timer för cirkulation i HLT?

Jag har en motor med en propeller i ändan av axeln som går ner i HlT:n som skall cirkulera vattnet. motorn går med rätt så höga varv och klarar inte av att vara igång längre tider. Jag brukar köra den manuellt med on/off brytare nu som då för att hålla cirkulationen i gång i HLT.
Jag vill att motorn skall slå i gång t.ex. 10 sekunder varannan minut. Kanske någon känner till nån sådan timer?
HIttade en Pid/timer på auber som säkert skulle fungera, men kanske det finns något på närmare håll?

/petern

2 Senast ändrad av DrKarma (2012-08-03 15:33:51)

Sv: timer för cirkulation i HLT?

Om du kan programmera eller vill lära dig så kan du köpa en Arduino...sen ladda hem utvecklingsmiljön från http://arduino.cc/en/Main/Software. Det och ett SSR och du är hemma.

Arduino kretskort kan man köpa exempelvis på Kjell o Co.
Vet inte om det blir billigare än att köpa en färdig produkt, men definitivt roligare.

För att göra det som du vill göra kräver faktiskt inte så mycket programmeringsvana, man kan utgå från färdig exempelkod för arduino och sen bara modifiera den.

tack doktorn! låter onekligen som något skoj.Jag kan ju inte programmera, men vore intressant att lära sig. Ska kolla upp det där.

Nedan program hade gjort vad du hade velat (sen är det iofs ofantligt lite du hade nyttjat mikrocontrollern till)

/*
Aktivera 10 sek varannanminut
*/

int visparen = 13; // Pin 13 på Arduino är den som ska styra ett SSR (plus att det finns en lysdiod kopplad till denna pin på kortet så man kan se när man ger en signal till SSR)

void setup()
{               
  pinMode(visparen, OUTPUT);     
}

void loop() {
  digitalWrite(visparen, HIGH);   // aktivera visparen
  delay(10000);               // i 10 sek (10000 ms)
  digitalWrite(visparen, LOW);    // de-aktivera visparen
  delay(120000);               // pausa 120 sek
}

5 Senast ändrad av petern (2012-08-04 12:27:50)

Tusen tack för den koden

det här ska bli skoj att testa.

från att varit totalt okunnig i ämnet. startade jag en "utbildning" på http://www.codecademy.com, så nu fattar jag i allafall lite av koden;)

Allvarligt?! så simpelt? Låter jättekul, har ingen erfarenhet av att programera kretskort eller liknande men har programerat en hel del "vanliga" program.

Kan man förutom pumpen låta kretskortet styra temp och värme? Då menar jag inte kodmässigt för det vet jag att jag skulle kunna kasta ihop utan rent tekniskt? bara skaffa en ssr till och låta elementet gå via andra pins samt på något sätt ta info från en temp. Allt visas på en led display?

Förlåt om jag stjäl tråden Petern

jim [skutte] skrev:

Allvarligt?! så simpelt? Låter jättekul, har ingen erfarenhet av att programera kretskort eller liknande men har programerat en hel del "vanliga" program.

Kan man förutom pumpen låta kretskortet styra temp och värme? Då menar jag inte kodmässigt för det vet jag att jag skulle kunna kasta ihop utan rent tekniskt? bara skaffa en ssr till och låta elementet gå via andra pins samt på något sätt ta info från en temp. Allt visas på en led display?

Förlåt om jag stjäl tråden Petern

Precis det som jag håller på med just nu, för att styra ett 3-fas-HERMS.
Men då snackar vi lite fler rader kod (just nu är jag uppe i 2500 rader).

ok big_smile

Låter skitkul. Att generera ofantligt mycket kod går ganska fort speciellt när man lägger in funktioner själv som man vill ha bara för att man kan. Antar att du kommer logga alla temperaturer och införa snabbval för de vanligaste rasterna/mashout. Kan man följa ditt bygge någonstans?

du är välkommen till tråden jim!;)

jim [skutte] skrev:

ok big_smile

Låter skitkul. Att generera ofantligt mycket kod går ganska fort speciellt när man lägger in funktioner själv som man vill ha bara för att man kan. Antar att du kommer logga alla temperaturer och införa snabbval för de vanligaste rasterna/mashout. Kan man följa ditt bygge någonstans?

Kommer att posta i min "Super size me" tråd. http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2159

2500 rader kod för göra en reglering med PID algoritm... Det låter som väldigt mycket. (?)
Vad är det mer än subrutiner för temp polling, väntan och reglering.

Bee skrev:

2500 rader kod för göra en reglering med PID algoritm... Det låter som väldigt mycket. (?)
Vad är det mer än subrutiner för temp polling, väntan och reglering.

Det är inte en PID algoritm jag gör, jag gör ett kontrollsystem för RIMS och HERMS och framförallt när man behöver eller vill styra ett trefassystem.

Om jag bara hade velat reglera så hade jag förmodligen hållt kvar vid min gamla controller som jag programmerade på en PIC processor, eller köpt en PID (fast jag gillar inte insvängningsproceduren som kommer med PIDs - speciellt inte de billigare kinesiska PIDs där det ofta skjuter över med flera grader vid de initiala insvängningarna).

Nu handlar iofs inte peterns tråd om mitt bygge, men eftersom du frågade så kan jag berätta lite om funktionerna som finns där nu

*Soft tuning  istället för insvängning
*Parning av olika Dallas OneWire temperaturprobes
*Upp till fyra olika OneWire temperatureprobes i bryggsystemet (Post heat, Mash High, Mash Low, Ambient temp)
*Ställbara effektsteg för High, Medium, Low power (dvs du kan bestämma efter dina förutsättningar huruvida du vill använda tre faser
*Olika mäskningsscheman "1 step Light", "1 step medium", "1 step full", "2 - step Light", "2 - step Medium", "2 - step full"
*Automatic Mashing/Manual Mashing
*Beräkning av strike temp baserat på värden för Malt (kg), strike water volume (l), Malt temperature (C) (eller ambient temp om man använder sensor för detta).

Låter som ett väl genomtänkt och avancerat system med många features. big_smile
Har aldrig gjort någon utveckling hemma då jag gör tillräckligt på jobbet, men om jag ger mig på att automatisera bryggprocessen kommer jag nog köpa ett eller flera arduino kit. FPGA dev boards är nog lite i överkant på prestanda.

jag har letat efter ett billigt SSR till arduino uno kortet. Jag antar att den styr SSR med dc12v eller lägre.
så då borde detta passa:
http://www.ebay.com/itm/Solid-State-Rel … 369wt_1348

eller?

Ser ju bra ut, påslag vid <= 1V DC

16 Senast ändrad av Johan_std (2012-08-09 06:12:37)

DrKarma skrev:

(fast jag gillar inte insvängningsproceduren som kommer med PIDs - speciellt inte de billigare kinesiska PIDs där det ofta skjuter över med flera grader vid de initiala insvängningarna).
.

Jag har funderat på att beställa en Kina PID-regulator, är det inga riktiga PID-regulatorer? Är det en riktig PID-regulator så är det ju inte själva regulatorn som är orsaken till översvägningen utan vad du ställer in för parametrar på P, I och D

Annars kostar ett tidrelä nån hundring på tradera,.. men kul kodning när det blir ett större bryggsystem!

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

petern skrev:

jag har letat efter ett billigt SSR till arduino uno kortet. Jag antar att den styr SSR med dc12v eller lägre.
så då borde detta passa:
http://www.ebay.com/itm/Solid-State-Rel … 369wt_1348

eller?

Det SSR kommer att funka alldeles utmärkt.

Du styr SSR:t med en logisk 1-a från en digital utgång.
Så i exemplet jag skrev innan så kopplar du PIN 13 till position "3" på relät och position "4" till GND

Sen kopplar du matningsfas till position "1" och du plockar ut till din motor från position "2"

tack för den infon! Vilken tur att den passar eftersom den redan var beställd;)

Jag har inte skaffat arduino kortet ännu, men jag undrar vilken typ av kabel, "kontakter" som kopplas in till kortet?

Om du är nybörjare på programmering vill jag föreslå Netduino http://www.electrokit.com/netduino-for-net-micro.48476 istället för Arduion. Den kostar visserligen nästan en hundring mer men det sparar man in många gånger på tiden det tar att komma igång och enkelheten. I .NET Micro Framework skriver man koden i csharp, C#. Genom att använda Visual Studio Express(kostnadsfritt) får man en enkel modern utvecklingsmiljö som ger mycket hjälp. Men det mest värdefulla är att man kan använda sig av händelser vid t ex en knapptryckning eller en förändring av ett analogt värde vilket gör programmeringen till en barnlek jämfört med C. Men det är ju bara min åsikt.

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile

Netduino Kräver något som heter Microsoft. Vilket jag inte använder. Men annars kunde det givetvis vara ett intressant val. blir nog arduino till att börja med. Men tack öt tippset E-ale!

För de som gillar Raspberry PI har nu gertboard, ett IO-kort med en Arduio släppts. Jag gillar att ha en linux-dator tillkopplad för att ha webb-interface etc till mina prylar. Tyvärr blir det snäppet dyrare..

23 Senast ändrad av petern (2012-08-16 12:49:28)

Tack DrKarma! Din programering fungera klockrent med arduino uno.
Dock ett problem jag upptäckte. Kanske någon vet varför detta hände.
Eftersom min ssr inte kommit hem än så kopplade jag in arduino till en ssr som styrs av min pid i vanliga fall. Kopplade in en ikea skrivbordslampa till eluttaget som är kopplad till samma ssr. Lampan tändes och släcktes vid de angivna värdena, men blinkade snabbt även  ca var annan sekund. Varför gör den så? Felkopplat? Det är ju inte programerat. Eller kan det bero på lampan som är nån typ av LED skulle hag tro.

Du har säkert en liten lus i koden. Kan vara ett reset värde eller retur värde på någon funktion som spökar.

testade med motorn till HLT idag och då fungerade allt perfekt, gissade att det var lampan som var konstig bara