Förkultur av jäst
Hej
Detta blir mitt första inlägg här på humle.se.
Och jag tänkte passa på att fråga om detta spännande ämne, jäst.
Jag införskaffade mig 1 pkt Munich lager från Wyeast (2308) i Söndags, såg sen att paketet var daterat 2012-03-23 och enligt yeastcalc.com så finns det då 10% jästceller kvar. Jag krossade näringspåsen på Söndagen och skakade om paketet, lät det sedan stå i 21-22 grader till igår Onsdag (ibland gick jag och skakade på påsen), tyckte aldrig att paketet svällde upp helt och hållet dock(svällde upp något, men inte fullt).
Valde ändå att göra en förkultur på påsen, följde anvisningarna på yeastcalc.com, valde en vörtmängd på 1,5 Liter till första steget(160g spraymalt till 1,5 L vatten).
Jag skakade om påsen och pitchade ner i den kylda vörten, innehållet i påsen var rejält brunt och luktade nästan alkohol.
Efter några timmar var det ett brunt lager på botten i glasburken, kollade till burken då och då under ca. 8 timmars tid, och det vart aldrig någon aktivitet, inget skum, inget bubblande, bara en blank yta på vörten.
Nu efter ca. 27 timmar så ser det ut som följande bild: Det har bildats ett brunt lager på botten och ett tunt lager lite ljusare överst i botten, det är allt, inget skum, ingenting mer.
Min fråga är alltså, är det någon mening att jobba vidare med steg 2 i förkulturen, eller är all jäst död ? Skall jag vänta ytterligare ett dygn?