Rund Igloo

Hej alla glada!

Har äntligen hittat en rund kylbox i sverige men behöver lite feedback. smile
Kommer skriva lite frågor jag skulle bli jätte glad om någon lite mer
erfaren skulle orka svara på. smile Kylboxen kommer jag installera en
falskbotten och en kulventil i.

1.Kommer en 5gal/19L räcka som mäsk-kärl om jag ska göra 20L Brygg?
(Kommer mest göra 10L men vill kunna göra 20L) Kommer Flyspargea.

2.Har jag förstått det korrekt att det blir jämnare avrining i en rund kylbox
vs en rektangulär? om man har ett rör som går in i mitten på den runda
ifrån kulventilen?

3.ska deadspacet under falskbottnen vara så grund som möjligt?

4.Hur stora hål med vilket mellanrum i falskbottnen är bäst för effektiviteten?

Tack på förhand! smile

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Igloo.png

2 Senast ändrad av Sebastian Berg (2012-09-28 17:46:01)

Sv: Rund Igloo

1. Med en rektangulär kylbox på 24 liter gjorde jag strax under 20 liter öl vid 1.050-1.060OG ifall jag använde full kapacitet.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Har inga svar å dina frågor (kör själv BIAB), men är lite sugen på en sån där rund sak.
Var hittar man en sådan? Länk?

2. Ser inte riktigt logiken i att det skulle vara bättre avrinning i mitten. Känns som att det finns andra faktorer som spelar större roll. Som exempelvis eventuell kanalbildning om du ämnar köra med recirkulation och hur du då löser så att säga recirkuleringsduschningen. Bäst avrinning har du på lägsta punkten. Många rektangulära kärl har ett urtag i kanten där man kan sätta röret.

3. Ja - själva dead space under falskbotten har ju inte något syfte (mer än att vara det område där du dränerar din vört).

4. Avrinningens effektivitet?
Tänk som så istället att om det är och få en avrinning som ska gå i lagom hastighet utan att maltbädden ska kompaktera sig (och därmed riskera att du får ett stopp). Då bör du ha en total area av hål eller slitsar som utgör ca 14% av den totala falskbottenytan.

Men det är inte hela världen om man skulle ha mer hål än så - man kan kompensera flödeshastigheten genom att strypa med en kulventil.

Rent hålstorleksmässigt så har jag kört med 3 mm rostfrihålplåt (mest för att det var den jag kom över) och det har funkat bra. Kanske hade varit önskvärt med en millimeter mindre.

Aha tack Karma! jo jag såg din utrustning och tänkte att hålen kanske var lite stora men när maltbädden väl lagt sig är det säkert inget problem med vilken storleken man än har.

Men det här med avrinning, Jag får en bild av att maltbädden skulle få en jämnare cirkulation om man hade avriningen i mitten även på en rektangulär box, vilket får mig att tro att en rund med den i mitten skulle vara det mest ideala även om det inte spelar världens roll, Det är klart att Hastigheten man Häller av är viktigare Tycker bara det är kul att göra något till 100% och att vinna ny kunskap. smile

Fixar en länk till dig efter helgen olefattguy. ska precis bort. sad

Tack Sebastian då kör jag på det lite billigare alternativet. smile

DrKarma skrev:

2. Ser inte riktigt logiken i att det skulle vara bättre avrinning i mitten. Känns som att det finns andra faktorer som spelar större roll. Som exempelvis eventuell kanalbildning om du ämnar köra med recirkulation och hur du då löser så att säga recirkuleringsduschningen. Bäst avrinning har du på lägsta punkten. Många rektangulära kärl har ett urtag i kanten där man kan sätta röret.

3. Ja - själva dead space under falskbotten har ju inte något syfte (mer än att vara det område där du dränerar din vört).

4. Avrinningens effektivitet?
Tänk som så istället att om det är och få en avrinning som ska gå i lagom hastighet utan att maltbädden ska kompaktera sig (och därmed riskera att du får ett stopp). Då bör du ha en total area av hål eller slitsar som utgör ca 14% av den totala falskbottenytan.

Men det är inte hela världen om man skulle ha mer hål än så - man kan kompensera flödeshastigheten genom att strypa med en kulventil.

Rent hålstorleksmässigt så har jag kört med 3 mm rostfrihålplåt (mest för att det var den jag kom över) och det har funkat bra. Kanske hade varit önskvärt med en millimeter mindre.

Jag har hört 2,5 mm är bäst, men vet inte vad som är bäst. Någon som kan dementera kanske?

Nu är jag tillbaka! Så för alla som är intresserade av en rund kylbox finns nu en länk här!
http://stockholmsfiske.se/fritids-artik … behallare/

Den finns i 10gal också. Bilden på 5 och 10gal är dock felaktiga, då det står 3gal på båda bilderna.
om man tittar på Igloos hemsida kan man inte hitta dom. så min teori är att 5 och 10gal är betydligt
högre. Denna form e min gissning att dom är vilket antagligen är bättre för Mäsken då man vill ha en
djup maltbädd.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/41_Igloo.png

När jag sökte efter kylboxar på stockholmsfiske råkade jag av misstag endast skriva "kyl" i sökfältet
och hitttade säkert 50% fler modeller då det senare uppdagades för mig att detta var en dryckeskylare
istället för en kylbox... inte undra på att jag har haft svårt att hitta runda kylboxar... :-/

jag har precis en sådan 10gal och tycker den är kanon bra för mäskning. Jag borde bara fixa om min falskbotten så det blir mindre avstånd från bottnen. Annars är det bara att skruva bort den plasttappkram på igloon och sätta dit t.ex. en weldless genomföring.

Ja det är så va. smile Jag har ju inte fått hem min ännu men hur är botten på den? fick för mig att den var lite rundad
men den kanske bara är platt eller?

den är så gott som platt