FG på 1.005 Istället för 1.017
Hejsan har precis flaskat min första AG öl Och till min stora förvåning var min Ipa på FG 1.005 ist för 1.017.
Smakade på den också för att se om jag skulle tro hydrometern och japp det verkar som att den hade rätt...
Har förstått att maltigheten blir bättre med några veckor på flaska men tanken med just denna ipan var just
en maltig och söt ipa vilket jag verkligen inte kunde känna några spår av. Den smakade ganska framstående
av Alcohol men annars över mina förväntningar i humlekvalitet och inga bismaker vad jag kunde smaka mig till.
OG 1,064 Jäst WLP013 Starter på 0,80L till en batch på 10liter
Utgick ifrån Beersmiths jäst-kalkylator som jag senare förstod inte utgick ifrån att jag skakade startern en gång
var 20e min. Valde storleken på startern så jag enligt Beersmith skulle ha 130 biljoner celler istället för 116 som
rekommenderades. Skulle gissa på att den hamnade på ca 180 med allt skakande...
Mäskade i 67C 1h Ingen mashout. flyspargeade med 76-80C.
Jäste i en rumstemp på 19,4C i 12dagar höjde sedan tempen till ca 25 i tre två dagar. ner till 7C i 2 dagar sedan
flaskning.
Vad bland allt detta kan ha orsakat denna förlust i FG?
Själv skulle jag gissa på ett antal faktorer: Överpitch+ingen mashout+hög jästemp då jag inte kunde hålla ner
jästens egna värme-ökning och att min termometer kan ha visat lite högre an vad det faktiskt var...
Tror ni jag är på rätt spår eller finns det andra faktorer? Infektion?