Lakritssmak ???
Hejsan !
Ny på detta forum , men har "källarbryggt" I ett par år med varierande resultat ;-)
erfarenheten hittils är väl att öl i stilen APA , AIPA stilen funkar hyfsat . O har väl kommit
fram till att krångla med nåt annat än torrgäst till dom är då inget mina smaklökar har behov av .
Men goda mörkingar där har det hittils gått sådär . Kanske beroende till viss del på att jag kört torrjäst där oxå
inte vet jag ? och möjligen oxå att man haft för bråttom . Men hur som helst nu ska det påån igen ...
Har nu tillgåg till 1450 jäst och 1056 . Tänkte prova 1450:n först . Mäskmetoden är en så länge kylväska , o det
har då hittils varit tillräkligt för mina behov . Alkohol styrkan tycker jag skall tryckas på lite för o få lite "bössa" i ölet.
En förebild framöver är ju young´s double stout . men är inte nå speciellt mål med denna brygd. Utan mest prova
o få till nå drickbart
Så vad tros om detta ?
5,5 kg pale m
0,5-0,75 kg carafa 1
0,5 kg rostat korn
o kanske typ 0,2 av nån karamell
24 l urlakat och 20 l efter kok äre tänkt . borde landa nånstans strax under 8 procent om jäsning funkar som den ska
Humling har jag inte funderat så mycke på ännu , men nån IBU vill man väl ha varje fall ;-)
Kanske runt 30-50 ???
En annan smak som jag funderat över om det skulle kunna gå och få till är ju" Walkers liquorice toffe" karameller .
vansinnigt förtjust i dom . om man framöver skulle försöka med nåt öl som drar åt det hållet , ska man typ smälta
ner karameller o slå i primären o "torr liquorica " lite eller vad är lämpligt ? Hittade lakrits extrakt på nån bryggsida
i Australien men har inte hittat nån här i kring när man googlar . Dom där karamellerna är inte så lätt o hitta dom heller ;-)
Må Gott . Mwh
Göran Zackrisson