Sv: Bryggdag

Jag bryggde faktiskt en munich dunkel i torsdags av weyermanns 4 kg extrakt. Herre jösses vad vörten luktade och smakade gott! Extraktet är dyrt, men den kvaliten är prngarna värt kan ja lova! Tycker ni ska testa den.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Nästan exakt! Dock lite ljusare i pälsen.

megen skrev:
rutgersson skrev:

Nu kyls en APA .

Typ såhär?
http://www.humle.se/punbb/images/upload … ture_7.jpg

Blir en rököl idag mot kvällningen. Tänkte pröva att låta den stå kvar i no-chill dunk en vecka eller nått för att se hur det blir. Ska bli spännande.

Weissbier idag.

65% vetemalt
33% pilsnermalt
2% caraaroma

12 g Hallertauer Mittelfrüh med 5,2% alfasyra i 60 min.

WLP300 toppskördad från min 100% rågöl.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Måste bara säga det, fan va smidigt det går med biab å no-chill. Jag har i å för sig lagt på 1,5 timme till bryggdagen. Men jag behöver knappt göra rent nå saker och kan göra hur mycket som helst i mellan momenten.

Vad är det som gör att det tar längre tid? Längre försockringsrast?

Tjeck Pilsner igår,Tysk Pilsner idag

Ja längre försockringsrast å längre kok.

Fast längre kok är ju inte BIAB:s fel.

Nej no-chills fel är det. Men det är skit detsamma. Tycker det positiva överväger det negativa. Jag kan ju koka öl å umgås med familjen samtidigt.

586 Senast ändrad av megen (2012-09-12 11:10:04)

Min första wissbier bryggs idag. Enkelt recept med hälften vetemalt och hälften pilsnermalt. Skippade beta-glucanrasten och körde protein och försockringsrast bara. kanske upgraderar med en högre procenthalt vetemalt och  en beta-glucanrast nästa gång.

Nu blir det amerikansk ipa igen, uppdelad på två jäster (US-05 och California lager). Columbus, Simcoe, Citra, Kohatu. Vattenbehandlingsdebut. Det här kan gå hur som helst. smile

http://foodheadbrewery.blogspot.se

Såg på din blogg att du också gjort en saison-cider. Har just provsmakat min vid omtappning och den är torr! Jag hamnade på strax över 6%.

bjolu340 skrev:

Såg på din blogg att du också gjort en saison-cider. Har just provsmakat min vid omtappning och den är torr! Jag hamnade på strax över 6%.

Faktiskt inte jag, men min bryggpartner! Dock följer jag projektet med spänning. Torr låter lovande! Hur mycket hade din jäst ut, i siffror? smile

http://foodheadbrewery.blogspot.se

1.001 på drygt två veckor.

Idag blir det Porter. Började med förkulturen igår morse, idag tillsynes död.
I irritationen åkte magnetloppan med förkulturen i toan... yikes
Ny jäst, nya tag....

Ajdå... gäller att ha bra rengöring och sanering efter en sådan procedur.
Eller fler loppor.

Ett par paket torrjäst är alltid bra att ha i reserv, dessutom. Hoppas det löste sig och att det blir en god porter till slut.

Jo, några omgångar i StarSan borde göra susen.
Jag har två loppor, det roliga är att den andra ligger i botten på en jäshink med WIT smile

Wit & shit..

kunde inte låta bli..

koka loppan det borde den klara

jim [skutte] skrev:

Wit & shit..

kunde inte låta bli..

koka loppan det borde den klara

Wit is Shit.
Weissbier ist scheissbier,som den tyska alkisen sa.

Bryggdag här med. Blev en IPA med 0ibu men 100%. Brett Trois visade aktivitet redan efter 5h. Förkulturen drog igång lika snabbt. Mycket spännande att se hur denna jäst jobbar och smakar!

http://bryggradio.com
http://sverigesbryggradio.blogspot.se

597 Senast ändrad av megen (2012-09-17 09:35:22)

Jepp då var det bryggdag här hemma. Den sista av fyra sorters öl till min kommande 30årsfest om några veckor.

Idag bryggs en Brown Ale.

Mina andra festbrygder är:
Oktoberfest/märzen
American Pale Ale
Hefeweizen.

Och det blir eventuellt ett bonusöl, En halft misslyckad Rauchbier jag brygde i våras men som har växt den senaste månaden. Är jag nöjd med den till festen så blir det 5 stora (18-19 liters) Cornelusfat med öl till  ca: 35 gäster. Borde räcka med 90 liter öl va?

2 månader sedan förra bryggningen så nu är man galet sugen och entusiastisk. Magnetloppan snurrar i förkulturen.

Imorgon blir det att brygga "Vinterbrygd 2012".

Pale Ale
Pale Crystal
Dark Crystal
Carapils
Chinook
Cascade
Centennial
San Diego Super Yeast

Mäskning vid 67-68

ABV:6.4% IBU:60

Vattenbehandling lite åt IPA-hållet. Dock mindre mängd Mjölksyra pga maltprofilen.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Läste i senaste hembryggaren om en ny ölklass. Bipa!  Black indian pale ale. 
Tänkte brygga nåt sånt. Dvs egentligen bara en väldigt mörk ale med hög beska och mycket humlesmak. Inga konstigheter. Något att pyssla med idag i alla fall.  smile

Idag blir det bryggning av Stout

Ta't lugnt, ta en hembryggd