Sämre utbyte i nya kylväskan?

Jag och min bryggarbroder skaffade tidigare i år ny utrustning i form av en större kylväska på 50 l från Chilli och en stor rostfri kittel på lika många liter. Detta gör att vi kan brygga betydligt större satser, men smolket (eller kanske bottensatsen) i bägaren är att effektiviteten har sjunkit dramatiskt. Tidigare hade vi hade vi ett utbyte på ca 70-75% när vi mäskade vört med högt SG och över 80% vid vört med lågt SG. Jag räknade på vår senaste bryggning, som ju visserligen  låg väldigt högt i SG, och kom fram till att effektiviteten bara hade legat runt 60%.

Jag har även tidigare, när vi bryggt öl med OG runt 1,060,  märkt att effektiviteten varit signifikant lägre med den nya utrustningen jämfört med den gamla.

Någon som har liknande erfarenheter eller någon idé om vad det här kan bero på?

Tacksam för input...

På flaska: Robust Porter, Barley Wine och Imperial stout.

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-11-04 11:01:41)

Sv: Sämre utbyte i nya kylväskan?

All utrustning är olika så fort man byter en sak kan det påverka tio andra.

Ett par grejer att undersöka -

* Har ni ordentlig koll på volymerna ni stoppar i och tar ut?
* Ny lakanorningen i kylväskan. Täcker den tillräckligt stor yta av bottnen. mao ni filtrerar jämnt över 
    hela maltbädden?

Om ni använder en sk manifold av ex koppar ska hålen/slitsarna vara tätare längre bak och glesare mellan dem längre fram. Annars tar vätskan kortaste och snabbaste vägen ut.

Det kan så klart även bero på ytan och maltmängden. tunn stor maltbädd vs. tjockare maltbädd.
Tunn maltbädd där lakvatten slinker igenom snabbt o obehindrat.
Eller att det bildas ett mellanrum mellan lakkärlsväggen.

Krossning är den samma gissar jag då ni inte nämner den eller maltkross i uppgraderingen.
Om ni har boken How to brew finns där massor med bilder o detaljerad beskrivning  om hur det bör se ut.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Hej Thomas!

Nej vi använder ingen manifold utan kör, liksom i den gamla väskan, med en hemmagjord bazookascreen av rostlagningsnät a la Torgny. Vi satslakar ju liksom jag har förstått att du brukar göra, så jag tror inte att problemet kan bero på att vätskan så att säga rinner fel väg. Däremot tycker jag inte att vi riktigt får till vätskevolymerna i den nya väskan. Trots att vi räknar med att ett kilo malt binder ca en liter vatten får vi alltid ut för mycket, men för svag vört.

En möjlig felkälla, som jag kom att tänka på efter att ha spanat runt lite här på forumet, kan kanske vara att det helt enkelt är svårare att väta ner all malt och undvika klumpar när man har mer av allting. Vi har dessutom alltid hällt malt i vattnet istället för tvärtom. Jag läste tråden om i vilken ordning folk anser att man ska ha i vatten och malt och såg på din länkade bryggvideo att du gör tvärtom. Det kan vi ju enkelt ändra på till nästa gång om det skulle kunna leda till att högre utbyte. Tror du att det kan vara här det felar?

En annan detalj är ju att dödutrymmet är större i den här kylväskan. Det inverkar naturligtvis lite grann, men det borde rimligtvis inte ensamt kunna leda till ett så mycket sämre utbyte.

För övrigt så har vi samma coronakvarn som tidigare, men det kanske snart är dags att skaffa ett valsverk istället. Det är ett jäkla vevande om man ska mala 13 Kg. smile

Bazookan kan vara en av banditerna.

Att få ut vätskan/vörten är inte problemet. Det handlar om hur mycket "socker" man kan rensa ur från malten. Ett stort lakkärl med en ett flöde som drar ut mot en liten punkt innebär att ni inte tvingar vörten genom all malt på väg ut o då lämnar kvar en hel del socker i malten.

www.bryggradio.com

http://www.humle.se/punbb/images/upload/84_rps20121104_130637.jpg

http://www.humle.se/punbb/images/upload/rps20121104_130609.jpg

www.bryggradio.com

Kanske får bli till att bygga en manifold så småningom då. Jag antar att böjarna liksom rören går att finna på byggvaruhusens VVS-avdelningar, men hur är det med sammanfogningen? Krävs det varmlödning eller är det bara att pressa ihop?

Sammanfogningarna behöver inte lödas. Det räcker med att trycka ihop och pressa ihop. Hela vitsen med installationen är ju trots allt att vätska skall ta sig in i den smile

Sökte på forumet och läste att man inte nödvändigtvis måste löda utan att man skulle kunna vira lite gängtejp runt rören och pressa i dem. Frågan är bara hur giftig gängtejpen är. Hmm...

Nanobryggaren skrev:

Sökte på forumet och läste att man inte nödvändigtvis måste löda utan att man skulle kunna vira lite gängtejp runt rören och pressa i dem. Frågan är bara hur giftig gängtejpen är. Hmm...

Gängtejp brukar bestå av PTFE (ett varumärke är Teflon) som är mycket stabilt (iaf upp till +260 grC) och förutom som beläggning i stekpannor används som tätning i tex dricksvattenledningar.

Stefan

Det låter ju bra. 260 grader ska vi nog lyckas undvika att komma upp i. smile

Jag kör med chilli väska och manifold och kan defenetivt rekomendera det, 1060 brukar hamna runt 83-84 mina 24l satser. Flödeslakar visserligen men det funkar.

http://img696.imageshack.us/img696/6493/20120729114154.jpg

Tjena Nano m.fl. Jag använder en identisk beskrivning av mäskkärlet du nämner ovan med chilliväska samt plastic-paddingnät. Det komiska är att jag också kommer upp i runt 60% effektivitet samt mer och svagare vört efter lakning. Har begrundat olika orsaker till detta men inte riktigt kommit fram till något vettigt. Tänkte först att det kunde vara att mäsken slank mellan väggen/botten rätt in i "nätstrumpan" istället för att filtreras igenom maltbädden. Nu när Thomas diskuterar flödeshastighet samt manifold gentemot strumpa så blir jag väldigt sugen på att bygga en manifold. Håll oss uppdaterade om hur du fortlöper samt om hur bryggningarna går för dig så skall jag försöka göra detsamma.

Ni som har dålig effektivitet pga högt flöde kanske ska pröva batchlakning med mycket vatten och ordentlig omrörning av mäsken, för att skölja ur socker från malten.
Själv kör jag BIAB och gör en typ av batchlakning när jag mäskar.

Karlw: Jag kommer absolut uppdatera när manifolden är fixad och vi har sett vad vi får för effektivitet med den. Nu dröjer det nog ett tag innan nästa bryggning eftersom jag har extremt fullt upp med annat fram till jul. Är dock lite sugen på att köra en bryggning till med nuvarande utrustning och ha i malten först och sedan vattnet. Det kan ju kanske göra en viss skillnad.

Det är ju hoppingivande att höra att fler har samma problem med chilliväskan och bazookascreen i alla fall.

Jim: Snyggt bygge! Ser ut som en gardenakoppling där röret går ut ur kylväskan. Har du fått förstora upp hålet eller har du löst det utan att modda själva väskan?

Kapad gardena addapter, inre gängan passade på gängan till min kran som gick precis igenom inre hålet, däremot fick jag vidga det yttre hålet för att kunna dra åt. hade inte mätt utan tog vad jag hade hemma big_smile

16 Senast ändrad av broderblues (2012-11-12 20:37:16)

Det finns ett intressant appendix i John Palmers "How to brew" ang konstruktion av lak-manifold och hur dess utformning påverkar
hur vätsketrycket (som driver flödet) fördelar sig över rören och på olika djup av bädden.

I onlineversionen (bokutgåva 1, appendix D2) som är rätt kortfattade i ämnet har väl man mest nytta av graferna men..
Där framgår att en bra utgångspunkt är att avståndet mellan sidorna och yttre rör bör vara ca hälften av avståndet till närliggande rör.
Dvs har man bara två rör kanske dom inte ska vara nära sidorna relativt sett.
Graferna är baserade på ett kärl med bredden 9" (chilli-lådan är närmare 31cm/12") men det framgår att med 12mm (1/2") rör så är avståndet
mellan rören optimalt ca 4". 3" eller lägre gav inte stora förbättringar och 6" eller mer började ge avsevärda variationer i vätsketryck.
Thomas bild på en enkel manifold ser ut att ha rätt bra proportioner, dvs vägg/rör ca halva rör/rör.

I pappersutgåvan (nr 3 s300-303) finns betydligt mer utvikt om tester och teorier men där framgår iaf bla att om man har de yttre rören
nära sidorna ("edge") så har man en tryckvariation på drygt +/-20% vid två rör, ca 10% redan vid 3 rör (5% vid 4st).
Det betyder att den del av manifolden som har ett någolunda homogent vätsketryck bara är ca 55% vid två rör som är placerade nära sidorna.

Om man istället har en mer jämn fördelning av rören ("even" eller "balanced") klarar man sig med färre antal rör, med en större andel med
homogent vätsketryck.
Tex med 3 rör och "even spacing" (avstånd sida - yttre rör samma som mellan varje rör) så var den homogena delens tryck 76%.
Med 3 rör och "balanced spacing" (avstånd sida - yttre rör hälften jfm mellan varje rör) så blev samma siffra 89%.

Jag tolkar det som att områdena med relativt lågt tryck har sämre förutsättningar för bra lakning och stor variation mellan högt o lågt tryck
borde tex öka risken för kanaler. Eller?

En enkel bazooka borde ge ungefär samma effekt som ett rakt rör? Dvs stora variationer i tryck.

Jag har själv en nyinköpt 50 liters Chillilåda liggandes men ingen byggd manifold än, så amatör i sammahanget.

Dvs ta inte mina påstående på för stort allvar då jag har rätt begränsad erfarenhet av helmaltsmäskning/lakning men ingenjören i mig tolkar
iaf John Palmers resultat som att placering och "spacing" av rör i en manifold inte är fullständigt oviktiga om man vill att största möjliga
del av maltbädden ska ha samma lakflöde.

Your mileage may vary.

Stefan

jag tänker snarare uppsamlingsyta när det gäller valet bazooka/manifold. Dessutom basseras det på att man har exact samma avstånd mellan "snitten" i rören vilket jag inte har. Tror nog inte någon av oss på detta forum kommer komma i närheten av den ultimata lakningen hursom så den enstaka % effektivitet som man tappar på att ha 5-10% skillnad i tryck på 2 olika rör är nog inte något som ska skrämma bort folk från att våga bygga en egen manifold.

Hejsan ett intressant ämne där jag har en fråga. Manifolden, bazookafiltret som alla nämner är ju något som sitter i botten och handlar om att ta ut och filtrera vörten. En annan aspekt är lakvattnets väg in i tunnan. En bra spridning av t.ex en manifold bör väl vara minst lika viktigt för det här speciellt om man kör flödeslakning?
Jag köpte en färdigmonterad kylbag på 57l på ebay med falskbotten och en "dusch" i locket. Bra, vatten in och vört ut men efter några gånger så har jag märkt att det blir precis som tidigare sagts av andra. Lite för mycket och lite tunt. Efter lite mäcklande har jag fått till volymen men vet att duschen inte gör det den borde. Min lösning kommer att bli en manifold som ska sitta där duschmunstycket sitter idag och ge en spridning uppifrån över hela maltbädden. Detta tänkte jag kommer ge en bättre lakning med mindre risk för makroporer (fackspråk) i maltbädden och annat negativt.

Johan

Gällande chillis 50L kylväska som jag också använder så blir det ganska mycket kvar på botten under tapphålet.
Naturligtvis kan man luta väskan för att få ut allt men min erfarenhet är att man fortfarande inte får ut allt.

Jag gjorde ett nytt hål och satte i en ny tappkran, fick då ut ca 1,5-2L vört mer om jag inte minns fel.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

20 Senast ändrad av megen (2013-03-05 12:16:18)

Jag har en 25liters kylväska och en 50liters chilliväskska. Brukar normalt få en "brygghuseffektivitet" på 75% med 25liters väskan och 70% med 50 liters. Inga konstigheter, räknar på det när jag gör recepten. Är man snål och tycker att några procent sämre utbyte/effektivitet är dåligt kan man lika gärna lägga ner på en gång, gör en kalkyl på hur lite pengar du förlorar på de få ynka procenten så inser man snabbt hur fånigt det är att bråka om. Har man mellan 70 och 80 % grovt räknat  så är det optimalt och finns ingen anledning att ändra på något. Men är man nere på 60 % så bör man nog se över sitt system.

Hur har det gått med effektiviteten?

Vi råkade ut för samma sak i dag. Ny och större utrustning, orimligt dålig effektivitet. Vi kör hink i hink och har helt enkelt skaffat större hinkar, men jag tror att problematiken kan vara densamma (vad den nu är). Vörtens vägar genom maltbädden spelar väl större roll vid flödeslakning, men som jag förstod det satslakar ni, vilket vi också gör.

Två möjliga bidragande orsaker i vårt fall:

1. Dålig utmäskning. (Pga större volymer och snålhet med varmvatten inför lakning kom vi bara upp till 70 grader, men så är det ju också många som inte mäskar ut alls.)
2. Ny malt. (Viking, krossad av Maltmagnus. Efter trevligt bemötande, bra utbud och god service _vill_ jag ju inte att malten ska vara sämre än Weyermanns, men det vore ju dumt att blunda för det om så är fallet.)

http://foodheadbrewery.blogspot.se

Hej

Jag får alltid lägre utbyte med vikingmalten jämfört med Weyerm.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

23 Senast ändrad av megen (2013-03-06 00:55:31)

Techno skrev:

Hej

Jag får alltid lägre utbyte med vikingmalten jämfört med Weyerm.

Bo

Detta är uppe för tionde gången, haha. Jag hävdar fortfarande att det har med krossningen att göra. Är det någon som krossar sin vikingmalt själv och har jämfört med egenkrossad malt från Weyerman?

Ja, jag har sett det dryftas men nu är det ju faktiskt _jag_ som har drabbats! wink

Hur är det, har någon mäskat traditionellt (alltså inte BIAB) med både enkelkrossad och dubbelkrossad Magnusmalt och märkt nån effektivitetsskillnad? För nog borde det främst handla om krossningen, om det nu är maltens fel.

/kalle.

http://foodheadbrewery.blogspot.se

Det är klart att det kan vara en viss potens skillnad mellan olika länders/märkens malt på samma sätt som det är skillnad på samma äppelsort/vindruvsort odlat i olika regioner. Tror dock att minsta skillnaden i krossning är enormt avgörande i jämförelse.