Hur tappar microbryggerier upp sin öl

Jag funderar på hur tappar egentligen microbryggerier upp sin öl på flaskor? Jag menar, speciellt när de är väldigt små, då har de ju inte råd med dyra butteljeringsmaskiner. Ändå kan man köpa öl från dessa utan bottensats osv, dvs de har tappat en jävla massa flaskor med kolsyra i. Hur gör de? Hur sätter de på kapsylerna, på samma sätt som en annan, bara att de har många fler flaskor?

Sv: Hur tappar microbryggerier upp sin öl

De fem stora av småbryggerierna, dvs Jämtlands, Nils Oscar, Oppigårds, Sigtuna och Nynäshamns, filtrerar de flesta av sina öl och har tappningsmaskiner för fyllning under mottryck. Av de mindre så sker det på olika sätt. Några filtrerar säkert även om jag inte kommer på några just nu. Men när det gäller tappning så sker det antingen med mottrycksfyllare, antingen modell för mindre bryggerier eller något hemmabygge, fyllning med beergun eller andra enklare instrument till tappning med slang direkt ner i flaskan.

Att man inte märker av någon bottensatts beror  antingen på att de filtrerar, eller så ligger ölet och lagras och  konditioneras ordentligt, eventuellt i kombination med att tappa om till annan trycktank för att bli av med jäst och annat i botten eller med klarningsmedel.

Kapsyleringsutrustning kan vara lite olika. Men jag vet att flera använder någon av humlegårdens utrustning för kapsylering. Finns lite mer automatiskt sådan som inte är så krånglig att fixa, genom att man monterar ett kapsyleringshuvud på en pneumatisk cylinder som trycker ner och sätter fast kapsylen.

Det förekommer även att microbryggerier utan tapplina transporterar färdig öl till ett närliggande för buteljering.

Octavianus - kolla in SBR's reportage från Jädraås som byggt en egen kapsyleringsmaskin precis som Gutbucket beskriver -http://www.youtube.com/watch?v=O7Ix2tzIC34

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:

Det förekommer även att microbryggerier utan tapplina transporterar färdig öl till ett närliggande för buteljering.

Octavianus - kolla in SBR's reportage från Jädraås som byggt en egen kapsyleringsmaskin precis som Gutbucket beskriver -http://www.youtube.com/watch?v=O7Ix2tzIC34

Det har jag funderat på några gånger, men jag kände inte till att det faktist förekom i Sverige. Tack för infon!

Intressant film Thomas, dock för lite om hemmabygget för att stilla min nyfikenhet. Skulle vilja se en hel film om bara all deras utrustning.

De som har hembygd taputrustning hur kan den tänkas vara byggd? De jag hittat som hobby personer använder verkar alldeles för långsamma för att man ska orka tappa flera hundra/tusen flaskor. Vore kul att se och läsa om lite större grejer för insperation.

Om man skulle vilja köpa en fördig lösning, modell liten och "billig", vad finns det då, några länktips man kan kika på för insperation.

Förstår jag det rätt om även en lite proffesionellare tappning med mottrycksfyllare fungerar som följer:
1. Först kolsyrejäser man i ngn form av trycktank, den ölen pressas sedan ut ur tanken med CO2 eller tryckluft beroende på utformning av tank.
2. Den färdigkolsyrade ölen tappas sedan på flaskor genomen mottrycksfyllare, som fungerar som så att man första pressar ner CO2 i flaskan så det bara finns CO2 i flaskan och all luft som är tyngre än CO2 pyses ut på ett eller annat vis.
3. Man låter sedan trycket i flaskan vara högre än i tanken, för att sedan släppa på trycket i flaskan i lagom tempo för att låta ölen rinna ner "av sig självt" under minskande flasktryck.

Om det nu är så det går till, går det inte åt väldigt mkt CO2 då, är det kostnadseffektivt, eller blir det så små summor att det inte spelar så stor roll? Vad kan man tänkas att det blir per flaska i ören? Någon aning?

http://www.homebrewtalk.com/f51/pneumat … se-168286/
Automatisk matning av kapsyl och jag bygger en sån där direkt! Oj så bekvämt smile

Koldioxid kostar runt 13kr kilot om man köper små mängder. Om man köper större mängder kan man nog få ner priset till väldigt acceptabla priser.
Ett kilo koldioxid i flytande form blir runt 1300 liter i gasform (iirc), så kostnaden för att evakuera och trycksätta flaskor är försvinnande liten. Jag har ingen aning om vad det kostar per flaska, men säg tio kronor kilot, kanske liter koldioxid per fylld 33cl flaska och kontrollera om jag hade rätt med att 1kg(s)=1300l(gas). Sen blir det nog lätt att räkna ut.

Koldioxid i större mängd producerar man på plats med en maskin som tar det ur luften och lagrar det på en tank.

Pulsatorius

Nä, något sånt har jag aldrig hört talas om. Med tanke på hur låga Co2-halterna i luft är och den mängd gaser som ingår i luft ser jag inga praktiska lösningar på att extrahera nämnvärda mängder på ett smidigt sätt.
Vad som däremot förekommer är återvinning av koldioxid från jästankar. Efter syrenivåerna blir tillräckligt låga tvättar man koldioxiden jästankarna som och sen komprimmerar denna. Smidigt och ett bryggeri blir helt självförsörjande på koldioxid. Rätt dyra lösningar oftast.

Jag var på studiebesök på Pripps när det fortfarande var produktion i Göteborg, dom använde koldioxid från jäsningen till sin läsktillverkning.

Jag tog fel. Det är Kvävgas som kan produceras enkelt på stället.

Pulsatorius