Förkultur av jäst

Hej

Detta blir mitt första inlägg här på humle.se.
Och jag tänkte passa på att fråga om detta spännande ämne, jäst.

Jag införskaffade mig 1 pkt Munich lager från Wyeast (2308) i Söndags, såg sen att paketet var daterat 2012-03-23 och enligt yeastcalc.com så finns det då 10% jästceller kvar. Jag krossade näringspåsen på Söndagen och skakade om paketet, lät det sedan stå i 21-22 grader till igår Onsdag (ibland gick jag och skakade på påsen), tyckte aldrig att paketet svällde upp helt och hållet dock(svällde upp något, men inte fullt).

Valde ändå att göra en förkultur på påsen, följde anvisningarna på yeastcalc.com, valde en vörtmängd på 1,5 Liter till första steget(160g spraymalt till 1,5 L vatten).
Jag skakade om påsen och pitchade ner i den kylda vörten, innehållet i påsen var rejält brunt och luktade nästan alkohol.
Efter några timmar var det ett brunt lager på botten i glasburken, kollade till burken då och då under ca. 8 timmars tid, och det vart aldrig någon aktivitet, inget skum, inget bubblande, bara en blank yta på vörten.

Nu efter ca. 27 timmar så ser det ut som följande bild: Det har bildats ett brunt lager på botten och ett tunt lager lite ljusare överst i botten, det är allt, inget skum, ingenting mer.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/bild_.jpg

Min fråga är alltså, är det någon mening att jobba vidare med steg 2 i förkulturen, eller är all jäst död ? Skall jag vänta ytterligare ett dygn?

Sv: Förkultur av jäst

Se till att skaka och få ner så mycket syre som möjligt. Du får en mycket sämre tillväxt om du bara låter den stå. Vänta ytterligare nån dag och se hur det utvecklar sig. Jag antar att du haft nån form av mörkt extrakt, men normalt sett så brukar man kunna se att vörten blir mer ljusbrun när den är aktiv och förökat sig i lösningen (alltså under omrörning) Försök om det går, att bli av med så mycket död jäst som möjligt.

Det där ser väl bra ut, det ljusa i botten är jäst, och det ser ut som att du har en hel del där i burken. Det är inte alltid man ser aktiviteten tydligt, särskilt inte med lagerjäst. Om du vill vara säker kan du ju mäta SG när du dekanterar av förkulturvörten (det mörka ovanför jästen).

Think globally. Drink locally.

svensson.lu skrev:

Se till att skaka och få ner så mycket syre som möjligt. Du får en mycket sämre tillväxt om du bara låter den stå. Vänta ytterligare nån dag och se hur det utvecklar sig. Jag antar att du haft nån form av mörkt extrakt, men normalt sett så brukar man kunna se att vörten blir mer ljusbrun när den är aktiv och förökat sig i lösningen (alltså under omrörning) Försök om det går, att bli av med så mycket död jäst som möjligt.

Ok, jag skakade faktiskt burken nu ikväll, får se om det gett resultat imorgon.
Jag använde medium spray malt till vattnet, kanske hade vart bättre med ljust i och med att jag skall göra en lager?

Hur ska jag bli av med den döda jästen?

Det kanske skadar mer än hjälper vid närmare eftertanke. Det är bara det att jag sabbade en 60l batch för att jag slarvade med död en massa död jäst för ett tag sen. Dock inte med förkulturer från jästpack för att inte skrämma dig av mitt svammel... Du måste dock köra några uppstegningar för att få upp volymen för en lagerjäsning.

Tack för era synpunkter !

Det verkade hjälpa att skaka burken, idag så bubblar det och skummar en del också, samt vörten har blivit mer brunaktig.
Tänkte vänta ett tag till och sen kyla ner allting i ett dygn som yeastcalc föreslår, sen tänkte jag kultivera vidare i 2 steg till.

Håller tummarna :-)

Fortsättning...

Började steg 2 idag på förkulturen.
Hällde av vörten ovanför jäst, sedan mätte jag densiteten på den och den var 1.025 från 1.040.

Vad är det man strävar efter här, nånstans mittemellan, eller lägre ? Tänkte optimalt alltså vad man ska hamna på för att jästen ska ha förökat sig så bra som möjligt samt fortfarande vara så pigg som möjligt.

Har ingen koll på detta då det är min första förkultur jag gör.

Tack på förhand.