1 Senast ändrad av megen (2012-11-04 16:19:59)

Maltodextrin pulver

Hej jag tänkte boosta upp ett öl lite som saknar lite av den kropp jag önskade. Rent spontat känner jag att maltodextrinpulver borde fixa biffen. Men jag är lite osäker på doseringem samt om det går bra att blanda i ett kallt färdigjäst öl. Finns det några nackdelar med använda detta? Alltså jag är inte ute efter ren och skär sötma, utan fyllighet som meltodextrin ger i första hand. Hittar i princip ingen info alls om det här på forumet, verkar inte direkt vara någon vanlig nödlösning och det kanske finns väl grundade anledingar till det.

Sv: Maltodextrin pulver

Är det tappat på fat/flaska och kolsyrejäst?
Ingen ide tillföra då
Gör du om satsen tillsätt maltodextrin eller hellre, cara-pils från start, hir mycket beror på hur stor satsen är samt hur stor krpp du vill ha
Maltodextrin till 21-23 liter så kan mellan 200-500 gram funka utmärkt
Hänger lite på kit(cooper ex) eller helmalt

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Och varför tror du att det är en dålig idé att tillföra det efter jäsning?

Om du har tappat på flaska eller fat är det väl ganska onödigt att utsätta ölet för infektionsrisk?
Effekten tror jag inte blir samma heller

Ligger det på sekundärjäsning så tillsätt en nykokt liten lag på maltodextrin

Glömde skriva, maltodextrinet är rätt klibbigt, svårupplöst om du tänkt tillföra det i pulverform.
Testa med en liten lag på någon flaska och se om det blir skillnad

Hehe jag har rätt bra ideer om hur jag ska tillföra det till fatet på ett säkert sätt.. Egentligen var det mest effekten av maltodextrinpulver jag var intresserad av, inte så mycket bryggråd och övriga tips. Men tack ändå.

7 Senast ändrad av Bee (2012-11-05 11:11:33)

Angående dosering så får du väl använda matematiken till din hjälp.

Jag vet att du kan det här själv men jag kör ett exempel ändå, så kan vi diskutera eventuella tankefel från min sida.

Batch size 20l
FG: 10Ö
Önskat FG: 18Ö
Tillsatt lag: 1l
Lagens SG bör då vara (18[Ö]*(20+1)[l] - 10[Ö]*20[l])/1[l] = 178[Ö]
Tyvärr vet jag inte vad maltodextrin har för extrakthalt, men om vi utgår från strösocker som har halten 375Ö så får vi 178[Ö]/375[Ö/kg]=0.474666666[kg] maltodextrin

Edit: Ah just det... vill man bara tillsätta sockret utan lag bilr det då (178[Ö]-18[Ö])/375[Ö/kg] = 0.426666666666[kg]

--
B

8 Senast ändrad av megen (2012-11-05 11:55:51)

Tack och bock.  Jag kan ju mäta mig till vad maltodextrin har för extrakthalt genom att jämföra med sockerlösning. Annars i mer kulinarisk anda än mattematisk kan jag ju ist dosera mig fram med små doser i liten mängd öl tills jag är nöjd, sedan räkna ut hur mycket jag ska tillsätta till hela rasket

Du får gärna meddela hur det blev. Inser att detta kan vara ett lätt och bra sätt att kompensera FG för för låg mäsktemp eller hungrig jäst. big_smile

Yes det var min tanke också. Hamnade lite lågt i temp under mäskningen.

Hej

Bra tips, jag "råkade"oxså få för låg mäsktemp samt som resultat lite för låg FG

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Det vita pulvret kommer idag tror jag så ikväll blir det high hopes! smile

13 Senast ändrad av wictorsson (2013-03-28 14:21:53)

Hur blev detta? Är i en liknade situation och är nyfiken. Blev det bra?

Jag har faktiskt inte använt pulvret. Har dock en planerad bryggning på en lättöl där jag tänkt använda i koket. Mycket prat och lite verkstad, eller vad säger man. Haha