Kylning av fat utan kegurator?

Hejsan

Jag har precis köpt en fatölsanläggning men har inte tillgång till ett kylskåp, så därför undrar jag: Är det någon som vet något bra sätt att kyla sin öl på Corneliusfat utan att ha en kegurator eller ett kylskåp?

Nu när det är vinter snart borde man kunna kyla den på balkongen. Men hur länge bör man ha fatet ute om det är runt 0 grader och man vill ha ölen till 6-7 grader.

Finns det någon underbar formel eller motsvarande man kan använda sig av?

Alla svar är uppskattade.

Sv: Kylning av fat utan kegurator?

Enkla svaret: Ja, det finns en formel och den är säkert underbart vacker.
Svåra svaret: Ja , det finns en formel  och den är fantastiskt komplicerad då man måste ta hänsyn till materialet och mängden vätska i fatet, samt temperatur luftfuktighet och vindavkylning.

Lättaste sättet måste väl ändå vara att  tejpa en sån där lcd termometer mot den bara metallen på fatet. Är metallen på utsidan 6 grader är ölen 6 grader. Jag tror nog att fatet och ölen har tillräckligt stor termisk kapacitans för att man ska kunna göra det.
Kan vara bra att sätta något isolerande över termometern när man inte läser av den, så den inte påverkas av kyla/värme från luften.

Sv: Kylning av fat utan kegurator?

Haha, ja, det brukar alltid finnas härliga formler som man kan använda sig av. Jag förstår att den säkert är jättekrånglig också.

Men det var ett jäkligt bra tips att sätta en termometer på fatet. Det ska jag prova.

Annars får man krypa till korset och köpa en fatkyl smile

Tack för tipset!

Sv: Kylning av fat utan kegurator?

Om det blir så att du köper kyl, titta på blocket, många billiga bra kylar där wink

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Sv: Kylning av fat utan kegurator?

Kyl finns billigt på blocket, i vissa fall gratis. Jag hade inte plats för något och köpte istället ett beg ölkylningsaggregat, liknande Cornelius Maxi 210.
Fördelen med kyl är att faten håller längre.

Ta't lugnt, ta en hembryggd