Vart tog bubblorna vägen?

Ciao

Jag brukar brygga en lager/pilsner varje år, eftersom inget ekstra kylskåp så låter jag ölet jäsa ute på balkongen, bryggningen brukar bli första till andra veckan i oktober. Temphållningen blir ju klart lite lidande, men i nödfall vid för kall utetemp så låter jag ölet jäsa i badrummet, styr tempen med fönstret, det fungerar förvåningsvis bra.

Nåväl, efter jäsning samt diacetylrast så flasktappar jag, kolsyrejäser i rumstemp ca 1 vecka sedan om tempen är tillräckligt kall ute så lagras flaskorna i ca 6 veckor,annars i mitt ordinarie kylskåp.

Jag har bryggt såhär sedan 1996. Ölet har bortsett från 97 som blev en totalflopp varit från helt ok till kanon.

Snittprimen har genom åren legat på ca 6 g socker/liter, jag har genom alla år fått en hyfsad kolsyra.

I dag så testade jag 1 flaska, den har varit i rumstemp i 1 vecka samt 2 veckor på balkongen, tempen i år har ju varit lite för hög för lagring, några grader lägre hade varit bra.

När kapsylen öppnades hördes en liten smäll en dimma gled ur flaskan, bra tecken, hällde upp ölet i glaset, såg kolsyran som steg upp emot toppen av glaset

Men nu till själva topic: Såg sedan inte något som helst tecken till kolsyra i glaset, höll det emot en lampa, inga bubblor. När jag däremot höll glaset emot mitt ena öra så hördes ett fräsande tydligt. När jag drack så kändes det ju att ölet var kolsyrat, jag rapade oxså så ölet har kolsyra, men varför syns det inga bubblor?

Skakar jag glaset lite då rusar det upp en mängd små bubblor, men efter några sek inga synliga bubblor i glaset.

Ölet är alltså kolsyrat men jag ser ingen som helst rörelse i glaset av kolsyra

Varför?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Vart tog bubblorna vägen?

Kall och klar öl i ett väldiskat och ordentligt ursköljt glas har ingen eng. "nucleation point" som gör att koldioxiden frigörs från ölet och bildar bubblor. En mindre bra diskat glas har ojämnheter som gör att kolsyran frigörs och det bubblar.

+1 på den. Du har varit pedantiskmed disken.

Kollar man på t ex Carlsbergs glas, har dom ett mönster i botten, just för att frigöra kolsyran wink
Läckert på sitt sätt

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey