Sv: Jäst
Jag brukar koka en silikonslang och trycka ner i hålet istället för att använda jäsrör.
Slangen går sedan ner i en PET-flaska tillhälften fylld med starsan.
På detta vis kan man undvika de värsta fontänerna.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Jäst
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Jag brukar koka en silikonslang och trycka ner i hålet istället för att använda jäsrör.
Slangen går sedan ner i en PET-flaska tillhälften fylld med starsan.
På detta vis kan man undvika de värsta fontänerna.
Tack!
En googling på "blow off tube" ger det en mängd olika varianter på hur det kan se ut.
Jag hittade en torrjästkaka på golvet efter min senaste hefebryggning.
Prima torrjäst. ![]()
Jag har nu gjort ett vattenlås med en plastslang från bussningen till en litersflaska med vatten och ett gäng med aktivt kol.. får se hur det utspelar sig nu
Förresten: Kan jag flaska jästen för bryggning senare? Hur länge håller den jästen?
Det går bra att spara jästen, jag har sparat jäst i 6 månader i kylskåp som har fungerat. Om man vill ha bra jäst så bör man kanske inte spara jästen mer än runt 2 månader i kylskåp.
Använder man frys går det att spara jästen längre men då behöver du tillsätta glycerol.
Om du sparar jäst bör du göra en förkultur såvida du inte använder jästen inom en vecka.
När du sparar jästen behöver du också tvätta den.
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3670
Fint!
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Jäst