1 Senast ändrad av Brandis (2012-10-17 14:37:14)

Og lägre än uppmätt Pre-boil gravity..?

FÅr inte ihop det här riktigt
Kokade lite ikväll och fick ett Pre-Boil Gravity på 1.044
Efter 75 minuters kok, nedkylning och whirlpoolning hade jag en ren klar öl, och ett OG på 1.035 och jag fattar ingenting
Inget extra vatten tillsatt någonstans (Kör BIAB)
Mäskade i 65 gr i 60 minuter, 67 gr ca 15 min och 77 gr i 10 minuter
Recirkulerade ca 8 liter
Hade i
2,00 kg Pale Ale (2-row) Viking, krossad hos MM
0,18 kg Cara-Pils/Dextrine
0,18 kg Munich I (Weyermann)

Mäskade i 19 liter vatten enligt Beersmith för min utrustning
Kokade från ca 17 liter ner till ca 12.5 liter i 75 minuter
Allt prickade exakt i liter
Bara OG som blivit helt galet...
hade ca 2 liter trubb kvar i kitteln när jag hällt över 10,5 liter till jäskärlet

Hydrometern visar 0 på 20 gr vatten

Någon som vågar sig på en gissning eller får jag acceptera att jag gjort en folkis? (beräknad ABV 3,3 med dessa värden istället för 5,3)
Eller har min hydrometer kukat ur helt?
Fel på termoteter så mäskningen skett för varmt? (vilket inte förklarar att OG är lägre?)

Vörten var klar och fin men fick med lite trubb i slutet av övertappningen till jäskärlet...

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Sv: Og lägre än uppmätt Pre-boil gravity..?

Jag har slutat mäta densiteteten på vörten före kok.
Har också upplevt underliga värden om jag mäter före kok.

Det enda jag kan tänka mig är att innan kok så kan vörten skikta sig i olika lager med olika densitet.
Möjligen kan man med hjälp av kraftig omrörning få vörten att blanda sig bättre.

Sedan det kan vara att vörten innehåller en massa små partiklar innan kok (till exempel proteiner) innan kok som gör att densiteten blir högre.
Under kok så koagulerar proteinerna och antingen sjunker till botten (din så kallade "trub", vilket heter druv på svenska) eller att man skummar av proteingeggan.
Leder till lägre densitet gör det i vilket fall.

MEN det förklarar inte den väldigt stora skillnaden.

Om du hade 17 liter med ett SG på 1,044 innan kok så innebär det ett utbyte av malten på c:a 105% !!!!!!
Bara det tyder på att det är något riktigt galet med den mätningen.

Efter kok så har du ett utbyte på c:a 62% vilket är lite lågt, men kanske BIAB inte ger bättre utbyte än så.
Vet inte eftersom jag inte själv använder BIAB utan BIAP (Brew In A Pot)

Det stämmer att det var lite grumligt vid mätningen innan kok så det är nog som du säger, druven har säkerligen påverkat den mätningen...
Men det utbytet är ju väldigt lågt, vilket inte känns bra...

Spelar vattenmängden vid mäskingen in?
Jag har mellan 2-3 liter druv, har inte skummat av proteingeggan (antar att du menar den "geggan" som uppkommer innan koket kommer igång?)
Inatt misslyckades jag med whirlpoolen så de sista 3 litrarna till jäskärlet drog med sig druv, vilket jag vill undvika så långt det går (förde över med hävert)

Upptäckte också att termometern inte var att lita på, men det slog mig först nu.... Efter avkylningen visade termometern 20 grader, men när jag en stund senare satte på proben till Universaltermometern visade den på 25,6 grader så troligen har mäskningen skett i betydligt högre temperaturer än vad det skulle vara, vilket jag antar kan påverka utbytet också?
Om jag förstått det rätt blir det mer dextriner vid då 71-72 grader än maltoser?
skall koka om till helgen om jag hinner med ett helt annat mäskschema och en pålitlig termometer

Hej!

Partiklar i vörten borde inte påverka densiteten, utan det är väl bara det flytande som gör det? Tänk till exempel om man skulle släppa ner en sten, vilket är som en stor partikel,  i ett mätglas med vört. Då skulle ju inte hydrometern ändra sig. Dock ökar man mätglasets innehålls densitet, men det är ju inte det hydrometern mäter utan endast vätskans.

Så jag skulle tippa på att det är termometerns fel.

Mors,
Mattias

Om man har väldigt mycket gojs i vörten efter mäskning (vilket ofta är fallet med BIAB) och kyler detta i ett mätglas så faller druven ned och bildar som en kaka på botten. Det har hänt mig att hydrometern har ställt sig på druven. Jag brukar alltid röra upp vörten innan jag mäter och sedan snurra på hydrometern för att se att den går fritt.

Hej

Jag håller  med Kenneth angående skiktningen, i början av karriären så erhöll jag ett OG på 35 vid mätning efter färdig lakning, efter att ha hällt i vörten i kokgrytan så tog jag av en slump ett nytt OG test som då visade sig sig va 55, så jag tror absolut att noggrann omrörning är ett måste.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

Hej

Jag håller  med Kenneth angående skiktningen, i början av karriären så erhöll jag ett OG på 35 vid mätning efter färdig lakning, efter att ha hällt i vörten i kokgrytan så tog jag av en slump ett nytt OG test som då visade sig sig va 55, så jag tror absolut att noggrann omrörning är ett måste.

Bo

+1. Fick ett orimligt lågt OG när jag mätte direkt efter lakning vid förra bryggningen, rörde om och mätte igen med ett mycket rimligare resultat.

Andreas

Lätt fixat!!! Mät inte densitet innan kok. Utan när det har kokat ett litet tag typ 10 min.

Tack för alla svar smile

Gjorde det "förbjudna" igår och gjorde en liten lag om 2 dl vatten med 300 g dextros och 1 dl spraymalt som jag hällde i
Puttrar på utav bara den i jäskylen (gjorde det även innan i o f )
Förhoppningsvis tar dextrosen lite av den numera förväntade sötman och Alkoholvolymen går upp en aning
Batchen är på 10, 5 liter och jäser på ett paket saflager w-34/70 så jäst finns det gott om

Men om jag skall tolka det rätt, skit i att mäta pre boil (eller ställ åt sidan och låt druven falla)?

Kan tillägga att jag gjorde en sk dunksparge (ni som kollat in Maxi-Biab vet vad det är, i princip är det att man lägger biabpåsen i en dunk med ett par liter hett vatten efter man mäskat) mätning på den visade OG ca 1.012 så jag fattar det som att jag fått ut max ur mäsken utan att dra med taniner
Så nu åker den termometern i soppebingen och en ny införskaffas så småningom, tills dess kommer jag använda min stektermometer som visar betydligt mer rätt temperatur i alla fall smile

10 Senast ändrad av Brandis (2012-11-22 02:06:37)

Nu har det hänt igen... nästan...
Kokade idag, Pre-boil Gravity 1.036 (mätt efter 2 timmar i mätglaset, helt ren vört, ca 20 grader.)
Efter 90 minuters kok, utan någon upptoppning: OG 1.035 (kristallklar vört)
Koket är rejält, bortkokat vatten stämmer exakt med Beersmiths uträckning enligt min profil
Blir tokig på det här, vad kan vara fel?

Boil Size: 18,48 l
Post Boil Volume: 12,48 l
Batch Size (fermenter): 10,50 l   
Bottling Volume: 10,00 l
Estimated OG: 1,052 SG (BLEV 1.036)
Estimated Color: 7,9 EBC
Estimated IBU: 29,5 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72,00 %
Est Mash Efficiency: 86,4 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU         
2,00 kg               Pilsner (4,5 EBC)                        Grain         1        85,1 %       
0,20 kg               Cara-Pils/Dextrine (3,9 EBC)             Grain         2        8,5 %         
0,15 kg               Munich I (Weyermann) (14,0 EBC)          Grain         3        6,4 %         
10,00 g               Bitterhumle - Boil 60,0 mi Hop           4        22,9 IBUs     
10,00 g               Humle [4,31 %] - Boil  Hop           5        4,8 IBUs     
10,00 g               Humle [4,31 %] - Boil  Hop           6        1,9 IBUs     
1,0 pkg               Saflager Lager (DCL/Fermentis #W-34/70)  Yeast         7        -             

Mash Schedule: BIAB, Light Body
Total Grain Weight: 2,35 kg
----------------------------
Name              Description                             Step Temperat Step Time     
Mash In           Add 21,92 l of water at 53,7 C          52,0 C        20 min       
Saccharification  Add 0,00 l of water and heat to 64,0 C  64,0 C        45 min       
Mash Step         Add -0,00 l of water at 72,0 C          72,0 C        30 min       
Mash Out          Add -0,00 l of water and heat to 78,0 C 78,0 C        10 min       

Sparge: Remove grains, and prepare to boil wort
Notes:

EDIT: Får korrigera mig själv här, hade ca 4 liter druv och vört kvar i kitteln... Kan det vara det som spökar?
(Förklarar ju i och för sig inte att pre boil och OG är samma)

11 Senast ändrad av bjolu340 (2012-11-22 08:40:08)

Men såhär:

Du hade 2,35 kg malt. Något av det var lite rostat så om vi för enkelhetens skull räknar bort lite så får vi att du hade 2,3 kg. Det teoretiska maxutbytet från den här malten är 2,3*300 Öschlegrader = 690 ÖG.

690 ÖG i 18,48l vatten blir 690 / 18,48 => teoretiskt maximalt pre-boil OG =1.037. Alltså kan vi vara säkra på att du inte hade fått ett representativt prov ur vörten för din mätning av PB OG.

Jag använder inte Beersmith så jag vet inte men du måste ha matat in något fel. Lite beroende på vilken utrustning du använder hade jag resonerat såhär:

690 ÖG, 72% effektivitet ger 690*,75 =497 ÖG

Pre-boil :  497/18.5 => 1.027
OG : 497/12.5 => 1.040

EDIT: Och - min lösning på det här problemet hade definitivt varit att vänta fem-tio minuter in i koket innan du tar PB OG.

Ja, så kan det ju vara...
Får testa det nästa gång
Kan samma ske när man tar OG efter nerkylning och whirlpool försök?

Pre-boil tog jag medans jag recirkulerade ca 8-9 liter av vörten
1 liter åt gången och provet togs ur sista litern
Kan värdena också bero på för hög mäskningstemperatur?
Om termometern (ej samma som i första ursprungliga inlägget) mäter fel, kan det vara en bov?

Har kollat över utrustningsprofilen igen i beersmith och tagit bort något om Deadspace (hade 2 liter och en ruta om add to mash volume i klickad) samt boil off korrigerad, kok samt mash volym krympte en del i receptet...
Jag räknar 2 liter loss to chill & trub i profilen för kitteln
.
Nån som kör Feltema kitteln kanske kan dela med sig av en profil så jag kan jämföra lite
Jag eftersträvar att få ren klar vört i jäshinken med minimalt av druv, kör över med pumphävert till jäshinken då jag kör dessa 10 liters satser i 12 literhinkar (kan jäsa 2 olika satser samtidigt i jäskylen då)
Kan tillägga att jag inte lyckats med Whirlpool ännu wink

Ändrade lite i receptet för skojs skull för att se vilken batchsize mitt og motsvarar och träffade nära på 13 liter istället för 10 liter som jag siktat på...

Nej - värdena kan inte bero på för hög mäskningstemperatur. Det är provet ur recirkulerad vört som du inte kan lita på. Som sagt - om du låter det koka upp innan du mäter kommer du få bättre värden.

OG-värdet efter en whirlpool bör vara helt ok. Vörten ska kunna skikta sig, vet inte hur fort det går - precis innan du började kyla så hade du nog iaf en ganska homogen massa.

Tack, skall göra så nästa kok, man blir ju sugen på revansch nu wink

Whirlpoolen misslyckades men jag lät det stå nånstan mellan 30 minuter och en timma innan jag hävertade över vörten till jäshinken, druven låg som en kaka över hela botten av kitteln då, vörten klar och fin i övrigt

Kan det inte vara så att mysteriet heter avdunstning? Om man tar ut ett litet hett vörtprov o låter det stå och svalna dunstar mer vätska än man tror och man får ett högre värde än om man hade täckt över behållaren. Bara nåt att tänka på om man felsöker.

http://bistron.tumblr.com/

En bra tanke,
Mätte 2 gånger:
Vid mätningen kollade jag värdet direkt efter att jag sköljde direkt med kallt vatten så värmen gick ner till svalare temp, kollade värdet då och räknade om till 20 grader, det värdet gav mig 1.036, samma som vid andra kollen när det svalnat helt till rumstemp och druven lagt sig...
Skall prova ta PB när koket kommit igång nästa gång och se hur skillnaden blir då mot OG
Har ju redan gjort om kokprofilen lite så nånstans borde ju det bli mer rätt nästa gång smile

17 Senast ändrad av Brandis (2012-11-25 13:42:18)

Tänkte ge mig på ett nytt försök i dagarna med lite ändrade värden i kokprofil etc
Funderar dock på mitt recept lite...
Har lagt till lite vetemalt för jag vill ha en kompaktare skumkrona samt lite lite lite smakbidrag
Är runt 2 % meningslöst
Och kan det vara en bra idé att dra ner på Cara-pilsen?
I övrigt om vattenmängder mottager jag gärna förslag
(Har boil off 3 l/h, 0,5 loss to fermenter samt 2,5 l loss to trub & chiller)
Boil Size: 18,02 l
Post Boil Volume: 13,52 l
Batch Size (fermenter): 10,50 l   
Bottling Volume: 10,00 l
Estimated OG: 1,049 SG
Estimated Color: 7,3 EBC
Estimated IBU: 28,0 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72,00 %
Est Mash Efficiency: 89,1 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU         
2,00 kg               Pilsner (4,5 EBC)                        Grain         1        85,1 %       
0,20 kg               Cara-Pils/Dextrine (3,9 EBC)             Grain         2        8,5 %         
0,10 kg               Munich I (Weyermann) (14,0 EBC)          Grain         3        4,3 %         
0,05 kg               Wheat (6,0 EBC)                          Grain         4        2,1 %         
10,00 g               Northern Brewer [10,30 %] - Boil 60,0 mi Hop           5        20,8 IBUs     
10,00 g               Hallertauer Mittelfrueh [5,20 %] - Boil  Hop           6        5,2 IBUs     
10,00 g               Hallertauer Mittelfrueh [5,20 %] - Boil  Hop           7        2,1 IBUs     
1,0 pkg               Saflager Lager (DCL/Fermentis #W-34/70)  Yeast         8        -             

Mash Schedule: BIAB, Pilsner Step Mash
Total Grain Weight: 2,35 kg
----------------------------
Name              Description                             Step Temperat Step Time     
Acid Rest         Add 19,46 l of water at 35,8 C          35,0 C        5 min         
Protein Rest      Heat to 52,0 C over 15 min              52,0 C        15 min       
Saccharification  Heat to 63,0 C over 11 min              63,0 C        45 min       
Saccharification  Heat to 72,0 C over 9 min               72,0 C        30 min       
Mash Out          Heat to 78,0 C over 6 min               78,0 C        10 min       

Sparge: Remove grains, and prepare to boil wort
Notes:

Sitter och klurar på om det inte är så att OG är felaktigt, jag tog första vörten jag tappade ur kitteln för det testet vid bägge tillfällena, kanske skall prova ta det ur jäshinken så vörten blandat sig lite igen om den varit skiktad...?

Ok, verkar fått ordning på pre-boil, OG osv
Vad förändrades?
Tog bort Lauter tun deadspace värde i Beersmith
Sänkte boil of värdet
De 2 ledde till ca 2 liter mindre mäskvatten
Lät 1:a försockringsrasten pågå i en timme istället för 45 minuter (kör BIAB - Pilsner mash step)
Dunkspargade malten med 1,6 liter varmt vatten och förde in det i koket strax efter koket kommit igång (den vörten höll 1.011 i ca 70 grader)
Tog Preboil test efter ca 12 minuter efter jag hällde i dunkspargen (hälldes i för det var mindre vätska än beräknat i kitteln)
värdet var 1.037, en pinne över beräknat.
Eftersom koket dog lite när jag hällde i extravörten, lät jag de första 30 minuterna av mitt 90 min kok bli 35
Kokade därefter vidare som vanligt med humlegivor osv.
Efter nerkylning hade jag ca 11-12 liter inkl druv i kitteln
10 gick ner i jäshinken, tyvärr ihop med lite druv
tog 2 OG mätningar
Ett från häverten vid överföringen till jäshinken som visade 1.042
Och ett från hinken som visade 1.048
Så något har hänt mellen de 2 proven
Nu står en go tysk pilsner och gottar sig i jäskylen och jag pillar vidare med inställningar i Beersmith
Frågan är vad jag behöver ändra... Boil off får jag nog öka lite igen...

Men är det ingen jävel  som lyssnat på vad jag sa? Mät din PBG efter vörten kokat en liten stund så den hinner stabilisera sig och har ett jämt värde. Att mäta innan kok är ju lila effektivt som att gissa.

Jag tycker också det verkar som att ts krånglar till det väldigt. jag tyckte felkällan var lokaliserad långt tidigare i tråden. Men megen, det går utmärkt att mäta före kok, bara man ser till att blanda vörten rejält. Jag mäter alltid så. Vet att jag med mina standardvolymer höjer og med 0.010 efter 90 minuters kok.

Hej

För att krångla till det lite mer. Ett utdrag från min logg från våras:

JAG SAMLADE UPP 14 LITER MED ETT SG PÅ 38. MITT TEORETISKA Ö VAR 2,2 KG*290 (JAG ANVÄNDER 290 EFTERSOM DET VAR LITE CARAFA SAMT KARAMELL MALT MED)

DET GÖR ALLTSÅ 2,2 KG*290 = 638 Ö. JAG SAMLADE UPP 14 LITER MED ETT SG PÅ 38, DET GÖR 14*38 =532

EN VERKNINGSGRAD SOM BLIR 532/638 = 83 %.  DET ÄR NÅGOT SOM INTE STÄMMER, FÖR EFTER KOKET SÅ SAMLADE JAG UPP 9,5 LITER MED ETT SG PÅ 46, DET GÖR JU ETT Ö PÅ 437 SAMT EN VERKGRAD PÅ 68 %?

NÅGONSTANS SÅ ÄR DET ETT KRAFTIGT FEL?

Ölet blev i varje fall mycket gott, en ESB klon

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

brandemannen skrev:

Jag tycker också det verkar som att ts krånglar till det väldigt. jag tyckte felkällan var lokaliserad långt tidigare i tråden. Men megen, det går utmärkt att mäta före kok, bara man ser till att blanda vörten rejält. Jag mäter alltid så. Vet att jag med mina standardvolymer höjer og med 0.010 efter 90 minuters kok.

+1
Så gör jag med.

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

24 Senast ändrad av Brandis (2012-11-30 00:37:44)

megen skrev:

Men är det ingen jävel  som lyssnat på vad jag sa? Mät din PBG efter vörten kokat en liten stund så den hinner stabilisera sig och har ett jämt värde. Att mäta innan kok är ju lila effektivt som att gissa.

Öh... Det var ju det jag gjorde...

Brandis skrev:

Brandis
Idag 16:36:38
....
Dunkspargade malten med 1,6 liter varmt vatten och förde in det i koket strax efter koket kommit igång (den vörten höll 1.011 i ca 70 grader)
Tog Preboil test efter ca 12 minuter efter jag hällde i dunkspargen (hälldes i för det var mindre vätska än beräknat i kitteln)
värdet var 1.037, en pinne över beräknat.
....

25 Senast ändrad av Brandis (2012-11-30 00:45:02)

brandemannen skrev:

Jag felsöker, jag är nybörjare.

Något gick fel i 2 kok, nu fick jag det mer eller mindre spot on
I första var PB högre än OG (mätfel nånstans, skiktad vört vid PB t ex)
Vid andra var PB och OG samma värde

Jag gjorde som Megen & bjolu340 sa, lät koka lite, mätte sedan PB
Och en del förändringar i mäsk & kokprofilerna.
Det verkar ha hjälpt

Tack för alla svar, och hjälp från alla i tråden.