BeerSmith2 - SHBFs öltypsdefinitioner för 2012

BeerSmith2 - SHBFs öltypsdefinitioner för 2012 , men efter att ha provat Beer Smith insåg jag hur mycket bättre det var. Så jag snickrade lite för Beer Smith också. Jag har konverterat BeerXML filen jag hämtade från styles.shbf.se till bsmx format och lagt in i style filen. Det funkar fint, men jag behöver kolla om jag behöver räkna om färgvärdena.
Troligtvis klar med det efter helgen. Ska brygga imorgon så då kanske jag hinner med det imorgon.

Finns det någon som är intresserad ha detta i sitt program? 8-)

2 Senast ändrad av Bee (2012-07-24 07:45:08)

Sv: BeerSmith2 - SHBFs öltypsdefinitioner för 2012

Sådär ja!
Filen för windows med öltypsdefinitionerna finns här: https://www.dropbox.com/s/gr7elj5esc9wq … _2012.bsmx
XML formatet som exporterades hade redan färgen i SRM skala, så jag slapp göra några uppdateringar.


Spara kopior av original filerna innan du editerar, om det skulle skita sig.

Denna gäller för Både Mac och Windows

1: Se till att BeerSmith2 är avstängt

2: Öppna filen shbf_beer_style_2012.bsmx i  "plain text" texteditor. Dvs inte någon som man kan formatera texten i utan en gjord för *.txt filer. Själv använder jag emacs.

3: Öppna filen Style.bsmx och Style1.bsmx i din /Documents/BeerSmith2/ (Win) eller /Media/Documents/BeerSmith2/ (Mac) Folder !!OBS!! Använd en "plain text" texteditor

4: Öppna filen Style.bsmx i din BeerSmith2 installationsfolder !!OBS!! Använd en "plain text" texteditor. Mac användare kan få felmeddelande här, som beror på access rättigheter till systemfiler. Det gör egentligen inget, den här filen är bara en mall för filer som kopieras till nya användare.

5: Gå till slutet av filerna

6: Kopiera all text från shbf_beer_style_2012.bsmx

7: Klistra in innehållet mellan taggarna

</Style>
**Klistra in här**
</Data>

8: Spara filerna

9: Starta BeerSmith2 och kontrollera att allt gått bra.

Lycka till!!

Sv: BeerSmith2 - SHBFs öltypsdefinitioner för 2012

Om ni provat att lägga in dom, meddela gärna hur det gick och vad ni tyckte om instruktionerna.

Sv: BeerSmith2 - SHBFs öltypsdefinitioner för 2012

Om man kör mac då?

Sv: BeerSmith2 - SHBFs öltypsdefinitioner för 2012

Filerna heter nog samma sak, men jag vet inte var dom ligger.. Är inte mac expert...  Om du hittar dom så skriv gärna här. Borde egentligen bara vara att söka på *.bsmx

Sv: BeerSmith2 - SHBFs öltypsdefinitioner för 2012

Bra tråd. Men jag tycker nog att den platsar bättre under "Litteratur och informationsresurser".

Sv: BeerSmith2 - SHBFs öltypsdefinitioner för 2012

megen skrev:

Bra tråd. Men jag tycker nog att den platsar bättre under "Litteratur och informationsresurser".

Håller med - tråden flyttad.

-- Svante

Sv: BeerSmith2 - SHBFs öltypsdefinitioner för 2012

Bee skrev:

Filerna heter nog samma sak, men jag vet inte var dom ligger.. Är inte mac expert...  Om du hittar dom så skriv gärna här. Borde egentligen bara vara att söka på *.bsmx

Nej, mitt Beersmith ballade ur helt, eftersom den inte gillade åäö-koderna. Någon som har en bra lösning på det?

Sv: BeerSmith2 - SHBFs öltypsdefinitioner för 2012

Vad kör du på för operativsystem? Pröva att ersätta koderna med å ä ö då. Det funkar men du kommer att ha konstiga tecken i BeerSmith.
Är du säker på att du inte missat några taggar och lagt det på rätt ställe? Jag har inte några bra idéer på den knapphändiga informationen du gav mig.

Sv: BeerSmith2 - SHBFs öltypsdefinitioner för 2012

Även jag har testas på mac osx utan lyckat resultat.

Filerna som med öltypsdefinitionerna hittade jag under:

/Media/Documents/BeerSmith2/Style.bsmx
/Media/Documents/BeerSmith2/Style1.bsmx
/System/Applications/BeerSmith2.app/Contents/Resources/Style.bsmx

När beersmith öppnas får jag ett felmeddelade om teckenfel precis som gedman och kollar man under Style så finns där inget.

Sv: BeerSmith2 - SHBFs öltypsdefinitioner för 2012

Tyvärr har jag inget mac system att prova på, men om det är tecken koderna som strular så får jag kolla upp det.
Ska försöka få tag på original filerna för mac, så ska jag se hur det är formaterat. Då kan jag göra en fil och instruktion speciellt för mac.

Sv: BeerSmith2 - SHBFs öltypsdefinitioner för 2012

Nu har jag och benghan samarbetat lite och kommit fram till att det är inget fel på filen jag lagt upp.
Ni måste använda en text editor som använder UTF-8 encoding. Dvs en "plain text editor" om man använder wordpad/word eller liknande använder den en annan teckenuppsättning vilket gör att ni får felet:
http://www.humle.se/punbb/images/upload/felmed.jpg

Se alltså till att ni använder den enklaste texteditorn ni kan hitta när ni meckar i filerna. Själv kör jag emacs.

13 Senast ändrad av benghan (2012-07-23 12:41:17)

Sv: BeerSmith2 - SHBFs öltypsdefinitioner för 2012

Bee kom också fram till att det bara är filerna
/Media/Documents/BeerSmith2/Style.bsmx
/Media/Documents/BeerSmith2/Style1.bsmx
som behöver ändras på mac.

Den inbyggda Textredigerare.app är alltså inte att rekommendera men även om jag fick felmeddelande så verkar det fungera.

emacs finns för osx och hittas på: http://emacsformacosx.com/

Sv: BeerSmith2 - SHBFs öltypsdefinitioner för 2012

Har försökt så in i... Får det inte att fungera varken med emacs eller textedit.
Ingen med mac som kan lägga upp style och style1 alternativt maila dem till glindh@gmail.com?
Vore grymt tacksam!
/Gustav

Sv: BeerSmith2 - SHBFs öltypsdefinitioner för 2012

Snabb checklista:
Finns det du klistrar in,  kvar i filen när du öppnar upp den igen? Emacs är ju inte helt användarvänligt, men fantastiskt när man lärt sig det,
Klistrar du in det på rätt ställe?
Är alla xml taggar med?

16 Senast ändrad av Lindh (2012-09-01 06:30:57)

Sv: BeerSmith2 - SHBFs öltypsdefinitioner för 2012

Öppnar i emacs, copy paste mellan style och data, texten finns kvar när jag öppnar igen, får samma wxWidgets bugg när programmet ska starta och så krashar det. Det blir alltså något fel ändå med UTF-8/unicode whatever. Så ett litet mail med de två filerna så går jag upp i brygga smile

Sv: BeerSmith2 - SHBFs öltypsdefinitioner för 2012

U got mail

Sv: BeerSmith2 - SHBFs öltypsdefinitioner för 2012

Tusen tack! Det lirade utan felmeddelande!