Nottingham British Ale Yeast

Jag skulle bara vilja höra era erfarenheter av Nottingham British Ale Yeast.
Det finns ganska tunnt med recensioner om denna jäst vad jag kan hitta.
Jag vill hitta en rensmakande och hårt flockande torrjäst till olika sorters Pale Ale, och denna känns lovande om man ser till beskrivningen.
Av det jag kan hitta om denna verkar den mest användas till weissbier, men egenskaperna verkar kunna passa bra till fler öltyper.

Sv: Nottingham British Ale Yeast

Jag har använt Nottingham till många satser (APA, Pale ale, Porter, Brown ale...) och jag tycker att det är den bästa allroundtorrjästen i Humlegårdens sortiment. Den är både rensmakande och hårt flockande jäst enligt min erfarenhet. Mina bästa porters har jag bryggt med Nottingham. Grymt bra att ha hemma som backup också smile

Jag rekommenderar att hålla ner jästemperaturen; säg 17 C eller så.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Vart väldigt nöjd med resultatet första gången jag använde den till en APA
Efter ytterligare 2 batcher med den på en APA och en IPA så kändes det väldigt tydligt att den jästen lämnade väldigt mycket smak och hämmade humlen för mig.

För humle stint öl hade jag hellre valt s05.
Hur den är i andra öltyper vågar jag inte svara på.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Hej

Jag är mycket nöjd med Nottingham

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

5 Senast ändrad av Weinkeller (2012-11-10 11:25:56)

+1 på Bra!
Men då framförallt till öl som inte ska ha en riktigt humledriven karaktär, då finns det andra bättre alternativ.

Pysslar med en oatmeal stout här hemma just och tänkte använda nottingham-jästen. Om man inte tycker att stouten behöver vara speciellt strikt i smakerna, är det okej att släppa upp jäsningen till 20+? Har aldrig förr provat den här jästen...

Rättelse. Nu är det mer en oatmeal-sweet-porter... Svart som synden iallafall!

bjolu340 skrev:

Pysslar med en oatmeal stout här hemma just och tänkte använda nottingham-jästen. Om man inte tycker att stouten behöver vara speciellt strikt i smakerna, är det okej att släppa upp jäsningen till 20+? Har aldrig förr provat den här jästen...

Jag tror mig ha fått en lätt plastsmak när jag råkat släppa iväg Nottingham uppåt 23 grader tidigt i jäsningen. Det kan väl bero på något annat också men 20 bör väl vara ok tror jag.

Efter viss bryggningshysteri de senaste veckorna var alla tekniskt temperaturkontrollerade utrymmen upptagna så jag ställde den på norrsida i huset på golvet där temperaturen håller sig kring 19 grader. Däremot var det en rackare till att kröjsa - efter 1.5 dygn blåste den genom jäsröret (20l i en 30l-hink).

Ska bli spännande. Svårt att veta vad man ska vänta sig när man ger sig på en tidigare oprövad stil tillsammans med en oprövad jäst. Men öl blir det väl iaf. Tack för utlåtandet!

Hade tråkigt - så jag tog ett hydrometerprov. Ölet är såhär 5 dagar in i livet redan helt makalöst gott. SG:t var 1.020 - hoppas den stannar där!