Lakritssmak ???

Hejsan !

Ny på detta forum , men har "källarbryggt" I ett par år med varierande resultat ;-)
erfarenheten hittils är väl att öl i stilen APA , AIPA stilen funkar hyfsat . O har väl kommit
fram till att krångla med nåt annat än torrgäst till dom är då inget mina smaklökar har behov av .
Men goda mörkingar där har det hittils gått sådär . Kanske beroende till viss del på att jag kört torrjäst där oxå
inte vet jag ? och möjligen oxå att man haft för bråttom . Men hur som helst nu ska det påån igen ...
Har nu tillgåg till 1450 jäst och 1056 . Tänkte prova 1450:n först . Mäskmetoden är en så länge kylväska , o det
har då hittils varit tillräkligt för mina behov . Alkohol styrkan tycker jag skall tryckas på lite för o få lite "bössa" i ölet.
En förebild framöver är ju young´s double stout . men är inte nå speciellt mål med denna brygd. Utan mest prova
o få till nå drickbart

Så vad tros om detta ?

5,5 kg pale m
0,5-0,75 kg carafa 1
0,5 kg rostat korn
o kanske typ 0,2 av nån karamell

24 l urlakat och 20 l efter kok äre tänkt . borde landa nånstans strax under 8 procent om jäsning funkar som den ska

Humling har jag inte funderat så mycke på ännu , men nån IBU vill man väl ha varje fall ;-)
Kanske runt 30-50 ???
En annan smak som jag funderat över om det skulle kunna gå och få till är ju" Walkers liquorice toffe" karameller .
vansinnigt förtjust i dom . om man framöver skulle försöka med nåt öl som drar åt det hållet , ska man typ smälta
ner karameller o slå i primären o "torr liquorica " lite eller vad är lämpligt ? Hittade lakrits extrakt på nån bryggsida
i Australien men har inte hittat nån här i kring när man googlar . Dom där karamellerna är inte så lätt o hitta dom heller ;-)

Må Gott . Mwh
Göran Zackrisson

Sv: Lakritssmak ???

Jag har inte gjort matematiken, men 6kg malt till 20l, 8% öl låter inte riktigt rimligt. Jag använder 5-6 kg malt för ~25l, 5% öl och har då en mäskningseffektivitet på 80-85%. Jag skulle tro att du hamnar runt 6%

Ang rostat korn så råkade jag av misstag få i 300g rostat korn i en brown ale. Det blev, (äckligt), mycket rostad smak. Den smakar fortfarande efter snart 6 månader alldeles för rostat. Har tänkt hälla ut den, men fortfarande inte tagit steget. Funderar på att spara den till något experiment istället.
Du kanske gillar rostat korn, men jag skulle inte ha så mycket.

Lycka till!

Det finns lakritsextrakt på den där pysselbutiken Panduro om du råkar bo nära en sån.
Det har jag använt med framgång till lakritsporter, vet inte om det är den smaken  du är ute efter men den drar åt Lakrisal kan man säga...

Du har nog rätt i att 8 procent var o ta i . Enligt beertools (gratisvarianten) så ska om man tar 5kg pale
          0.6 carafa1
         0.3 rostat
        0.2 av nån karamell
lakar ur 23  o   kokar ner till 19 bli Og 1066
jäser ner till 1013 o det blir då 6,9 procent
Tror nog det får räcka med 6 kg malt i kylväskan . är tråkigt om det blir överfullt .
Fick hem boken brewing classic styles , och en liten snabbtitt på sidorna om jäst
så lär man göra en förkultur om en smackpack påse ska räcka till denna brygd .
Då äre väl torrmaltextrakt man skulle haft o det har man ju inte . Lär bli en beställning till då ;-)  Ska kolla upp det lakritsextraktet

Mwh GZ

Det finns ju lakritsrot som du kan ha med i koket, den ger en viss hint av lakrits i ölet och finns att köpa hos de flesta kryddgårdar. Skulle tippa på att runt 30g är lagom för din batch.

www.youtube.com/fjordsbrewery

Fjord's Brewery skrev:

Det finns ju lakritsrot som du kan ha med i koket, den ger en viss hint av lakrits i ölet och finns att köpa hos de flesta kryddgårdar. Skulle tippa på att runt 30g är lagom för din batch.

Om man inte vill ha lakritsextrakt så finns det allt möjligt på Panduro.
Lakritsrot, lakritsextrakt, salmiak och diverse aromer frukter ananas mm mm...

På en ICA Maxi i Göteborg såg jag igår flera lakrits-produkter (bla pulver som borde vara enkelt att dosera med) som stod bredvid vaniljstängerna på bak-avdelningen.

Stefan

http://www.lakritsroten.se/

Pulsatorius

Helsingborgsöl har/hade en öl med lakritssmak, jag tyckte dock att den smaka lite för lite lakrits.
Man kunde bara ana lakritsen.

Man borde väl kunna vattenbehandla med Ammoniumklorid det borde framhäva lite lakritssmak. Nää detta inlägg var inte 100% seriöst. Men salmiak är ju en smakförstärkare till lakrits så det kanske inte är helt tokigt tänkt av mig ändå.