Jag har nyligen lyckats spräcka ett partyfat (med standardpropp, utan bottenkran) med hjälp av för mycket socker. Normalt använder jag en tredjedels dos till faten jämfört med flaska, exakt mängd varierar jag efter önskad kolsyra. Denna gången ville jag snabbprajma för att servera snart. Så blev det inte och fatet blev stående tills jag fyllde på ölförrådet och fick syn på hur det börjat bågna. Jag var inte törstig nog så jag stängde in det i en kylväska och en vecka senare var det rätt blött där. En av de falsade kanterna hade släppt och jag är nyfiken på om det bara pyste eller faktiskt sprutade i väskan. Kom just på att jag ännu inte städat ur den där kylväskan...

Vid ett tillfälle har jag efter ett halvårs lagring haft ett partyfat med rejält tryck i, så mycket att jag tappade krankopplingen som for upp i taket när jag tryckt röret genom ventilen. Lustigt nog åkte packningens mittpropp upp för att försluta fatet igen, annars hade det blivit en härlig fontän
Detta med en tredjedel mängd socker. När jag väl fått det hela på plats tömde jag drygt halva fatet innan det behövde kolsyra.
Så om man ska långlagra, rekommenderar jag försiktig mängd socker. Fatsprängning kan teoretiskt bli väldigt mycket jobbigare än en trasig flaska.
Tomma fat är bästa beröm!