Lakvatten

Alltså jag är mer eller mindre analfabet! Kvittar hur jag än läser så kommer jag fram till inget. Om man vill vattenbehandla till en viss typ av vatten, ska man då behandla allt vatten? På vissa ställen talas det om endast mäskvattnet, på andra ställen att ÄVEN behandla lakvattnet. Sen ser man ibland att man ska i stället tillsätta vissa salter bara i koket...????
Jag är nog mer en praktiker/byggare än bryggare (kallas man då en illblå sosse????), så jag har ju alltid haft förevändningen att om man ska efterlikna ett vatten för ett visst område/öltyp, att behandla ALLT vatten INNAN bryggningen, så det vattnet liknar det som används i regionen.
(nu gäller inte frågan om BÄSTA bryggvatten, utan för vatten enligt def.)

Är jag ute med min cykel om jag blandar till vattnet efter tabeller i dunkar innan jag börjar, eller ska jag hålla på och räkna liter till mäsk, lak och kok etc?

Dessutom har jag bara kalciumkolorid, kalciumsulfat och gips hemma..... Vilket löser sig absolut inte i vatten, utan måste kokas?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Lakvatten

scaryeyes skrev:

Dessutom har jag bara kalciumkolorid, kalciumsulfat och gips hemma..... Vilket löser sig absolut inte i vatten, utan måste kokas?

Vet inte om du är ute och hojar, men jag tror dock att kalciumsulfat (CaSo4) är samma sak som gips.

Kalciumklorid (CaCl2) har jag inte använt själv, och frågar också i en annan tråd om detta. Fick svaret att CaCl2 var väldigt salt, men inget om lösligheten i vatten/mäsk/lakvatten/kokgryta.

Vad jag läst mig till är att kalkprodukterna i allmänhet är svårlösliga i vatten. Jag använder CaCo3 (kalciumkarbonat, "skrivkrita"), som skall blandas i mäsken, men enligt vissa amerikanska forum inte löser sig till mer än hälften av mängden man slår i. Tror inte att kokning hjälper att lösa mineraler i vatten, snarare fäller det ut, men i den sura mäsken hjälper pH till att lösa kalcium.

Jag är själv villrådig, men har bestämt mig för en låt-gå-attityd tills dess jag lärt mig mer. Följaktligen tillämpar jag denna metod vid BIAB (för mitt Göteborgsvatten då, som är rätt mjukt):

1. Hetta upp ca 80% av allt vatten du kommer att behöva (jag tillämpar nån slags Maxi-BIAB med "dunkning" av påsen)
2. "Regna" i all malt i påsen som du klätt grytan med varmvattnet i
3. Slå i en rågad tesked CaCo3
4. Om du gör en IPA, APA eller annan ljusare Ale, slå även i en struken tesked CaSo4.
5. Om du känner dig experimentell, slå i lite salt (jodfritt för jästens skull), bakpulver eller Samarin eller ...
6. Mäska färdigt, mäska ut
7. Dunka påsen i några lite 77-gradigt vatten (helt utan salter) för att få ut det sista.

Logiken bakom detta har med osmos och vätsketryck att göra. Om du vill få ut mer av mäsken verkar det helt enkelt rimligare att använda "mindre mättat" vatten för dunkning/lakning(i förekommande fall).

Det finns säkert förbättringspotential. Jag kanske kan få några tips i denna tråd av mer kunniga forumskribenter.

Allt du velat veta om kalk.

Rättelse: Jag menade att jag har kalciumkarbonat, kalciumklorid och kalciumsulfat hemma.

Ok, men ska börja testa lite halvhjärtat. Beersmith föreslår inga tillsatser alls från mitt vatten till tex pilsen vatten. Och kör jag hälften osmos vatten så kommer jag ändå vilja tillsätta kalk ju. Så jag kommer med hjälp av olika kalkylblad börja tillsätta lite. Men komme väl att ske typ i mäsken och sen får det bli som det blir. Try and error alltså.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Jag brukar räkna salterna på hela vattenmängden. Men så tillsätter jag bara det som ska vara i mäsken och resten när jag lakat klart. I början av koket allså. Salterna tillför ju så mycket mer än bara ett ph. Jämför med att salta å krydda maten.

I en pilsner vet jag inte hur viktigt det är.

Allt det där löser sig finfint. Vill man undvika att strida mot reinheitsgebot får inget av det där tillsättas under mäskning, pålakning eller vörtkok utan det måste tillsättas direkt i produktionsvattnet.
Jag ser ingen direkt poäng med att justera just pålakningsvattnet, eftersom det kan bli rätt stora förluster när man kommer ner till glattvattnet.

Tillsatser i vörtkoket kan man göra för att sänka pH helt enkelt.