FG på 1.005 Istället för 1.017

Hejsan har precis flaskat min första AG öl Och till min stora förvåning var min Ipa på FG 1.005 ist för 1.017.
Smakade på den också för att se om jag skulle tro hydrometern och japp det verkar som att den hade rätt...
Har förstått att maltigheten blir bättre med några veckor på flaska men tanken med just denna ipan var just
en maltig och söt ipa vilket jag verkligen inte kunde känna några spår av. Den smakade ganska framstående
av Alcohol men annars över mina förväntningar i humlekvalitet och inga bismaker vad jag kunde smaka mig till.

OG 1,064 Jäst WLP013 Starter på 0,80L till en batch på 10liter
Utgick ifrån Beersmiths jäst-kalkylator som jag senare förstod inte utgick ifrån att jag skakade startern en gång
var 20e min. Valde storleken på startern så jag enligt Beersmith skulle ha 130 biljoner celler istället för 116 som
rekommenderades. Skulle gissa på att den hamnade på ca 180 med allt skakande...
Mäskade i 67C 1h Ingen mashout. flyspargeade med 76-80C.
Jäste i en rumstemp på 19,4C i 12dagar höjde sedan tempen till ca 25 i tre två dagar. ner till 7C i 2 dagar sedan
flaskning.

Vad bland allt detta kan ha orsakat denna förlust i FG?

Själv skulle jag gissa på ett antal faktorer: Överpitch+ingen mashout+hög jästemp då jag inte kunde hålla ner
jästens egna värme-ökning och att min termometer kan ha visat lite högre an vad det faktiskt var...

Tror ni jag är på rätt spår eller finns det andra faktorer? Infektion?

Sv: FG på 1.005 Istället för 1.017

Hur höll temperaturen sig genom mäskningen? Rörde du och mätte på olika ställen i mäklare?
Finns annat än jästen som kan ätit upp ditt socker vilket resulterade i lågt FG och bismaker. Bubblade fortfarande när du avbröt för buteljering?

3 Senast ändrad av MightyNebula (2012-11-07 17:45:01)

Ja temperaturen var stadig. jag rörde om två gånger under mäskningen samtidigt som jag tillsatte lite vatten för att bibehålla tempen.
Menar du infektion? jag kunde inte känna några bismaker alls. Det var inget bubblande innan jag skulle buteljera.

Aha är du ifrån Visby! det är jag med. smile

Har du någon annan termometer du kan jämföra med? Jag hade en vanlig stektermometer från ICA som vid jämförelse mot den i länken nedan diffade ca. 4 C. Det gör rätt stor skillnad för mäskningen.

http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt … 101-p48668

Grantorp Nanobryggeri - http://grantorp.blogspot.se samt http://www.facebook.com/grantorpnanobryggeri

MightyNebula: Nä, men jag bor här wink (strax utanför). Skriv på mailen. Skoj med andra i närheten att dela dryck och kunskap med.

Kolla att din hydrometer stämmer, kallibrera den i vatten i 20 C vatten, se så den visar 0.
Snurra alltid hydrometern det kan vara bubblor som gör att den visar lite fel (detta brukar dock göra att den visar högre än lägre)
Sen precis som minke sa, kolla termometern, kalibrera din termometer, se så den visar noll i vatten + is och 100 i kok.

Att ölen skulle sluta på 1.017 har jag svårt att tro, i mitt system hade jag nog slutat på 1.012-13

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

martinj skrev:

Kolla att din hydrometer stämmer, kallibrera den i vatten i 20 C vatten, se så den visar 0.
Snurra alltid hydrometern det kan vara bubblor som gör att den visar lite fel (detta brukar dock göra att den visar högre än lägre)
Sen precis som minke sa, kolla termometern, kalibrera din termometer, se så den visar noll i vatten + is och 100 i kok.

Att ölen skulle sluta på 1.017 har jag svårt att tro, i mitt system hade jag nog slutat på 1.012-13

Ja hydrometern stämmer och jag tänker på temperaturen när jag mäter. Termometern är nog kanske lite off men endast 1C isf
och det borde inte bidra till ett så enormt dropp.

Sen apropå 1.017 så när jag frågade här om receptet i en tidigare tråd tyckte dom flesta att det skulle bli en för hög FG än vad
dom flesta föredrog i en Ipa. Men inte lägre än 1.015 trodde jag aldrig den skulle hamna på och verkligen inte 1.005... sad
Kan det vara infektion?

1.005 är ju lite väl lågt för en 1.064 med den jästen.
Så stämmer dina mätverktyg så kan det möjligen vara så att du fått en infektion.

martinj skrev:

1.005 är ju lite väl lågt för en 1.064 med den jästen.
Så stämmer dina mätverktyg så kan det möjligen vara så att du fått en infektion.

Okej tack. smile kommer man kunna dricka det om det smakar bra eller borde jag avstå?

Smakar det bra så går det dricka smile

Har du bryggt några öl eller vin senaste tiden där du haft en jäst med mycket hög utjäsning, tex Saison eller Champagne?

Jag hade detta problem med ett några öl våren 2011 då ölen aldrig slutade jäsa (två på flaska!). Jag misstänker att de blev infekterade av en sats Belgisk Saison då de uppförde sig mycket likt och smakade lite åt det hållet. Tyvärr flaskade jag ölen ovetandes om detta och jag var tvungen att hälla ut en sats, kapsylera om en och faktiskt räddade ett Barleywine genom pastörisering, maltodextrin,laktos och ny jäst. Barleywinet blev faktiskt bra tillslut smile

Weinkeller skrev:

Har du bryggt några öl eller vin senaste tiden där du haft en jäst med mycket hög utjäsning, tex Saison eller Champagne?

Jag hade detta problem med ett några öl våren 2011 då ölen aldrig slutade jäsa (två på flaska!). Jag misstänker att de blev infekterade av en sats Belgisk Saison då de uppförde sig mycket likt och smakade lite åt det hållet. Tyvärr flaskade jag ölen ovetandes om detta och jag var tvungen att hälla ut en sats, kapsylera om en och faktiskt räddade ett Barleywine genom pastörisering, maltodextrin,laktos och ny jäst. Barleywinet blev faktiskt bra tillslut smile

Nej det var min andra öl. XD Och den första hade ganska liknande jäst. Men jag tror nog bara att det var dålig termometer och överpitch om inte infektion.
Antagligen bara nybörjare. smile