Partyfat - priming med gummipropp med säkerhetsventil

När man primar ölen inför fattappning skall man ju ha mindre socker än vad man brukar vid flasktappning.
Men om man använder sig av en propp med säkerhetsventil (http://bit.ly/O7AWVe) som ser till att trycket inte blir för högt i fatet,
kan man då köra med samma sockermängd som vid flasktappning? Eller finns det fler anledningar till att man inte skall prima fat för mycket?

Anledningen att jag frågar är att jag tycker det blir väldigt mycket enklare om jag kan prima hela satsen en gång direkt i jäskaret,
för att sen tappa en del på fat och resten på flaska.

Sv: Partyfat - priming med gummipropp med säkerhetsventil

Jag har prajmat endast en sats för ett par år sen. Då hade jag samma som för flaskor. Säkerhetsventil och tappkran i botten av partyfaten. Funkade kanon. Ingen överkarbonering lagom skum

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Grymt! Tack för det, det var allt jag behövde veta för att köra på.

Jag har nyligen lyckats spräcka ett partyfat (med standardpropp, utan bottenkran) med hjälp av för mycket socker. Normalt använder jag en tredjedels dos till faten jämfört med flaska, exakt mängd varierar jag efter önskad kolsyra. Denna gången ville jag snabbprajma för att servera snart. Så blev det inte och fatet blev stående tills jag fyllde på ölförrådet och fick syn på hur det börjat bågna. Jag var inte törstig nog så jag stängde in det i en kylväska och en vecka senare var det rätt blött där. En av de falsade kanterna hade släppt och jag är nyfiken på om det bara pyste eller faktiskt sprutade i väskan. Kom just på att jag ännu inte städat ur den där kylväskan...

https://dl.dropbox.com/u/50072462/Keep/IMG_20120919_221150.jpg

Vid ett tillfälle har jag efter ett halvårs lagring haft ett partyfat med rejält tryck i, så mycket att jag tappade krankopplingen som for upp i taket när jag tryckt röret genom ventilen. Lustigt nog åkte packningens mittpropp upp för att försluta fatet igen, annars hade det blivit en härlig fontän smile Detta med en tredjedel mängd socker. När jag väl fått det hela på plats tömde jag drygt halva fatet innan det behövde kolsyra.

Så om man ska långlagra, rekommenderar jag försiktig mängd socker. Fatsprängning kan teoretiskt bli väldigt mycket jobbigare än en trasig flaska.

Tomma fat är bästa beröm!

Hur mycket socker är lagom i faten per liter som max?

Kör du med säkerhetsventilen kan du nog känna dig lugn
Har primat 2 fat hittils med samma mängd som till flaskorna då jag batchprimat
Inga förstörda fat men rejält pys då och då under själva kolsyrejäsningen från säkerhetsventilen.

Alla vet, hockey är öl och öl är hockey

Ska jag vara rädd nu? körde 94g socker till 15 liter och 10l är på 2st partyfat utan säkerhetsventil.

Instruktionen som Humlegården skickar med säger 2-3 g/l. Portern i bilden ovan hade jag 5 g/l i för att få snabbt resultat, sedan blev den stående två månader i ca 16 grader.

Förslut faten i varsin plastkasse, håll ett öga på dem om du inte vill slösa på god öl eller håll dem vid lägre temperatur.

Som jag läst det så är det OK med 2,5bar lr

Blond skrev:

Som jag läst det så är det OK med 2,5bar lr

Säkerhetsventilen ser till att trycket inte överstiger 2,5 bar, precis. Det är rimligtvis väl inom säkerhetsmarginalen för vad fatet tål. Candirect skriver om ventilen att den är för "tryckproblem med svullna tryck-trummor" [fritt översatt från deras engelska sida smile].

Hej.
Jag har hört med Malt Magnus och han sade att de är godskända till 3,5 bar men rekommenderat är 2.5 bar har jag för mig. Jag har haft som mest 2,7 bar och det gick bra men jag trycker i kolsyra
så det är mer reglerat då.

MVH Stefan