Konserveringsmedel

Någon som vet nåt om konserveringsmedel i öl? Om man tvångskarboneear skulle det ju funka.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Konserveringsmedel

Varför detta? Örter (däribland humle) fungerar ju utmärkt som antibakteriella medel smile

www.youtube.com/fjordsbrewery

Tydligen inte så bra mot mjölksyra bakterier vilket är det jag misstänker. Fått i både två fat öl och en cider. Cidern dödade jag jästen med camden pulver. Ändå började det jäsa på fatet. Visserligen lagring vid för hög temp, men skulle inte hänt.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Du kan ju alltid pastörisera ölet om du vill. Dvs värm till runt 70C, håll ett tag, och "kall-krasha".
På samma sätt som man gör med mjölk. De flesta kommersiella bryggerier pastöriserar sitt öl.
Oftast efter att man tappat på burk/flaska, men det går säkert med ett helt fat.

Men jag tror att det är bättre att du ser över din utrustning och dina rutiner så du undviker snedjäsning.

Hittade detta på Carlsbergs hemsida:

"Konserveringsmedel används i en del livsmedel för att hindra tillväxt av mikroorganismer. I moderna öl används inte konserveringsmedel. För det första är öl naturligt extra stabilt mot mikrobiell infektion eftersom det innehåller kolsyra, har ett lågt pH och innehåller humle. För det andra framställs modernt öl med så god hygien att infektion är osannolik. För det tredje är de flesta ölen milt pastöriserade för att ge en extra garanti mot mikrobiell infektion.

Däremot innehåller moderna öl ibland antioxidanter som askorbinsyra (C-vitamin) eller bisulfit. Deras roll är att ta hand om den lilla mängd luftsyre som kan finnas i ett öl och som kan göra att ölets smak åldras i förtid."

C-vitamin... kanske skall börja tillsätta askorbinsyra så kan man ersätta frukostjuicen mot öl och få sin dagliga dos av C-vitamin :-)

Taylors and Jones, (i stockholm) , som gör fin korv, har bara askorbinsyra som konserveringsmedel i sina korvar.

Frågan är om det påverkar smaken i ölet, och hur mycket man ska tillsätta.

Det jag tänkte mest på var cidern som inte innehåller nån humle. Men konstigt nog verkar alla brygder ha bakterier. Gör askorbinsyra någon effekt i detta fallet eller funkar det mer för att skydda mot uv?

Pastöriserade du cidern?

10 Senast ändrad av scaryeyes (2012-08-08 01:03:11)

Nu överreagerade jag nog lite vad gäller ölen. Den smakar faktiskt inte bakteriell som cidern. Tror jag skakat in för mycket co2 bara. Och nej jag pastöriserade aldrig cidern då jag tänkte att dom 10 liter skulle inte vara så länge och att kolsyran skulle skydda den.
Men funderar ändå på askorbinsyra i cider. Är det ett stort no-no tro? Men kommer koka upp cidern nästa gång. Hoppas det inte har stor betydelse på äppeljuicen bara.

Nu hänger denna tråden lite ihop med sytråd tråden. Men tror jag trådade upp det lite i alla fall....

Tror inte du behöver koka cidern, pastörisering bör räcka tycker jag om du nu inte vill koka såklart men då kanske du förlorar smak.

anitoxidanter (som C-vitamin/askorbinsyra) stoppar inte mjölksyrebakterier.
det förhindrar bara oxidation.

Så egentligen kan man, om man tror sig ha syresatt ölet , tillsätta 1/2 tsk askorbinsyra till ~20 liter (5 gallon) , för att motverka oxidation.

14 Senast ändrad av scaryeyes (2012-08-08 12:26:15)

Öl som säljs i klara flaskor (tex corona extra) innehåller askorbinsyra

Men kanske då natriumbensoat i cider? Va tror experterna om det?

15 Senast ändrad av Gutbucket (2012-08-08 13:48:20)

scaryeyes skrev:

Öl som säljs i klara flaskor (tex corona extra) innehåller askorbinsyra

Varför det? Vad har klarheten på glaset med saken att göra?

16 Senast ändrad av Kenneth (2012-08-08 14:24:30)

"Antioxidanter används som livsmedelstillsatser för att skydda mot mat försämring. Exponering för syre och solljus är de två viktigaste faktorerna för oxidation av mat, så maten bevaras genom att hålla i mörkret ...."
Se http://www.news-medical.net/health/Anti … dish).aspx

Dvs öl i ljusa flaskor oxiderar snabbare än i mörka flaskor om de utsätts för ljus.
Så en bra idé är att använda så mörka flaskor som möjligt (bruna) till sitt öl, och/eller undvika ljus.

Ljus kan inte ensamt oxidera något och öl har på tok för låg syrehalt för att ljus ska kunna påverka något.
Problemet som bryggerier står inför när öl ska tappas i flaskor med klart eller grönt glas är att prenylmerkaptan (ett skunkluktande ämne) bildas. Därför väljer många att använda reducerat humleextrakt av sorterna rho-isoalfasyra, hexahydro-isoalfasyra, tetrahydro-isoalfasyra istället för vanlig humle.

Ok, men dom innehåller ändå askorbinsyra.

19 Senast ändrad av Gutbucket (2012-08-08 15:11:37)

Kan inte uttala mig om Corona, men Spendrups Bright och Norrlands Ljus kommer i klara flaskor och de innehåller ingen askorbinsyra.

Alkohol, iso-alfasyra, låg syrehalt, hög koldioxidhalt och låg pH är rätt bra utgångsläge för bra hållbarhet.
Annat som kan nämnas förutom askorbinsyra och pastörisering är filtrering, rengöring av kärl och förpackning samt fyllning av förpackning som reducerar syreexponering så mycket som mjligt.

När det gäller tillsatsmedel används det såvitt jag vet inte alls längre. Spendrups reklamkampanj för några årtionden sen om öl utan tillsatser fick övriga bryggerier att minska på olika tillsatser.
De enda burkarna jag brukar kunna läsa att de innehåller askorbinsyra är billig öl som nån haft med sig hem från finlandsbåten eller danmarksresan.