Bee skrev:2500 rader kod för göra en reglering med PID algoritm... Det låter som väldigt mycket. (?)
Vad är det mer än subrutiner för temp polling, väntan och reglering.
Det är inte en PID algoritm jag gör, jag gör ett kontrollsystem för RIMS och HERMS och framförallt när man behöver eller vill styra ett trefassystem.
Om jag bara hade velat reglera så hade jag förmodligen hållt kvar vid min gamla controller som jag programmerade på en PIC processor, eller köpt en PID (fast jag gillar inte insvängningsproceduren som kommer med PIDs - speciellt inte de billigare kinesiska PIDs där det ofta skjuter över med flera grader vid de initiala insvängningarna).
Nu handlar iofs inte peterns tråd om mitt bygge, men eftersom du frågade så kan jag berätta lite om funktionerna som finns där nu
*Soft tuning istället för insvängning
*Parning av olika Dallas OneWire temperaturprobes
*Upp till fyra olika OneWire temperatureprobes i bryggsystemet (Post heat, Mash High, Mash Low, Ambient temp)
*Ställbara effektsteg för High, Medium, Low power (dvs du kan bestämma efter dina förutsättningar huruvida du vill använda tre faser
*Olika mäskningsscheman "1 step Light", "1 step medium", "1 step full", "2 - step Light", "2 - step Medium", "2 - step full"
*Automatic Mashing/Manual Mashing
*Beräkning av strike temp baserat på värden för Malt (kg), strike water volume (l), Malt temperature (C) (eller ambient temp om man använder sensor för detta).