Halshuggna flaskor

Igår när jag skulle flaska mitt vattniga amerikanska veteöl som nog aldrig kommer göra någon glad (?) så kapsylerade jag först sisådär 10 flaskor och på den elfte sa det <krack!>. Halsen av. Öh? Den tolfte, väldigt försiktigt såklart.. <krack!> ?? En till, kollar noggrant på kapsyleraren och ser inga konstigheter.. Väääldigt försiktigt på med kapsylen... <krack!>

Ställde sedan om skruven en smula (drog åt den), smörjde kontaktytorna lite med matolja och torrkörde på en tomflaska av samma sort ett par kapsyler utan vidare missöden. Efter detta inga fler dekapiterade flaskor. Har någon haft liknande incidenter? Dags att köpa ny maskin?

http://www.humle.se/punbb/images/upload/81_bild.JPG

Sv: Halshuggna flaskor

Jag har råkat ut för detta några gånger, det jag kunde konstatera var att en av griparmarna hade spårat ur och nöp av flaskhalsen.
Efter detta köpte jag en kapsylapparat liknande humles 8012, rolig apparat men lite jobbig om man har olika höjd på flaskorna. Annars är ju "Greta" 8010 ett bättre alternativ, om du vill ha ett motionsredskap :-)

MVH
Nilus Dux

hominem coquo cervisia

3 Senast ändrad av ballista (2012-04-20 08:49:32)

Det sker med "greta" också. Jag kör en kapsyleringsaparat som är självjusterande. Brorsan har pajat en flaska i den en gång, en sk "one-way" flaska som har tunnt glas.

Använder du föresten rätt kapsyler. Är det inte så att 0,5L flaskorna har 28mm kapsyler? Bara en tanke.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Efter en del googlande har jag fortfarande inte lyckats besvara frågan klockrent - men jag tycker att 26mm-kapsylerna passar lite väl bra på flaskan för att det ska vara 28mm?

Dock noterar jag att detta problemet inte är ovanligt. Kapsylapparaten Greta (som ovan) säljs dessutom med förbehållet att den inte fungerar på 50cl-returflaskor i vissa affärer. (Kanske något för Humlegårdens shop att ange med?)

Jag körde med samma kapylpåsättare som på bilden och märkte att den var kinkig beroende på hur halsen är utformad. Min knep av sierra nevada/red seal-flaskorna urskiljningslöst. Efter ett tagit lärde jag mig att identifiera vilka flaskor som skulle funka och vilka som sannolikt inte gick. Tillslut blev jag dock trött på eländet och köpte mig en http://shop.humle.se/utrustning/flaskta … dell-svart . Den är inte utan bekymmer helt (vissa flaskor fastnar i maskinen om man är oförsiktig), men väldigt mycket mer behändig än knipvarianterna.

Jag kör alltid samma kapsyler oavsett flaskstorlek - aldrig stött på problem.

6 Senast ändrad av scaryeyes (2012-04-20 11:10:21)

Det är en viss teknik med Greta. Mycket svårt att förklara hä, men om man studerar del lite hur den är ledad kommer man fram till att man måste hålla den på ett visst sätt när börjar lågga kraft på så att käftarna går ihop innan dysan börjar krängas över kapsylen. Har själv kraschat nån flaska med den. Bänkmodell är värd varenda spänn. Oavsett om du går över till fat så är den oslagbar när du bara flaskar ett fåtal.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Du hann före bo. Jo det är i stort sett den jag har. Aldrig haft nåt som helst strul med den. Hade även en sån där handjagare i stål som på bilden. Vilket skit det var! Köp en modern variant i alla fall från detta århundradet.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Skumt, jag har också en sådan som på bilden; måste ha kapsylerat många tusen flaskor med den och aldrig råkat ut för det där.

Think globally. Drink locally.

Hej

Hade även en sån där handjagare i stål som på bilden. Vilket skit det var!

Jag har en sådan, "Inart", den har följt mig troget sedan 1989, jag är mycket nöjd med den, ok den klarar inte alla flaskor, kragen skall vara modell lite längre, typ Fuller samt tyska veteöl samt andra tyska, tjeckiska

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

Hej

Hade även en sån där handjagare i stål som på bilden. Vilket skit det var!

Jag har en sådan, "Inart", den har följt mig troget sedan 1989, jag är mycket nöjd med den, ok den klarar inte alla flaskor, kragen skall vara modell lite längre, typ Fuller samt tyska veteöl samt andra tyska, tjeckiska

Bo

Jag tror det fanns billiga varianter på den tiden åxå. Var säkert en billig variant jag hade. Från typ -90.
Men jag slipade lite på den(minns inte hur och var) och sen blev den bättre. Men förespråkar ändå bänkmodell!

Ja.. Köpte min tidigt nittiotal vid mitt första tonårsmöte med coopers ölsatser på den lokala färgaffären. Jag behöver väl knappast tillägga att den inte var speciellt sliten när jag återupptog intresset (internet var ju inte ens en fluga på den tiden så tonårscoopersatsen spetsades med sisådär 5 kg socker och smakade kattpiss.. Uppdrucket blev det dock!)

Jag har både en gammal Inart handjagare och en bänkmodell. Inarten är bra på 33-cl retur och tyska m fl 50-cl retur men inte så bra på svenska 50cl retur som har en annorlunda avslutning på halsen. I bänkmodellen har flaskorna en tendens att fastna ibland. På något sätt känns faktiskt Inarten tryggare på något sätt. Har man väl fått dit kapsylen så vet man att den sitter tätt. Bänkmodellen litar jag inte på helt att kapsylerna sitter tätt eftersom man måste ta bort flaskan med viss kraft ibland. Jag har dock inte i praktiken uppdagat något läckage ännu.

Håller med Björn svenska retur 50cl är sämst pga den bulliga halsen. Men de funkar på min bänkmodell.

Kan bara tillägga att jag har exakt samma modell av kapsylerare. Den har väl lyckats kapa ett halvdussin skallar för mig.

50 cl returglas använder jag inte men det beror snarare på att de korta skallarna gör det svårt att få kapsylerna att sitta ordentligt. I början när jag använde dem så var de flera som läckte med avslaget öl som följd.

Har använt alla möjliga typer av kapsylerare men kommer ALDRIG återgå till Greta eller liknande, efter att ha köpt en FIW. Inte en enda knäckt hals, utspilld flaska, sned kapsyl, pyspunka eller klämt finger sedan dess. http://shop.humle.se/utrustning/flaskta … dell-svart

Som ungdomarna säger gedman... WORD! hehe...

Sitter inne på en Greta och har upplevt att flaskor med kortare krage(om man kan beskriva det så) inte riktigt lämpar sig, medan flaskor med än längre krage, typ oppigård eller brewdog fungerar utmärkt. Insåg dock den problematiken efter att 8 backar med norska tuborgflaskor införskaffats(dvs. flaskor med den kortare kragen). Dumpade allting och köpte flaskor med swingtop/patentkork.

Tänk så olika det kan vara.

Har buteljerat kring 800 50-cl flaskor med Greta utan ett enda missöde. Kanske det är ojämna toleranser på dem ?

Mina halsar har gått när jag tappat upp "över" kallkraschat öl, -0 - -3C. Annars har jag inget problem med nämnd kapsylerare.