PACMAN jäst
Jag har läst i någon annan tråd att man jäser med pacman jäst.
Har Rogue någon sort som har jäst kvar i flaskan som man kan odla upp?
Finns det annars någon jäst i Humlegårdens sortiment som påminner/liknar pacman?
/Mats
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Humlegården → PACMAN jäst
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Jag har läst i någon annan tråd att man jäser med pacman jäst.
Har Rogue någon sort som har jäst kvar i flaskan som man kan odla upp?
Finns det annars någon jäst i Humlegårdens sortiment som påminner/liknar pacman?
/Mats
jo, jag odlade upp jästen från en rogue mocha porter i vintras och den kör jag på fortfarande. suverän jäst till amerikanska ales, men jag använder den även till porter och stout faktiskt.
läste någonstans att det skulle vara samma jäst som bc american ale II, men det var från en osäker källa. själv tycker jag den liknar vanliga american ale-jästen.
OK, då provar jag att göra som du.
Jag har beställt två flaskor från systemet, och sedan vet jag inte hur man "odlar upp" som det brukar heta, men tänkte prova så här.
Först får jag väl "offra mig" och dricka en-två porter och spara botten satsen.
Sen häller jag i 1,5 dl kokt och avsvalnad vört som jag gjort av spray-malt till ca. 1050.
Sätter en bommuls-tuss i öppningen och låter detta jäsa 2-3 dagar, sedan häller jag över till en större flaska, (1-liters whiskey flaska) och tillsätter ytterligare 2 dl vört.
Efter ytterligare 2-3 dagar så har jag min jäst-stam.
(är det ungefär så man gör?)
I så fall kan man ju spara från sina hem-bryggda öl på liknande sätt, men vad gör man om man inte tänkt brygga direkt? Kan man spara i frysen?
/Mats
Det låter helt ok, fast om första vörten blir helt utjäst skulle jag nog tillsätta mer än 2dl till andra omgången. Glöm inte att syresätta ordentligt.
Man kan spara uppodlad jäst i kylskåpet i minst en månad utan problem.
När man vill brygga så matar man på den dagen innan för att se om det är bra liv iden.
Det brukar inte vara något som helst problem.
Om man ska frysa jäst så måste man se till att inte jästcellerna fryser sönder.
Proffsen använder glykol och fryser jästen vid -80ºC.
Vi amatörer kan göra en riktigt tjock sockerlag som man blandar i jästen och stoppar i frysen.
Vid användning måste man starta om med en försiktig förkultur igen och stegvis mata upp jästen.
Först får jag väl "offra mig" och dricka en-två porter och spara botten satsen.
Sen häller jag i 1,5 dl kokt och avsvalnad vört som jag gjort av spray-malt till ca. 1050.
Sätter en bommuls-tuss i öppningen och låter detta jäsa 2-3 dagar, sedan häller jag över till en större flaska, (1-liters whiskey flaska) och tillsätter ytterligare 2 dl vört.
jag gjorde en svagare vört, kanske 1030 (brukar inte vara så noga med att mäta förkulturen). när det efter låååång väntan äntligen kom igång så gjorde jag redan dagen efter en "normal" förkultur och tillsatte hela rasket. sen bryggde jag på den kulturen och det gick utan problem.
lycka till hur du än gör, och må kraften vara med dig ![]()
läste just på rogues hemsida att de skulle släppa pacman-jästen till wyeast under en begränsad tid, fram till 31 dec. i år. jag råkade ut för ett par snedjäsningar nu i sommar och jobbar febrilt för att kunna rädda lite jäst, men vet inte om det kommer att funka...
har humlegården några planer på att ta hem den jästen?
Ja, vi kan ta hem den som beställningsjäst.
Jag la just en beställning igår kväll hos Wyeast, och de kommer att skicka den på fredag. Vi kan kanske fortfarande komplettera. Jag skrev just och frågade om det går och när de behöver veta i så fall.
Det går bra att lägga beställningar här i tråden.
suveränt! i så fall vill jag beställa en.
Jag var tvungen att ge besked till Wyeast, så jag tog hem 10 st. Joel har reserverat ett paket, så det finns nio kvar.
Idag har vi fått hem jäst från Wyeast, inklusive Pacman. Det finns obokade paket kvar, så det är bara att beställa som vanligt i webbutiken.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Humlegården → PACMAN jäst