Intressant film Thomas, dock för lite om hemmabygget för att stilla min nyfikenhet. Skulle vilja se en hel film om bara all deras utrustning.
De som har hembygd taputrustning hur kan den tänkas vara byggd? De jag hittat som hobby personer använder verkar alldeles för långsamma för att man ska orka tappa flera hundra/tusen flaskor. Vore kul att se och läsa om lite större grejer för insperation.
Om man skulle vilja köpa en fördig lösning, modell liten och "billig", vad finns det då, några länktips man kan kika på för insperation.
Förstår jag det rätt om även en lite proffesionellare tappning med mottrycksfyllare fungerar som följer:
1. Först kolsyrejäser man i ngn form av trycktank, den ölen pressas sedan ut ur tanken med CO2 eller tryckluft beroende på utformning av tank.
2. Den färdigkolsyrade ölen tappas sedan på flaskor genomen mottrycksfyllare, som fungerar som så att man första pressar ner CO2 i flaskan så det bara finns CO2 i flaskan och all luft som är tyngre än CO2 pyses ut på ett eller annat vis.
3. Man låter sedan trycket i flaskan vara högre än i tanken, för att sedan släppa på trycket i flaskan i lagom tempo för att låta ölen rinna ner "av sig självt" under minskande flasktryck.
Om det nu är så det går till, går det inte åt väldigt mkt CO2 då, är det kostnadseffektivt, eller blir det så små summor att det inte spelar så stor roll? Vad kan man tänkas att det blir per flaska i ören? Någon aning?