Foodhead 1 skrev:Jag har själv inte provat Coopers, men varför inte bara köpa jäst, maltextrakt och humle separat? Det är väl precis vad man får i en sats, ändå? Och då är det ju onödigt att köpa en jäst bara för att slänga den sen. Jag rekommenderar i så fall ohumlat extrakt. Det är roligare att koka med riktig humle. 
+1 på det.
En ölsats innehåller:
1 burk humlat maltextrakt (lagom till ungefär 10-12 liter starköl, men oftast för dåligt humlad)
1 påse torrjäst (som bör slängas eftersom man inte VET hur livaktig den är då den lagrats i locket på burken ovan under vem-vet-vilka förhållanden)
1 tryckt instruktion (som inte bör följas då den generellt är felaktig, förordar en massiv sockertillsats osv)
Inget vidare köp om du frågar mig.
Nä, hellre då köpa:
1. Spraymalt eller för all del flytande (ohumlat) extrakt, tillräckligt för den mängd öl du tänkt brygga.
2. En färsk, kylförvarad jäst, för all del en torrjäst, kanske Safale S05 eller Muntons (min favvo) eller nån annan bra.
3. En eller ett par sorters humle (t ex Magnum och Citra) som du sedan kokar med i vörten, en "bittergiva" (Magnum) när 60 minuter av koket återstår (alltså alldeles i början av koket), en "smakgiva"(blanda Magnum/Citra) när kanske en kvart av koket återstår, och sedan en "aromgiva"(Citra) när kanske två-fem minuter återstår. Om du gillar humlearom, kan det vara läge att spara lite av humlen till torrhumling i jäskärlet efter en tre-fyra dagars jäsning.
Svårare än så behöver det inte vara