Vodka?

Vad tror ni om detta? Ny version av 90-talets alkoläsk?

http://www.the-home-brew-shop.co.uk/aca … uction.pdf

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Vodka?

Hej!

Är inte riktigt uppdaterad på hur lagen ser ut i dagsläget,
men enligt länkad beskrivning och den gamla lag-definitionen
så är det väl frågan om sk. mäskberedning?

Sen har jag inga synpunkter om någon vuxen vill testa för eget bruk,
däremot om man står utanför skoldanser och prånglar ut drickat så är det värre.

Nämnde jag att vår kemilärare avskydde ordet "hembrännare" ?
Han tyckte att "fritidsdestillatör" klingade mycket hemtrevligare...:)

Mvh Raasken som siktar på ett fylligt folköl.

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

18% torde det väl snarare landa på.. Men vem vill dricka mäsk?

4 Senast ändrad av megen (2012-10-21 14:28:28)

Raasken skrev:

Hej!

Är inte riktigt uppdaterad på hur lagen ser ut i dagsläget,
men enligt länkad beskrivning och den gamla lag-definitionen
så är det väl frågan om sk. mäskberedning?

Sen har jag inga synpunkter om någon vuxen vill testa för eget bruk,
däremot om man står utanför skoldanser och prånglar ut drickat så är det värre.

Nämnde jag att vår kemilärare avskydde ordet "hembrännare" ?
Han tyckte att "fritidsdestillatör" klingade mycket hemtrevligare...:)

Mvh Raasken som siktar på ett fylligt folköl.

Nja mäskberedning är tillåtet om du har som syfte att dricka den som den är utan att destilera den. Destilation är dock inte tillåtet. Inte heller att jäsa mäsk i syfte att destilera den. Detta kan låta lite knepigt men låt oss säga att polisen gör ett tillslag där svartsprit produceras. De hittar 100 liter färdig sprit destilationsutrustning och 200 liter mäsk. De 200 litrarna var avsedda för destilation och därav olagligt procucerat. Det är därför de kan sälja allt inom hembränning förutom destilatörer helt lagligt i sverige.

Så min slutsat är att detta kit är helt lagligt i svea. Men kanske inte så intressant för oss gubbar och tanter här. Det är nog mer tonårsfylla över det hela.

5 Senast ändrad av megen (2012-10-21 14:57:09)

Men hur är det med frysdestilering. Ser att många har testat det, finns även sm-medaljörer som har använt denna metod i sina vinnarbrygder. Jag kan inte riktigt greppa hur det är lagligt... Är det verkligen det?

6 Senast ändrad av macchiato (2012-10-21 15:33:20)

Ang frysdestillering så är det en gråzon. Till öl räknas en dryck som framställts genom jäsning med torkat eller rostat malt som huvudsakligt extraktgivande ämne, men å andra sidan räknas till sprit all alkohol som framställts genom destillering eller annan kemisk process, vilket även bör täcka in frysdestillering, men här är den första avvägningen: Har alkoholen framställts genom destillering, eller bara förtätats något. Det finns ingen fras i lagen som talar om förhöjning, förtätning el annan koncentrering av alkoholen, bara destillering nämns.

Frågan är om en frysdestillering på några få alkoholprocent skall få hela drycken att byta kategori i lagens mening. Whisky framställs väl också med en blandteknik av vörtjäsning som senare destilleras, men där ger själva destilleringen lejonparten av alkoholprocenten och är en omistlig del i processen. Den jästa vörten är aldrig tänkt att konsumeras utan är bara ett mellanled innan den slutliga produkten.

Man skulle kunna hävda att frysdestilleringen endast är en vidarebehandling av ölet för att uppnå en viss stil eller karaktär som fortfarande inte ändrar dryckens egenskap av öl, men eisbocks görs med frysdestilleringen i åtanke och är heller inte tänkta att drickas som det öl de är innan frysdestilleringen. Ett argument för att de fortfarande är öl i lagens mening är att de säljs som det på systembolaget och i allas ögon fortfarande är öl.

Jag tror inte det finns så stora fördelar för vår hobby att kräva lagstiftaren på ett definitivt svar på vad som gäller när det verkligen gäller.

Det blir extra lustigt om man läser vad lagen säger om beslag av apparatur som använts för olaglig destillering. Innebär det att de skulle ha rätt att ta frysen i beslag då? big_smile

http://bistron.tumblr.com/