Lakvatten
Alltså jag är mer eller mindre analfabet! Kvittar hur jag än läser så kommer jag fram till inget. Om man vill vattenbehandla till en viss typ av vatten, ska man då behandla allt vatten? På vissa ställen talas det om endast mäskvattnet, på andra ställen att ÄVEN behandla lakvattnet. Sen ser man ibland att man ska i stället tillsätta vissa salter bara i koket...????
Jag är nog mer en praktiker/byggare än bryggare (kallas man då en illblå sosse????), så jag har ju alltid haft förevändningen att om man ska efterlikna ett vatten för ett visst område/öltyp, att behandla ALLT vatten INNAN bryggningen, så det vattnet liknar det som används i regionen.
(nu gäller inte frågan om BÄSTA bryggvatten, utan för vatten enligt def.)
Är jag ute med min cykel om jag blandar till vattnet efter tabeller i dunkar innan jag börjar, eller ska jag hålla på och räkna liter till mäsk, lak och kok etc?
Dessutom har jag bara kalciumkolorid, kalciumsulfat och gips hemma..... Vilket löser sig absolut inte i vatten, utan måste kokas?
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house