Syrlig öl Biab
Nu är inte ölen färdig jäst men jag tycker mig känna en mycket syrligare ton än vid vanlig sats-lakning. Jag vattenbehandla allt vatten från början.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Syrlig öl Biab
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Nu är inte ölen färdig jäst men jag tycker mig känna en mycket syrligare ton än vid vanlig sats-lakning. Jag vattenbehandla allt vatten från början.
När tog du smakprovet då? Halvjäst? Risk för infektion?
Eller på sötvört eller grönöl eller...?
Halvjäst. Om det är infektion så är det verkligen i begynnelsen. Smakar som mina portrar innan jag började med vattenbehandling. Å så är det ett recept jag bryggt många, många gånger innan så jag känner igen hur det brukar smaka.
Såg att jag missat själva frågan. Är det nån som känner igen det? Skulle tippa på att det har med vattenhalten/ ph att göra. Ska man behandla sitt vatten annorlunda?
Hmm. Vet inte hur ditt grundvatten ser ut, men mitt (Göteborgs-)vatten brukar jag ha i en tesked CaCo3 (Kalciumkarbonat) i, när jag brygger Porter. Jag brygger BIAB. Brukar inte ha problem med surhet?
Mörk malt blir ju lite surare... Man kan ju kallmäska dessa rostade varianter och tillföra dem mot slutet av mäskningen för att minska surheten.
Mitt grundvatten ser förjävligt ut. Men jag vattenbehandlar det som sagt. Men behöver nog göra på att annat sätt när jag har mer vatten.
Bytt från en mörk maltsort till en annan?
Nä kör på samma.
Måste uppdatera lite här nu. Jag smakade på ölen idag när jag har höjt tempen för att bli av med diacetylen under nån dag. Nu smakar ölen som den brukar. Lite annorlunda beska för jag slunga i Aromhumlen direkt när jag drog upp påsen. det vart absolut inte en sämre humle karaktär men jag minskar nog på bittergivan nästa gång.
Min tanke med det hela är i alla fall att, det påverkar vörten negativt med antingen biab eller no-chill. Men om man bara har en bra och kontrollerad jäsning med rätt mängd jäst och rätt jäst så tar den hand om det. Det tror jag i alla fall.
Det är så jävla spännande det här. Jag har vart anti som fan mot dessa metoder men jag börjar se fördelar. ![]()
Körde du no-chill med humlen och druven i? Om jag skulle köra no chill skulle jag nog whirlpoola och tappa om utan att syresätta för mycket och sedan ställa för kylning.
Nä fan jag sydde en liten humle påse när jag sydde min biab påse. Men allt det Goa är redan i vörten när du lyfter upp påsen.
Vilken skit beskrivning jag gör. Alla dom där syrorna som har ett namn som jag inte kommer ihåg ligger i dunken å ökar ner till typ 80 C. Nu har det blivit nån öl så att förklara är inte att föredra märker jag. ![]()
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Syrlig öl Biab