Sv: Klen IBU trots massor med humle!
StereoIPA bryggning i Götet då! :-)
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Klen IBU trots massor med humle!
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
StereoIPA bryggning i Götet då! :-)
Ballista, jag har aldrig använt 5,2 stabilistaorn men jag har för mig att man alltid tillsätter salter efter malten är i mäskvattnet. Malt bidrar ju till att minska pHvärdet av sig själv och särskilt då mörka och rostade malter. Du kanske kunde testa att tillsätta stabilisatorn efter du mäskat in? Bara en tanke!
Bra tråd. Vattenbehandling är något jag kämpar med för tillfället också. Och det är inte lätt.
Jag kör en braumeister, och jag tillsatte stabelisatorn innan inmäskningen. Om jag förstått produkten rätt så ska den buffra under mäskningen och bibehålla ett någorlunda konstant ph, men det verkar inte fungera helt ut. Givetvis spelar det roll vilket ph jag har in, enligt vattenverket, 8,2.
Martin
Såå ja. Då var vörten pitchad, Bryggverket rengjort, allt iordningställt. Nu ska den få jäsa lugnt och fint i kylen på 18 grader. Utbytet blev som det brukar bli, ingen förändring där. Inga andra synliga skillnader heller. Nu är det bara att vänta och se (smaka)! :-)
Då har svaret från vattenverket kommit in:
Ca (Kalcium): 20 mg/l
Mg (Magnesium): 2.5 mg/l
SO4 (Sulfat): 10 mg/l
Cl (Klorid): 14 mg/l
Na (Natrium): 18 mg/l
HCO3 (Alkalinitet): 76 mg/l
För jag in datan i vattenkalkylprogrammet som länkas till nedan samt tillsätter 3 gram kalcimsulfat får jag "gröna" stjärnor på alla värdena. Dessutom får jag reda på att vattnet passar till Amber-öl. Det sistnämbnda stärker ju in teori om att vattnet är bättre till lite märkare öl, mina stout och black lager blir oftast mycket bra, medan inte en enda lager varit något att hurra över.
Räcker tre gram kalciumsulfat eller bör jag göra nåt mer för att få till en anständigt humlad ipa.
Om jag vill få maltigare öl, är det några gram kalciumclorid som gör tricket då?
Och till sist, är dt späda och bygga eget vatten som gäller för att få till lagern/ljus öl eller finns det någon genväg?
Martin
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Klen IBU trots massor med humle!