Utmäskning vid BiaB

Hej kära bryggarvänner!

Jag sitter här och funderar. Vad jag förstår så är utmäskningen framför allt till för att underlätta utmäskningen vid traditionell lakning. Finns det då någon mening att göra en "mash-out" vid BiaB? Det förefaller för mig som ett onödigt steg, såvida jag inte missar något väsentligt. Om så, upplys mig! smile

2 Senast ändrad av Matti_r (2012-09-11 05:47:22)

Sv: Utmäskning vid BiaB

Att höja till 76-77grader i 15-20 ger en klarhet i ölet och effektiviteten höjs 3-5%, detta har diskuterats på många forum, och även de som kom på detta med BIAB har gått ut med fördelarna att göra denna utmäskning. Och när du ändå ska höja temperaturen till kok och får dessa fördelar, är det i mitt tycke en självklarhet att göra en utmäskning vid BIAB bryggning.

http://www.biabrewer.info

Jag gör utmäskning med BIAB (och dunkar dessutom i ytterligare några liter 77-gradigt vatten) för att få ut högre effektivitet.
Det skulle kännas konstigt att inte göra det, enda skillnaden är ju att låta påsen ligga i en kvart till (temphöjn + utmäskningsrast) innan man lyfter ur den.

kör alltid utmäskning vid 75-77 i 10min, sen efter jag lyft ut påsen häller jag över 5liter vatten (75-77grader) över på påsen som jag sedan häller tillbaka. Har runt 85% effektivitet.

Kör också alltid med utmäskning vid 75-77C det är inget extra jobb och det höjer effektiviteten någon procent för mig.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Tack för svaren! Då verkar det inte vara onödigt iallafall smile Jag körde utmäskning i en tio-liters hink sist och fick upp temperaturen till typ 75 grader (2x10 min), duger det? Jag vågade nämnligen inte värma på speciellt mycket när jag hade påsen i kastrullen, då jag inte har något distansgaller!

7 Senast ändrad av bjolu340 (2012-09-11 11:55:10)

Vad har ni för effektivitet när ni kör Biab? Jag halkade över 86% sist nu, det känns ju väldigt högt (fast då räknar jag iofs på 300Ög per kg malt, det kanske är lågt.

Edit - och då får jag ju säga att jag mäskar inte ut.

75% jävligt nöjd med det. När jag gick för högt i effektivitet så förlorade jag fyllighet.

Ligger nästan alltid mellan 72-76%, ungefär samma när jag kör kylväska och satslakning. Kör temphöjning till 75grader ca 10min på slutet vid BIAB.

Men vad räknar ni med för extraktmängd då?

Min effektivitet varierar med OG, högre OG lägre effektivitet. Gör utmäskning för att temperaturhöjningen gör att det går lättare att klämma ur vörten ur påsen. Jag lyfter ur påsen ur grytan och stoppar den i en jäshink/balja och häller på varmvatten(78-80 grader).

Vilken effektivitet menar ni? Innan kok, efter kok eller i jäshinken? Procentsiffror blir förvirrande utan det.

Extraktmängden varieras väl icke av mängden vätska?

Om jag tar ut 20 l SG 1.040 och kokar ned det till 16 l SG 1.050 är det ju fortfarande 800 ÖG..

Volymen ned i hink kan ju variera på mängd grums (bör väl möjligen bli lite mer med Biab) men framförallt är det ju humlehantering och mängd som är kostsamt här så det gör ju det måttet mindre empiriskt värdefullt.

Jag gör samma som du fast jag brukar ligga på lägre temp i min balja - tror fö det är vad de kallar för Maxi-biab i Australien?

bjolu340 skrev:

Extraktmängden varieras väl icke av mängden vätska?

Stämmer.

bjolu340 skrev:

Om jag tar ut 20 l SG 1.040 och kokar ned det till 16 l SG 1.050 är det ju fortfarande 800 ÖG..

Japp, men din volymmätning efter kok kan vara fel mest beroende på humlemängden och en liten del vid vilken temp du mäter.

bjolu340 skrev:

Volymen ned i hink kan ju variera på mängd grums (bör väl möjligen bli lite mer med Biab) men framförallt är det ju humlehantering och mängd som är kostsamt här så det gör ju det måttet mindre empiriskt värdefullt.

Håller med fast vilken volym i hinken är intressant så man vet på ett ungefär hur mycket öl man får i slutändan. Jäst och torrhumling stjäl ju ytterligare.

bjolu340 skrev:

Jag gör samma som du fast jag brukar ligga på lägre temp i min balja - tror fö det är vad de kallar för Maxi-biab i Australien?

Utmäskning är ett av tre möjliga tillfällen då man fyller på vatten i MaxiBiab. De andra två är under koket och efter koket. Har inte kollat tempen som det blir i baljan utan jag mäter bara på lakvattnet.

Jag ligger nästan konstant på 85%, räknar med beersmith men har räknat för hand också en gång
med dom maltsorter jag hade i. Så det verkar stämma.
Om jag mäskar tex 5kg malt i 18L vatten, så lakar jag ur med också med 18L vatten så jag får ut mellan 28-30L vört.
Dom sista litrarna 28+ är ju egentligen oviktiga, så dom åker i toan tillsammans med oönskat maltskrot.
Tycker det känns bra att koka hela vörten utan utblandningar.
Jag mäter preboil-SG/liter och OG från jäshinken, felmarginalen där kan bero på om jag gjort en större förkultur som är tillsatt jäshinken före mätning. Men mäskeffiktivitet är ju,  liter preboil-OG/Kg Malttyper.

Ligger lågt, men ganska konstant på 68-69%. Begriper inte vad alla 80+:are gör.

http://bistron.tumblr.com/