Kenneth skrev:Fredrik skrev:Kolla även i humlegårdens webbshop, där finns nu direktlänktar till specifikationer av många maltsorter! Det kan ju variera mellan tillverkare också. Fast
Fast John Palmers tabell är ju kanon som schablonvärden om man sakar information på malten från tillverkaren, vilket man kanske ofta gör annars.
Men där krävs ännu en konvertering om man vill räkna med öchele.
Ibland anges det i vikt %, torr- eller våt-vikt. Skillnaden är bara att det brukar vara några % fukt i malten.
100% extraktinnehåll = 46 PPG = 386 öchele/kg/liter
/Fredrik
Vad menar du egentligen Fredrik?
Jag förstår inte vad du vill med ditt inlägg.
Malt innehåller inte bara sockerarter.
Den vänstra kolumnen anger Max % Yield av vikten.
För vanliga maltsorter ligger de runt c:a 80%.
Endast rent socker innehåller 100% extrakt.
Det behövs inte någon annan konvertering än den jag angav för att räkna från
PPG till Öl/kg
Palmer skriver att det är medelvärden som han insamlat från olika ställen.
Precis som Jan förstått måste man sedan ta hänsyn till sitt eget utbyte av det maximalt teoretiska utbytet.
Jag menar att om man använder weyermans egen malt specifikationen som finns i humlegårdens webbshop - och inte schablonvärden för olika maltsorter som Palmer anger - så anges de inte PPG eller öchele/l/kg utan i %, torr eller våtvikt.
"100% extraktinnehåll = 46 PPG = 386 öchele/kg/liter" är konverteringen
Palmers tabell är kanon, men jag bara påpekade att humlegården har ju nu föredömligt lagt ut direktlänkar till maltspecifikationen från tillverkaren, iallafall för weyermanns malt. Och om man då vill räkna med öchele eller PPG är det bara att konvertera %-satsen till PPG eller öchele/l/kg enligt mitt inlägg.
Tex. pilsnermalt, så säger deras analys
"Extract (dry basis) 79.0 %"
-- se http://cervisia.com/info/500.pdf
Själv räknar jag direkt med %, men om man som jag förstår att många tydligen gör, tycker om att räkna med öchele/liter/kg så måste man konvertera från % till öchele/liter/kg.
0.79*386 = 305 öchele/liter/kg (torr)
Räknar med med kanske 3% vatten blir det
305 öchele/liter/kg(torr) * 0.97 = 296 öchele /kg/liter
Ska man vara noga får man alltså och skilja på om extraktpotentialen redan ha tagit hänsyn till vattenhalten.
Ett till exempel:
Weyermanns carafa II
"Extract (dry basis) 65.0 %"
-- se http://cervisia.com/info/508.pdf
0.65*386 = 251 öchele/liter/kg (torr)
Räknar med med kanske 3% vatten blir det
251 öchele/liter/kg(torr) * 0.97 = 243 öchele /kg/liter
/Fredrik