 spänn via annons. Skulle då vilja ha splirrans skåp då dessa håller stadigare temp...

Sv: fat dumheter

Faktiskt köpt mig ett litet skåp nu. Sprejmålat det blanksvart och lagt på en yta med slipadade svarta granitplattor. Ser riktigt ritkigt snyggt ut. Har en kromat ölstople med två kranar på.

Var lite knivigt att borra i stenplattorna men med rätt verktyg går allt.

Tänkte skaffa en lagerkyl snart. Kommer då ha en jäskyl och en lagerkyl vilket kommer öka mängden lageröl jag kan få fram.

An någon anledning blir mina lageröl hela tiden bättre än mina alesorter. Lite underligt med tanke på att jag överlag är mer förtjust i ale.

Sv: fat dumheter

Har nån gjort ett mindre fat av ett ordinärt 18-19 liters Cornelius nån gång?? Nått att prova på? Ifs, det kanske finns att köpa, har inte kollat nånstans. Kom bara på att det kan va bra ifall man ska iväg på fest och inte släpa ett stort bängligt proppfullt fat, eller om man bara vill göra en mindre mängd öl, men ifs det händer ju aldrig... ;-)

Sv: fat dumheter

.....eller varför inte ett dubbelfat, dvs en vägg i mitten som delar av fatet, kopplingar i bägge gavlar...hmm.....intressant idé?? Nja, knöligt att göra själv kanske.

Sv: fat dumheter

Ulrik skrev:

Har nån gjort ett mindre fat av ett ordinärt 18-19 liters Cornelius nån gång?? Nått att prova på? Ifs, det kanske finns att köpa, har inte kollat nånstans. Kom bara på att det kan va bra ifall man ska iväg på fest och inte släpa ett stort bängligt proppfullt fat, eller om man bara vill göra en mindre mängd öl, men ifs det händer ju aldrig... ;-)

Jag har sett ett sådant kapat fat på SM en gång. Minnet är tyvärr inte det bästa så jag är inte säker på vem som gjort det. Jag tror att det var Kim Nilsson. Släng ut frågan på bryggaren så får du säkert svar.

Sv: fat dumheter

Jag har inte gjort något mindre av ett stort men jag har köpt ett "halvfat" - nytt - 9 liter (tror jag) på Humlegården. Finns i webbbutiken(oj då det var en gammal tråd).