Westmalle Dubbel

Min käre fader håller just nu på att tillverka en maltkross åt mig. (Jag är för snål för att läga en tusen-lapp på en dylik).
Som tack tänkte jag brygga en öl åt honom, och den enda sort som han gillar (förutom vanlig folköl) är Westmalle dubbel.
Tror ni jag kan brygga efter ett av recepten i shbf:s databas, eller är det något särskilt som utmärker Westmalles?
Någon som har ett förslag?
Tror ni att jag kan odla en förkultur från jästen i två-tre köpta flaskor eller skall man köpa någon BC-jäst?

/Mats

Sv: Westmalle Dubbel

Man vet alldrig om det är samma jäst som finns i flaskan, som ölen är jäsat med. Därför skulle jag rekomendera en BC - Belgian Abbey Ale t.ex.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Jag har gjort ett par försök att efterlikna Westmalle Dubbel (jag är också svårt överförtjust i den ölen). Just nu ligger min bryggdagbok inne i min ettårige (sovande) sons rum, och jag har inte lust att riskera att väcka honom nu. Men jag kan posta mina anteckningar senare.

Om jag inte missminner mig har jag gjort ett försök med finurliga kombinationer av pilsnermalt, karamellmalt, rostad malt och kandisocker. Det blev halvbra. Sedan gjorde jag ett försök med bara pilsner, special b och kandis. Det blev jättebra.

Snäääälla Humlegården, ta in lite belgisk malt, bisquite och "special b". Med tanke på hur dyrt det är att köpa det i små kvantiteter från utlandet kan ni komma undan med god marginal innan vi börjar klaga.

Think globally. Drink locally.

Kan starkt rekommendera boken Brew like a monk där det finns väldigt bra ledtrådar till receptet de använder sig av inklusive vilka temperaturer de jäser med. High gravity trappist ska vara kultiverad från westmalle jästen om jag inte minns fel så det är den du bör använda (såvida du inte odlar upp jäst från flaskan. Westmalle bryr sig inte om att byta jäststammar och sådant, tror faktiskt inte någon av trappist bryggerierna gör det).

Vad du egentligen borde försöka få tag på är mörk karamelliserad sirap (det som är kandi socker i beligen) då det är det som används för det mesta av färgen. Jag antar att riktigt mörk crystal malt kan användas som ok substitut men det blir inte riktigt samma sak.

Men som sagt. vill du brygga belgare införskaffa brew like a monk.

peps skrev:

Snäääälla Humlegården, ta in lite belgisk malt, bisquite och "special b". Med tanke på hur dyrt det är att köpa det i små kvantiteter från utlandet kan ni komma undan med god marginal innan vi börjar klaga.

Det är på gång sedan länge. Vi måste bara först uppgradera vårt maltlager så vi får fler pallplatser. Detta är också på gång.

-- Svante

OK, jag beställer "brew like a monk" och läser mer.
Angående mörk sirap, så ser det ju inte säskilt komplicerat ut att göra själv ("http://oz.craftbrewer.org/Library/Metho … andy.shtml"), men det blir kanske inte så bra? Nån som provat?

/Mats

Det går utmärkt att karamellisera socker hemma.
Som du läst så är det inte alls svårt.
Knäck är ju ett bra exempel på det.
Jag tycker det är lättare att använda termometer istället för kulprov.
En digital termometer som klarar upp till 300 grader är bra att ha.