Sv: Bryggdag
Den belgiska witén ligger nu i tryggt förvar i jästunnan samt att den även fick skalet från en apelsin 5 min innan slut.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag
Sidor Tillbaka 1 … 21 22 23 24 25 … 54 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Den belgiska witén ligger nu i tryggt förvar i jästunnan samt att den även fick skalet från en apelsin 5 min innan slut.
Blev någon sorts weissbier, recept från SHBFs receptsamling, fick modda lite eftersom alla sorters malt inte fanns hemma, även humlen ändrades lite.
Salle
Idag bryggs det trots att det "borde" vara sommaruppehåll. En stor IPA är tanken, får återkomma med rapport, nu är det dags att krossa malt.
EDIT: Knåpade ihop receptet i Brewmate:
IPA - summer edition (IPA)
Original Gravity (OG): 1.057 (°P): 14.0
Final Gravity (FG): 1.014 (°P): 3.6
Alcohol (ABV): 5.60 %
Colour (SRM): 12.8 (EBC): 25.2
Bitterness (IBU): 59.3 (Average)
56.07% Pale Ale Malt
18.69% Dry Malt Extract - Pale
9.35% Caramunich II
9.35% Melanoidin
6.54% Carapils (Dextrine)
1.2 g/L First Gold (7.9% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
1.2 g/L Nugget (8.5% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
1.2 g/L Amarillo (8.6% Alpha) @ 5 Minutes (Boil)
0.6 g/L Spalter (4% Alpha) @ 1 Minutes (Aroma)
0.05 g/L Calcium Chloride @ 90 Minutes (Mash)
0.1 g/L Gypsum (Calcium Sulfate) @ 0 Minutes (Mash)
0.0 g/L Irish Moss @ 20 Minutes (Boil)
0.2 g/L Licorice Root @ 20 Minutes (Boil)
0.0 g/L Yeast Nutrient @ 0 Minutes (Boil)
Single step Infusion at 65°C for 90 Minutes. Boil for 60 Minutes
Fermented at 18°C with Muntons Ale Yeast
Recipe Generated with BrewMate
Blev väl inte så "stor" som jag tänkt från början, hade inte så mycket malt, därav spraymalten.
Återanvände för första gången en "begagnad" Muntons som jag jäst en annan tioliters IPA på, spännande att se hur det funkar.
Bryggde en slags variant på APA idag vars recept blev baserat på en öl jag gjorde till en svensexa i våras.
Maris Otter
Pilsner
Vete
Crystal
Carapils
Chinook och Cascade
California Ale jäst från en tidigare bryggning.
Fadäser:
- Bryggkompisen misstolkade äggklockan som vi använde för att hålla reda på koktiden och hade i protafloc vid 35min istället för 15min.
- Glömde att mäta OG efter kok.. men ölen kommer att bli god ändå.. ![]()
- Magnetloppan från förkulturen åkte med ner i jäshinken.. haha!
Annars gick det bra och förhoppningarna på ölen är stora!
Idag blir det 20 liter Lambic + ett försök på sour mash för att få till en Berliner Weiss på Second Runnings
Efter ett långt uppehåll på en vecka så brygger vi igen, skåprensning och födelsedagsöl i dubbel bemärkelse. Sista chansen innan nr 3 kommer till världen bara frugan klarar sig tills jag bryggt klart ![]()
Buteljerade en Belgisk wit i dag, den ljusaste jag någonsin gjort, blir nog bra om den serveras kall och med mycket bubblor.
Buteljerade min första Pale Ale idag. Blir nog smaskig.
Note to self: Vid klarning med gelatin, kom ihåg att lösa gelatinet varmvatten innan du häller ner det i sekundären. Små gelatinkorn ger en udda grumsighet och ser inte så smaskigt ut.
Satte en APA på fat tidigare idag.
Står just nu med mäskningen av min första lager, tjeckiskt för att tjäna några pluspoäng hos frugan. Testar även vattenbehandling för första gången.
Ganska kaotisk bryggdag idag. Skulle brygga mig en Oktoberfest Märzen. Allt gick bra fram tills slutet av koket ca 20 minuter kvar, då bröt jordfelsbrytaren all el. Försökte leta upp vad felet var, tog ett tag så jag kastade i all resterande humle, gjorde en whirlpool och lät stå i ca 20 min. Detta resulterade i att det blev två liter mer vört än beräknat, allstå en lägra vörtstyrka än planerat även att min effektivitet hamnade något under normalt, samt att humlebeskan inte var riktigt det jag tänkt mig.
Så jag klassar nog helt enkelt om ölet från en Oktoberfest Märzen till ett wieneröl istället. Ja det kan nog bli bra det med.
Jag kom tillslut på vad som hade fått jordfelsbrytaren att reagera, min jättegamla köksfläkt som styr den mekaniska frånluften i huset hade tydligen tagit in massa vattenånga och därav kortslutningen. Nu måste jag leta rätt på en ny fläkt/styrenhet snarast. Suck! Någon som har något hett tips på vad man ska kika efter?
Bryggning för första gången efter jobbet, gick bra men nu är man ganska nitad. Det blev en APA med en skvätt FWH-humle (Chinook) och ett par jättelass Citra vid 5 och 2 min. Ska sen torrhumlas med mera Citra och lite Nelson Sauvin.
Malten är malen och inväntar inmäskning tidigt i morgon bitti, en Barely Barley (barelywine med lägre OG 1,090 samt högre IBU 85)
Efter två månaders sommarupphåll var det dags för en bryggkväll. Hade jästslurry kvar från en Hoegaarden som jag brygde i juni. Använde den och ett modifierat recept, hoppade över koriander och halverade pomeransen men för övrigt så var receptet lika.
Sista dagarna på semestern med barn på inskolning, då måste man ju passa på.
Fräsch APA med WLP051 som redan börjat pluppa.
Bryggdag i dag hos micke. I dag blir det klon av negra modelo. 3 öl innan kl 11 en tisdag! Det gillar vi. Svartmalt och choklad malt kallmäskade jag i förväg, så även konditionering av övrig malt.
Funderar även på att sätta en bavarian dunkel när kag kommer hem i kväll då mitt bryggverk åter igen är färdigställt. Men blir extrakt då.
Återkommer i negra modelo tråden om dagens brygd
I kväll blir det porterpremiär här i Årsta, så nu ska bryggeriet kånkas ner från vinden. ![]()
/kalle.
Ooo, porter, där sade du något. Ingen porter hemma, och hösten är i antågande! Bryggning till helgen, verkar det som.
hakar nog på ang porter, men blir tills på torsdag ![]()
Fan det börjar ju bli Porter-dags. Måste också. Men först en bitter i helgen å en rököl nästa.
Fröken motvalls brygger saison ikväll
Blev även en coopers heratage lager i går kväll när jag kom hem.
Nu kyls en APA med en del munich utöver paleale och en liten del cararuby, samt med en jävla massa Crystal (ny favvis humle för min del) de sista 15 minuterna.
Skall få jäsa med California Lager vid 16c i ett par veckor innan den torrhumlas med än mer Crystal.
Bryggdag nu. Tjocka pappas bitter biab. Om det blir bra öl så här är jag riktigt nöjd. Går hur smidigt som helst.
Nu kyls en APA .
Typ såhär?
Sidor Tillbaka 1 … 21 22 23 24 25 … 54 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag