Första brygden satt - "Texas Style"
Eftersom jag är helt ny så har jag kokat en halv sats.
Lite roligt för nybörjare att läsa kan ju då vara att jag gissat friskt på mängder och vikter då jag saknar hushållsvåg. Jag hade heller ingen bärsil (inte ens nylonstrumpa att avvara) för att sila bort humlen så det som inte fastnade på kastrullkanterna fick vara kvar i!
Jag har inte använt våg till humle ("c:a hälften av 100g och hälften av det", samt att jag gissat på vattenmängden "nu borde dunken vara halvfylld)
Naturligtvis förstår jag att det blir svårare att finjustera receptet när man höftar - men jag hoppas att det ska bli gott och detta var ju en test-omgång! (Hoppas jag kan få lite åsikter härifrån efterhand)
Jag blev överraskad först när jag öppnade extraktburken som var märkt "Medium". Malten var alldeles mörk, nästan svart!!! Illa luktade det också. Nästa chock var ju humlen. Jag hade aldrig sett humle förut - när man då öppnar en vakuumpåse med illgrönt stinkande pulver (läs mjuka pellets) så undrar man ju hur detta blir! Tyvärr glömde jag smaka på koket. Det hade ju varit kul. Kanske törs man öppna jäskaret en kortis sen...
Förväntningarna är ganska lågt ställda pga "råvarubristen" (jästen var ett år gammal men svällde upp på två dygn). Jag får förbättra recept och tillvägagångssätt efterhand.
Kokade extraktet i en timme, med c:a 15 g humle i 60 minuter och 10 g i 15 minuter ifrån slutet.
Kylde i vasken med rinnande vatten - detta moment gick väldigt fort, c:a 15 minuter så var vörten nere i 25 grader!
Recept 13 liter öl:
1 burk Muntons Maltextr. Medium
c:a 25 g,Norden brewer 10.5% alfasyra tillsatte c:a 15 g från start och 10 g e. 45 minuter.
1 påse Brewers Choise German Ale
Jag hade läst runt lite på internet men jag ville inte beställa via internet.
Jag handlade i PGW:s butik i slussen (inge vidare butik - den enda ale-jäst som fanns var ett år gammal) men man slipper ju frakt fr. internet och det är kul att klämma/känna lite.
Jag ska uppdatera denna post efterhand så att den kanske kan vara till nytta för någon
/David
***** Uppdatering ****
2006-04-11, Tisdag morgon (Satte på jäsröret i söndags) - inga bubblor i jäsröret ännu. Tur att jag såg Jörgens post om Oroväckande lång lag-time. Jag var nämligen på väg att post:a om detta oxå.
2006-04-12 Onsdag morgon: inget bubbel - betyder det trubbel ???
2006-04-12 Onsdag kväll: inget bubbel. Men det visar sig att jag inte skruvat åt locket tillräckligt hårt, co2 läckte vid sidan av jäsröret. Skruvad åt och ett hemtrevligt bubbel 2 ggr/min spred sig i badrummet.
2006-04-13 Torsdag morgon:
Har på kul kompletterat med att räkna IBU (tagit uppg. fr. "aqui")
IBU = (gram x alfasyra x utbyte) / (liter x 10) (utbyte 30% vid kok i 60min, 10% vid 20 min -> 15min = 7,5%)
Eftersom jag höftat på humle och vatten:
Humle: max 18 + 12, min 11 + 7
Vatten: max 14,5 min 10,5
MAX IBU = (18 * 10,5 * 30 + 12*10.5*7,5)/ (10,5*10)= (5670 + 945)/105 = 63
MIN IBU = (11 * 10,5 * 30 + 7*10.5*7,5)/ (14,5*10)= (3645 + 551)/145 = 29
Antar att det iaf inte blir alltför mesigt.
2006-04-18 Tisdag morgon:
Beslöt mig för att låta ölen jäsa klart i samma kärl som den startat - enklare och mindre risk för kontaminering.
Det bubblar fortfarande i samma takt, ingen minskning att tala om. (Snarare ökning - jag skvätte ut lite vatten ur jäsröret och då ökade takte istället. Dumt - för nu kan jag inte avgöra om takten minskat nåt!)
Hoppas ingen missat sajten www.howtobrew.com - överlägset bästa steg-för-steg guiden (för nybörjare antar jag)!
2006-04-24 måndag morgon:
Igår hällde jag upp ölen på PET-flaskor. Det blev 15 liter , men sista litern såg inte så fräsch ut - mycket jäst och slagg på botten. Hällde i 1.5 tsk socker i varje flaska och skruvade åt kork och vickade lite på flaskorna.
Hur det smakade? Ganska gott - som Bishops Finger tycker jag, fast väldigt grumligt, men det blir bättre när den lösta jästen lägger sig på botten i flaskorna. Jag ställde in en flaska färsköl i kylen. Ska ta den ikväll. ![]()
2006-05-01
Ölet har fått jäsa en vecka på flaska nu och det har blivit godare och mindre grumligt. PET flaskorna funkar bra - men man måste ju klämma 1.5 liter i taget = lite opraktiskt.
Det blev ingen riktig höjdaröl - men rätt gott, klart drickbart. Dessutom vet jag hur man gör nu - så nästa ggn blir det bättre.
Att förbättra:
1. Klen vörtstyrka - smakar lite som folköl.
2. Svag smak. Folkölsvariant.
3. Klent skum, skummar lätt men försvinner snabbt.
Nu ska jag alltså:
1. Köpa nån sorts densitetsmätare så man kan få koll på OG och FG och alkohol-% !!!
2. Spic:a upp receptet med lite andra godsaker för att få en mer komplex smak. Enklast verkar vara att slänga i lite mer humle - försiktigt med beskan dock.
3. Skaffa ett gäng grolsch-flaskor.
2006-05-10
Ölen blir bara bättre. Nu är den lika bra som de billigare systembärsen iaf - tänk falcon bayerskt fast lite beskare...