Sv: Bryggdag
Nejdå. Det vart några liter kvar som jag tänkte hälla i en annan öl ikväll. Ja det var riktig tur.
haha shit!
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag
Sidor Tillbaka 1 … 25 26 27 28 29 … 54 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Nejdå. Det vart några liter kvar som jag tänkte hälla i en annan öl ikväll. Ja det var riktig tur.
haha shit!
Det vart 12 liter old Ale av den starka vörten. Mäskade nyss in en lager och nu ska jag fan hålla mig vaken. Bara att hälla i sig kaffe.
Inte bryggning men påbörjade ett först försök att mälta korn.
Processen är som följer:
- noggrann sköljning av kornet,
- 8 tim blötläggning,
- 8 tim avrinning,
- 8 tim blötläggning
- Sedan avrinning och placering på papper i långpnna och inslagen i sopsäck i några dagar.(ska gro så "stråets skott är precis ska till att komma ut ur skalet).
Jag öppnar och rör runt ibland så fuktigheten håller sig jämn.
- Eftertork i ugn 45 grader i 24 timmar
- lätt rostning i 65 grader tills malten håller ca 2% fukt.
Alt
- Rosta grönmalten innan torkning i 100 grader i nån timme så blir det nåt karamell aktigt.
Uppmätt korn
Sköljning
Blötläggning nummer 1
Återkommer löpande med info.
Jag tycker att du skulle bryta ut detta i en separat tråd under bryggmetoder och råvaror!
Ja, vi vill ha löpande info samt rapporter om bryggningen med din malt sedan.
Jag tycker att du skulle bryta ut detta i en separat tråd under bryggmetoder och råvaror!
Det är nog en bra ide.
Jag skapar en tråd där istället.
Brygger Amerikansk (Australiensk) Sigel hop Pale Ale med Galaxy
10% havregryn som försök att få lite rundör på smaken men i övrigt förhoppningsvis ganska torr.
Edit:
En liten bild på "Herr Bubbelmann" i sin sedvanliga M90 värmetröja. 
Första bryggdagen sen april/maj nån gång. Idag kokades en hederlig bitter med Maris otter och Karamellmalt kryddat med Challenger, Fuggles och EKG. 22 liter i spannen med OG 1.042. Precis städat undan grejerna, och känner att det var kul att komma igång igen, nu sprudlar jag av idéer inför nästkommande bryggningar. Var nog nyttigt med ett litet uppehåll!

Lidl-grytan under kylning
OT jag vet men måste fråga, då jag själv kör med denna gryta:
1. Hur blir ditt kok med LIDLgrytan? Jag har till- och frånslag i 5-min intervaller, och får sällan till nåt stormkok.
2. Vad har du ersatt den usla kranen med på din gryta? Ser mycket intressant ut!
Som tur är så har min gryta slutat slå ifrån, den tuffar på under koket utan att bryta, varför vet jag inte då den bröt alltid i början precis som du beskriver det. Något stormkok är det ju inte tal om, men om man isolerar grytan och täcker halva med en ugnsplåt så får jag iaf. ett skapligt kok, fullt tillräckligt enligt mig.
Kranen är utbytt mot lite smått och gott som fanns hemma, ett kopparrör med enkel kran och en T-koppling på insidan. Gör det den ska och lätt att trä på en slang, inget annat. Den förmonterade kranen var ju inget vidare att hänga i granen.
Uff, sicken bryggdag idag. Tänkte göra en IIPA med Citra, Amarillo och Tomahawk.
Upptäckte att jag glömt BIABpåsen på balkongen. Otvättad sen förra bryggningen. Den var mögelbelupen och äcklig men jag tvättade den så gott det gick, då jag redan krossat malten. Kokade påsen med lite sterilisering och höll tummarna.
Sen glömde jag att jag gjort åt all Tomahawk. Nåja Citran är på 15%AA så den kan duga som bitterhumle.
Sen bröt jag av min maltpaddel.
Sen satte kranen igen på LIDL-grytan då det trillade ur lite humle ur påsen när jag klantade mig.
När jag mätte OG stannade det på blygsamma 1054 (planerat 1071), en effektivitet på knappa sextio procent.
När jag tittade på min BIAB-påse blev jag lite äcklad av alltihop och slängde hela faderullan.
Innan jag brygger igen måste jag sålunda fixa en ny påse och en ny paddel.
IIPAn blev en IPA, vackert så...
Har filat till ett recept på en amerikansk IPA. Har blivit nöjd med mina tidigare recept men ändå inte helt. Idag tror jag att jag äntligen lyckades få till den som jag önskar. Har testat ett antal basmaltsorter och olika sorters karamellmalt i olika mängder. Humlingen tror jag också jag fått till riktigt bra. Vörten smakade exakt som jag ville att den skulle smaka. Fan jag hade nog kunnat klunka i mig en liter ojäst bara sådär. Men det återstår ju att se hur den blir när allt är klart. Höga förväntningar har jag iaf.
Kokar just nu min 3:dje BIAB
Tysk lager, med Northern Brewer och Hersbrucker enbart
Snart dax lägga 5 minuters givan och testa nya vörtkylaren, tack vare den kanske jag kommer i säng tidigare än vanligt inatt ![]()
Igår blev det en ESB för första gången.
Mjääk! Knäckte en Urquell Lager jäst imorse inför lördagens pilsnerbryggning. Den har dock inte svällt mer än bara lite grand efter c:a 12 timmar i rumstemp. Har inte varit med om detta förut.. ska jag försöka dra igång förkulturen på denna eller är det dags att skaffa ny jäst?
Ja, det är väl lika bra.
Kan ju alltid mäta FG på startern ifall det verkar osäkert..
Bryggde en flanders red idag.
5.50 kg Pale ale
0.35 kg Special B
0.25 kg Aromatic
0.10 kg Rostat korn
0.15 kg Pale crystal
16 g Styrian goldings bobek som bitterhumle
Pale crystal och rostat korn är väl inte stiltypiskt, men jag hade räknat fel på hur mycket Special B jag hade hemma och fick kompensera lite. Jag tror dock att smakbidraget från det rostade kornet kommer passa in rätt bra när det väl är dags för flaskning.
Jäses med WLP665 - Flemish ale blend, vid omtappning tillsätter jag ekkuber från förra årets röda sura, bryggd med Roselare ale blend som också blev utsatt för slattar från Orval och Geuze Tilquin.
Bryggdag hos mig för några dagar sen: http://www.youtube.com/watch?v=YgqaO1qZ … ature=plcp
Bidde en tjeck-inspirerad lager i lördags. (Min första lager!)
Pilsner
Wiener
Munich I
Carapils
35g Green Bullet (NZ) som bittergiva. Denna hade lite tid på nacken, så IBU blev nog lägre i praktiken.
35g Saaz vid 15min
25g Saaz vid 0min
1-stegs dekoktion följt av satslakning efter att ha tömt ur "first wort".
2liter aktivt jäsande förkultur. Kylde vört och förkultur till 10C, hällde i förkultur och ökade tempen till 13C. Låång fördröjning.. inget bubbel än.
Dompan
IBU:45 ABV: 5.5%
36 timmar tog det tills det började bubbla i jäsröret. Antar att eftersom man jäser så mycket kallare så kan vörten binda mycket mer CO2 innan den blir mättad och det börjar bubbla?
Igår var den mest misslyckade bryggdagen jag haft. Det började med att köksfläkten la av redan innan det kokat upp. Men öl skulle det bli så huset fylldes av en trevlig (eller inte enligt vissa) vörtdoft från koket av en Maibock. Men dessförinnan så råkade BIAB-påsens snöre lossna sisådär 30cm över grytan innehållandes sex kg malt och säkert lika mycket vört. En kaskad 75 gradig vört träffade det mesta av mig och halva köket. Som tur var blev det mest kladd och inga brännskador. Men vört är f.n inte lätt att skura bort så var försiktiga vid påshissande. Nåväl resultatet verkade i alla fall helt ok även om volymen blev några liter mindre än tänkt.
Testade två av mina tre julöl idag. Två Brow ale varav den ena kryddad med enbär, lakritsrot och vanilj, samt lagrad på en nypa enflis. Och den andra med en uns av rostade kokosflinor och lätt rostade havregryn i sig. Resultat: Jag är nöjd och tycker att båda ölerna är mycket goda och har en balanserad smak. Eventulla småjusteringar (som alltid) inför nästa jul kan det bli. Bara jul-IPAn kvar som skall på fat imorgon kvar nu, sen kan tomten komma.
Igår var den mest misslyckade bryggdagen jag haft. Det började med att köksfläkten la av redan innan det kokat upp. Men öl skulle det bli så huset fylldes av en trevlig (eller inte enligt vissa) vörtdoft från koket av en Maibock. Men dessförinnan så råkade BIAB-påsens snöre lossna sisådär 30cm över grytan innehållandes sex kg malt och säkert lika mycket vört. En kaskad 75 gradig vört träffade det mesta av mig och halva köket. Som tur var blev det mest kladd och inga brännskador. Men vört är f.n inte lätt att skura bort så var försiktiga vid påshissande. Nåväl resultatet verkade i alla fall helt ok även om volymen blev några liter mindre än tänkt.
Låter riktigt segt. Tur som sagt att du inte gjorde dig illa. Klistrig vört kan man ju göra något åt även om det inte är kul...
Det är fantastiskt när man kommer in i lite oflyt och allt bara skiter sig... skit drar till sig mer skit..
Och andra gånger är det tvärtom.
Sidor Tillbaka 1 … 25 26 27 28 29 … 54 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag