münchenermalt

Jag undrar om någon vet hur mycket extrakt som finns i Münchenermalt, Wienermalt och vetemalt i öl?  ....om någon förstår vad jag menar...har lite bråttom nu så jag hinnar inte förklara så mycket vad jag menar (skolan).

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: münchenermalt

Som vanligt så hittar man det mesta i How to brew
Kolla tabellen:
http://www.howtobrew.com/section2/chapter12-4-1.html

För att översätt till Öchsleliter/kg så får man multiplicera med 8,347 ((antal liter/gallon) / (antal kg/pound ))
Dvs 3,786/0,454 = 8,347

Exempel
Munich Malt Max PPG = 35 => Max Öchsleliter/kilo = 35*8,347 = 292.

Samma för Wiener.

Wheat Malt Max PPG 37 => 308 Öchsleliter/kg

Tjingeling

Tack så mycket för hjäæpen Kenneth:-)

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Kolla även i humlegårdens webbshop, där finns nu direktlänktar till specifikationer av många maltsorter! Det kan ju variera mellan tillverkare också. Fast

Fast John Palmers tabell är ju kanon som schablonvärden om man sakar information på malten från tillverkaren, vilket man kanske ofta gör annars.

Men där krävs ännu en konvertering om man vill räkna med öchele.

Ibland anges det i vikt %, torr- eller våt-vikt. Skillnaden är bara att det brukar vara några % fukt i malten.

100% extraktinnehåll = 46 PPG = 386 öchele/kg/liter

/Fredrik

det är väl också beroende av vilket land malten kommer ifrån. promash ger lite olika förslag på extraktinnehåll;

amerikansk münchnermalt: 292,36
tysk münchnermalt: 309,07
(samma värden för wienermalten)
amerikansk vetemalt: 317,42
tysk vetemalt: 325,77

jag antar att de riktvärden John Palmer ger i huvudsak gäller för amerikanska maltsorter. och den malt du har hemma, Jan, är väl tysk..?
mer extrakt! happy happy, joy joy big_smile

Jag har egentligen bara vetemalt hemma, men jag tänkar det fan snart är dags för en Dunkel:-) Men den vete jag har är tysk:-) Och som jag sade till dig Joel - jag vill inte var beroende av en dator eller program. Jag vill fixa det med huvudet och träna hjärnan lite innan jag blir gammal och senil:-) Tack för i helgen förresten - glöm inte vår tall/granale annars skaffar jag missiler som räckar till Skellefteå;-) hehehehehe

ALBA GU BRATH

senildement är du ju redan, men jag antar att träning aldrig kan skada!

men du kan väl knappast gissa dig till extraktinnehållet, hur tränad du än är. det måste man ju ta reda på på något vis. och man får väl lita på att dom som skrivit promash inte bara suttit och gissat på siffrorna, eller hur min käre gammeldansk?! wink

tack själv, våran långkokade adam kommer att bli suverän! och klart jag inte glömmer vår nästa sambryggning. 13 maj står skrivet med stora röda bokstäver!!

Nej, jag kan inte gissa mig fram till extraktinnehållet, men jag utgår från tabellen som jag hittat. Sedan har jag räcknat mig fram till potentiellt utbyte och när jag skrivar recept vet du jag tar utgångspunkt i 70% effektivitet:-) Vi kan prata mer om det om via msn eller nästa gång vi träffas:-) Oavset allt litar jag mer på mig själv än på en dator, fast det kan ju vara praktiskt - kom ihåg min "amateurmash" som jag använde. Bra att komma igång med, men nu har jag trång till att träna mina matematik kunskapar och styrar det själv:-) Tycker faktiskt personligt att det är roligare att skriva recept på det sättet fast det tar ju lite längre tid.

ALBA GU BRATH

9 Senast ändrad av Kenneth (2006-03-31 06:38:21)

Fredrik skrev:

Kolla även i humlegårdens webbshop, där finns nu direktlänktar till specifikationer av många maltsorter! Det kan ju variera mellan tillverkare också. Fast

Fast John Palmers tabell är ju kanon som schablonvärden om man sakar information på malten från tillverkaren, vilket man kanske ofta gör annars.

Ibland anges det i vikt %, torr- eller våt-vikt. Skillnaden är bara att det brukar vara några % fukt i malten.

/Fredrik

Vad menar du egentligen Fredrik?
Jag förstår inte vad du vill med ditt inlägg.
Malt innehåller inte bara sockerarter.
Den vänstra kolumnen anger Max % Yield av vikten.
För vanliga maltsorter ligger de runt c:a 80%.
Endast rent socker innehåller 100% extrakt.

Det behövs inte någon annan konvertering än den jag angav för att räkna från
PPG till Öl/kg

Palmer skriver att det är medelvärden som han insamlat från olika ställen.
Precis som Jan förstått måste man sedan ta hänsyn till sitt eget utbyte av det maximalt teoretiska utbytet.

Jag förstår inte riktigt den övertro på ProMash som många verkar ha.
Jag har inte någon annanstans sett så höga siffror på vetemalt som 325!
Det som brukar anges ligger runt 300-310.
Weyermann anger 82% extrakt torr.
Dvs av ett kilo torr malt får man ut  820gram.
386 Öl/kg motsvarar 100%

82% motsvarar alltså:
386 * 0,820 = 316,5 Öl/kg

Malt brukar innehålla runt 4-5% vatten.
låt oss anta att det är 4% vatten .

Då får vi 316,5*0,96 = 304 Öl/Kg

Varifrån har ProMash hittat 325?

jag har aldrig använt promash eller nåt annat program vid beräkning av humle- eller maltmängd. känner inget behov.

genom erfarenhet och noggranna mätningar vet jag hur mycket jag får ut ur weyermanns pilsnermalt, pale malt och även munchenermalt. det stämmer allt bättre. normalt missar jag inte med mer än 1 Ö när jag brygger. större avvikelser kopplar jag samman med dålig krossning (antingen för fint eller för grovt).

erfarenheten säger mig vad varje (bas)maltsort ger i mitt system. därigenom blir det mindre intressant hur mycket potentiellt extrakt som finns i malten.

pilsnermalt/pale malt ca. 250 Öl/kg malt
munchenermalt (lättrostad variant) ca. 230 Öl/kg malt

gäller vid steg-/infusuionsmäskning. de ggr jag dekoktionsmäskat låg det som sagt 4-5 % högre.

t

Död åt Reinheitsgebot!

Kenneth skrev:

Varifrån har ProMash hittat 325?

jag antar att det är en retorisk fråga efter din uträkning. jag får ändå svara att jag inte vet, men en teori jag har är att det finns fler mälterier i tyskland än weyermann, och att de som skrivit promash i så fall använt sig av deras värden. men man kan skriva och fråga på deras forum, de är väldigt duktiga på att svara!

Kenneth skrev:
Fredrik skrev:

/Fredrik

Vad menar du egentligen Fredrik?
Jag förstår inte vad du vill med ditt inlägg.
Malt innehåller inte bara sockerarter.
Den vänstra kolumnen anger Max % Yield av vikten.
För vanliga maltsorter ligger de runt c:a 80%.
Endast rent socker innehåller 100% extrakt.

Det behövs inte någon annan konvertering än den jag angav för att räkna från
PPG till Öl/kg

Palmer skriver att det är medelvärden som han insamlat från olika ställen.
Precis som Jan förstått måste man sedan ta hänsyn till sitt eget utbyte av det maximalt teoretiska utbytet.

Jag menar att om man använder weyermans egen malt specifikationen som finns i humlegårdens webbshop - och inte schablonvärden för olika maltsorter som Palmer anger - så anges de inte PPG eller öchele/l/kg  utan i %, torr eller våtvikt.

"100% extraktinnehåll = 46 PPG = 386 öchele/kg/liter" är konverteringen

Palmers tabell är kanon, men jag bara påpekade att humlegården har ju nu föredömligt lagt ut direktlänkar till maltspecifikationen från tillverkaren, iallafall för weyermanns malt. Och om man då vill räkna med öchele eller PPG är det bara att konvertera %-satsen till PPG eller öchele/l/kg enligt mitt inlägg.

Tex. pilsnermalt, så säger deras analys

"Extract (dry basis) 79.0 %"
-- se http://cervisia.com/info/500.pdf

Själv räknar jag direkt med %, men om man som jag förstår att många tydligen gör, tycker om att räkna med öchele/liter/kg så måste man konvertera från % till öchele/liter/kg.

0.79*386 = 305 öchele/liter/kg (torr)

Räknar med med kanske 3% vatten blir det

305 öchele/liter/kg(torr) * 0.97 = 296 öchele /kg/liter

Ska man vara noga får man alltså och skilja på om extraktpotentialen redan ha tagit hänsyn till vattenhalten.

Ett till exempel:

Weyermanns carafa II
"Extract (dry basis) 65.0 %"
-- se http://cervisia.com/info/508.pdf

0.65*386 = 251 öchele/liter/kg (torr)

Räknar med med kanske 3% vatten blir det

251 öchele/liter/kg(torr) * 0.97 = 243 öchele /kg/liter

/Fredrik

OK, nu förstår jag bättre vad du avsåg.
Dvs om man ska räkna från "extrakt torr"  till Öl/kg så måste man ta hänsyn till vätskemängden i malten.

Angående värden från Weyermann och andra så misstänker jag att även de använder sig av genomsnittsvärden.
Mängden extrakt varierar från skörd till skörd beroende på väder och sådant och även på hur mältningen gjorts.

och som det så otroligt viktigt står på specifikationen då levar deras malt upp till de strikta krav från Reinheitsgebot!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!hahahahahahaha - hur F*N har man framställd malt förut i tiden - blandat i majsextrakt eller???????????????????????????:-)

ALBA GU BRATH

oops, jag kollade just upp "system settings" i promash och det visade sig att default-värdena på malten var räknade på torrvikt. så det var nog optimistiska siffror jag fick...
det var samtidigt en trevlig nyhet, det betyder ju att jag förmodligen har bättre effektivitet än jag hittills trott smile
alltså var det den mänskliga faktorn (joel-faktorn) och inte det eminenta promash som var ute på hal is! wink

sen kanske någon vet om den färdigkrossade malten från humlegården räknas som fine grind eller coarse grind?

Janmash är också ett gott program;-) hehehehe

ALBA GU BRATH

var och en blir salig på sin fason som man brukar säga wink

Joel skrev:

sen kanske någon vet om den färdigkrossade malten från humlegården räknas som fine grind eller coarse grind?

Det mest realistiska borde var "coarse grind". Men normalt kommer man ju inte ens tid i en normal bryggning!

Fine grind är ju det som används i labmäsk när man ska försöka uppskatta det teoretiska maximala extraktet man kan få ut. Jag har inte satt mig in i den exakta proceduren! men antagligen är fine grind i princip meller eller mindre mjöl skulle jag tro. Knappast realistiskt alltså.

Skillnaden mellan coarse och fine extrakt bör vara mindre ju mer modifierad malten blivit under mältningen. Så skillnaden är ett mått på modifiering, tillsammans med kolbach index etc.

Hur man räknar ut sitt utbyte, relativt fine eller corse grind är ju upp till en själv. Men som med viss andra saker så beror det ju på hur man räknar så att säga. Bara man är konsekvent så kan man ju räkna hur man vill smile

Problemet är när olika bryggare räknar på alla möjliga olika sätt och jämför sina uträknade värden av både IBU och utbyten och annat. Då får man väl ta allt med en nypa salt eftersom det som sagt beror på hur man räknar och vad man relaterar till.

/Fredrik

Det bästa är nog egentligen att mäta utbytet relativt sin maltmängd.
Då slipper man tänka på sådant som finmalet, grovmalet, vattenmängd mm.
Bara jag slipper se utbyten på > 100% som då och då förekommer i både literatur och hembryggarrecept så är jag nöjd.

nja, börjar det komma över 100% så behöver man inte vara nån raketforskare för att ana ugglor... wink

Fredrik skrev:

Det mest realistiska borde var "coarse grind". Men normalt kommer man ju inte ens tid i en normal bryggning!

Fine grind är ju det som används i labmäsk när man ska försöka uppskatta det teoretiska maximala extraktet man kan få ut. Jag har inte satt mig in i den exakta proceduren! men antagligen är fine grind i princip meller eller mindre mjöl skulle jag tro. Knappast realistiskt alltså.

det låter som ett rimligt antagande. det jag inte fattar är att promash använder "fine grind dry basis" som default-inställning för hembryggare, men "coarse grind as is" för professionella bryggare. det senare borde väl även tillämpas vid hembryggning för att få så korrekta siffror som möjligt?
hjälp mig fatta, jag är lite trög idag (också)