lämplig jäst för barly wine!!!!!!!
nå? humle/jäst!? förslag och synpunkter tack
gärna bra metod också.... någon som provat med riktig kornmalt?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → lämplig jäst för barly wine!!!!!!!
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
nå? humle/jäst!? förslag och synpunkter tack
gärna bra metod också.... någon som provat med riktig kornmalt?
Allt beror på vad du är ute efter för resultat. Vill du göra en humlig amerikansk eller en mer engelsk barleywine?
En jäst som kan funka är s-05/wyeast 1056, som ska vara husjäst hos Sierra Nevada (Bigfoot).
Scottish ale 1728 brukar också vara populär till barleywine. Annars kanske en jäst som wlp007 kan vara intressant, den ger ifrån sig en del estrar. Men det gör å andra sidan de flesta jästsorterna när de jäser en barleywine-vört, då det blir ett rätt intensivt arbete där inne i vörten.
Det funkar nog med rätt många olika sorters jäst, det viktigaste är att de tolererar en hel del alkohol, att man har tillräckligt mycket jäst och att jästen är vid god vigör.
Så ett antal hydrerade påsar med torrjäst kan vara en idé. Alternativt att använda den färska, tvättade jästen från en tidigare jäsning av ett alkoholsvagare öl. Eller en riktigt ordentlig förkultur.
En annan idé kan vara att kombinera två jäststammar, som kan komplettera varandra. Men de måste fortfarande vara pigga och många, så då kanske två separata förkulturer kan vara en idé.
Sedan vet jag inte riktigt vad du menar med "riktig" kornmalt. Men visst går det att brygga en barley med enbart malt (och inget maltextrakt). Det går åt mycket malt och ett långt kok koncentrerar sedan vörten ytterligare. Att brygga en mindre mängd riktigt starkt öl från den första vörten och en svagare öl av återstoden av vörten är ett annat sätt att gå tillväga.
Ett tips för riktigt starka Barley Wines är denna:
http://www.whitelabs.com/beer/strains_wlp099.html
Den behöver lite lagringstid för att komma till sin rätt men å andra sidan ska Barleywines lagras länge för att smaka riktigt bra.
Jag gjorde precis ett engelskt barley wine med wlp005 sparad från en tidigare jäsning. Det verkar riktigt lovande. Jäste ner från 1,094 till 1,018 på 5 dagar vid 17-18 C. Tänk på att du vill göra en vört med hög förjäsbarhet för att ölen inte ska bli för söt. Överväg att mäska en timme eller så vid 64 C och sedan en halvtimma vid 67 C eller så.
Jag gjorde precis ett engelskt barley wine med wlp005 sparad från en tidigare jäsning. Det verkar riktigt lovande. Jäste ner från 1,094 till 1,018 på 5 dagar vid 17-18 C. Tänk på att du vill göra en vört med hög förjäsbarhet för att ölen inte ska bli för söt. Överväg att mäska en timme eller så vid 64 C och sedan en halvtimma vid 67 C eller så.
man skulle inge kunna få lite recept tips mårten?
Jag har inte tillgång till receptet nu men typ följande:
Till 8 liter
1,9 kg Maris Otter pale ale malt
1,6 kg pilsnermalt (fick ta den basmalt jag hade hemma!)
0,2 kg vetemalt
0,1 kg caraaroma (en riktigt mörk karamellmat)
0,025 kg rostat korn.
Mäskning 64 C i 60 min och 67 C i 30 min.
70 ibu humle, en blandning av target, ekg och saaz (ville få slut på några slattar humle) i 60 min. 15 g saaz i 5 min.
Koket blev lite längre än jag tänkt; 2,5 timmar.
Angående restsötma och BW så tycker jag att de bästa BW som jag har bryggt (bland annat två SM guld) är de som har en relativt hög restsötma.
Gärna en bra bit över 1.020 i FG.
De BW jag bryggt som haft lägre restsötma utvecklar sig inte lika bra med stigande ålder.
I och för sig lite spekulation från min sida har men som rent erfarenhetsmässigt gett bättre resultat.
Men man måste ha tålamod och lagra ölet i minst ett år, gärna längre, innan det når sin största potential.
För övrigt vad gäller jästval och maltval så gäller det att ta en jäst som orkar med högre alkoholer och som dessutom ger en bra fruktig karaktär.
Jag har provat lite olika varianter och även blandat olika jäststammar.
Till exempel både en engelsk alejäst och en belgisk chimayjäst med lysande resultat.
Maltval är som en strong pale ale fast med högre OG.
Basmalt: Pale ale, Crystal malt, både ljus och mörk.
Personligen tycker jag inte att man behöver extrema mängder humle men det är tycke o smak.
Angående restsötma och BW så tycker jag att de bästa BW som jag har bryggt (bland annat två SM guld) är de som har en relativt hög restsötma.
Gärna en bra bit över 1.020 i FG.
De BW jag bryggt som haft lägre restsötma utvecklar sig inte lika bra med stigande ålder.
I och för sig lite spekulation från min sida har men som rent erfarenhetsmässigt gett bättre resultat.
Men man måste ha tålamod och lagra ölet i minst ett år, gärna längre, innan det når sin största potential.För övrigt vad gäller jästval och maltval så gäller det att ta en jäst som orkar med högre alkoholer och som dessutom ger en bra fruktig karaktär.
Jag har provat lite olika varianter och även blandat olika jäststammar.
Till exempel både en engelsk alejäst och en belgisk chimayjäst med lysande resultat.Maltval är som en strong pale ale fast med högre OG.
Basmalt: Pale ale, Crystal malt, både ljus och mörk.
Personligen tycker jag inte att man behöver extrema mängder humle men det är tycke o smak.
okej ... jag är väldigt sugen på att fortsätta med BW... har du kanske några viktiga tips för att lyckas bättre? tack för dom redan givna tips ![]()
Mina råd inför ett barley wine -
Mäska som vanligt upp till 1.070 ungf och kör DME på resten av prickarna för en mindre smärtsam bryggdag.
När du gör ett öl som barley wine vill du få ut så mycket vört som möjligt då du vet att du med lite diciplin kan lagra ölet ett par år framöver.
Maltextrakt gör det enkelt att komma upp i både volym och OG i starkare öl, samt mycket smidigare än no-sparge/first runnings...
En rejäl förkultur på omrörare (5L) med 2 pkt flytande 001 eller 1056 alternativt 2-3 paket US-05 beroende på OG.
Syresätt ordentligt och se där efter till att hålla en jämn och stadig jästemp. Börja på 17-18C och rampa upp till 20C två dagar mot slutet.
En del Maris Otter (40-100%) är alltid trevligt i Barley Wines oavsett om dom är engelska eller amerikanska.
Håll mängden karamellmalt nere, men räds inte för ex biscuit eller ambermalt eller tom. ett par procent pale chocolate.
Vill du dricka det tidigt, håll nere beskan och satsa gärna på lite fin aromhumle. 1.090 = 90 IBU osv.
Ämnar du att lagra hela batchen, dra upp beskan och håll nere karamellmalten då melanoidiner kan övergå till blöt kartong efter tiden beroende på lagringsförhållanden. Efter 6 månader kan du ha tappat 40-60% av beskan beroende på humlesort osv. Du vill lagra ölet i balans, inte lagra bort felsmaker från en långdragen snedjäsning
Med rätt pitch ska vörten vara utjäst på 5-10 dagar.
OG 1.110 eller i de krokarna bör ge dig ett FG på 1.025 eller i krokarna med chico-jästen, men Scottish ale är också en draghäst i detta träsket om än något känslgare för mäsktemp etc. Nottingham kan jag tänka mig funkar rätt bra också, men kom ihåg att köra 2-3 paket.
Nottingham kan jag tänka mig funkar rätt bra också
Goda råd överlag där från Thomas, men jag reserverar mig vad gäller Nottingham. Den blir grinig och lynnig vid alltför högt OG.
Bra tips med DME för att knuffa upp OG.
Enbart malt ger antingen ett lågt utbyte eller så får man koka väldigt länge för att nå ett högt OG.
Vad gäller just stamvörtstyrkan (och indirekt alkoholstyrkan) så fundera lite på vad du vill ha.
Det finns utmärkta BW som ligger på drygt 8%, man behöver inte försöka slå rekord med öl på en bit över 10%.
Vad gäller Crystal eller karamellmalt och melanoidiner och blöt kartong så har inte jag råkat ut för det.
Men jag är också noga med att undvika felaktig oxidering av ölet (både med den varma och kalla vörten)
Nu börjar jag själv bli sugen på att att brygga en bra BW för det var ett tag sedan.
Om du vill kika på recept så rekommenderar jag att du tittar i SHBF:s receptdatabas.
Spännande liten tråd det här. Jag uppfattar lite olika läger i barley wine slaget där det som i många andra stiltyper finns ett amerikanskt läger som boostar lite av det mesta men ffa på humlesidan och beskan medan de engelska herrarna ofta tillåter en större restsötma och mer fruktestrar. Även om du nu använder en amerikansk relativt ren jäst som chico så kommer vörtsyrkan ändå bidra ed en hel del estrar och högre alkoholer. För mig vattnas det mer i munnen när jag tänker på ett kornvin med lite större restsötma och mer engelska fruktestrar men smaken är som baken. Jag har blivit förälskad i London Ale III just för att den ger en helt del skön frukt och en relativt framträdande restsötma även i rätt låga vörtstyrkor. Den kan jäsa ut ganska bra men ändå inte göra ölet torrt. Däremot har jag aldrig använt den till ett barleywine och risken är väl att det blir på gränsen för sött. Men nu har jag en som gått 5 generationer och den tuffar på lika bra som alltid och jag blev verkligen sugen på att prova den i ett riktigt starkt öl. Vad säger du Kenneth som har verkar ha viss vana av både barley wine och flera engelska jäster, blir den för söt tro? Kan tänka mig att lite special B skulle kunna passa bra för att trycka ut lite sköna mörka frukt- och russintoner men riskerar man ett för kvalmigt öl tro?
Angående jästen:
Om man precis har tappat om en IPA/DIPA på "us-05/california ale" så har man ju en schysst slurry,
men bör man "aktivera" den igen med lite fräsch normalstark vört (1050) innan man slår på 100+ OG?
/ Micke
Thomas Fransson skrev:Nottingham kan jag tänka mig funkar rätt bra också
Goda råd överlag där från Thomas, men jag reserverar mig vad gäller Nottingham. Den blir grinig och lynnig vid alltför högt OG.
Tackar Peps, I stand corrected, har bara tagit den upp till 6-7%
Angående London Ale III så ska den klara av uppåt 10% enligt spec.
Möjligen kan det bli lite väl mycket restsötma då förjäsningsgraden inte är den högsta.
Men med bra syresättning och en bra förkultur så att jästen är pigg så bör det fungera.
Vill man vara på den säkra sidan kan man alltid ha i lite vanligt socker i sin BW för att se till att det jäser ut lättare.
Jag bryggde nyligen en ale på c:a 5,8% med den "vanliga" London Alejästen (1028) och blev verkligen positivt överraskad.
Förutom att den jäste ut bra med en förjäsningsgrad på runt 76-77% så flockade den sig perfekt i flaskorna.
Jästen sitter som en smäck i botten och grumlar överhuvudtaget inte ölet även om man häller upp den sista slatten.
Bra utjäsning och bra flockning i en jäst är det optimala.
Dessutom gav den verkligt fina fruktestrar och ett mycket trevligt öl.
Jag skulle defintivt tänka mig att brygga en BW på den jästen.
Hej
Goda råd överlag där från Thomas, men jag reserverar mig vad gäller Nottingham. Den blir grinig och lynnig vid alltför högt OG
Jag bryggde en DIPA i våras med OG 80 FG 13, med nottingham, volym 10 liter samt 1 paket Nottinham, det jäste ut bra, ca 5-6 dagar.
Bo
En annan sak att tänka på är att låta ölet jäsa ut riktigt ordentligt innan man flaskar det, och gärna hålla ner på kolsyran / flaskjäsningssockret. Det blir lätt för mycket kolsyra när jästen långsamt knaprat på restextraktet i många månader, speciellt om FG är lite högre. Jag tycker det är svårt att få till, det har blivit bäst för mig när jag haft ölen minst ett halvår på fat och sedan fört över till flaska. Tyvärr har jag inte haft någon bra flaskfyllare så då har jag fått problem med oxidering istället. Nu har jag köpt en BeerGun så vi får se om det funkar bättre.
En annan sak att tänka på är att låta ölet jäsa ut riktigt ordentligt innan man flaskar det, och gärna hålla ner på kolsyran / flaskjäsningssockret. Det blir lätt för mycket kolsyra när jästen långsamt knaprat på restextraktet i många månader, speciellt om FG är lite högre. Jag tycker det är svårt att få till, det har blivit bäst för mig när jag haft ölen minst ett halvår på fat och sedan fört över till flaska. Tyvärr har jag inte haft någon bra flaskfyllare så då har jag fått problem med oxidering istället. Nu har jag köpt en BeerGun så vi får se om det funkar bättre.
Hej
Fresta har absolut en bra sak där, en tanke kanske kan va att om ett öl skall ligga länge +6 månader på flaska innan konsumtion så kanske man kan dra ner lite på priming mängden?
Och andra sidan sett ett öl med ett väldig hög alchalt, uppemot +9% kan ju oxså ha problem att överhuvudtaget få kolsyra, kvarvarande jäst är så slö av den höga alchalten att den inte riktigt klarar av att kolsyra ölet ordentligt.
Vilket scenario tror ni är troligast? för mycket kolsyra, eller för låg kolsyra? vid långlagring på flaska vid hög alchalt?
Bo
Om man inte kolsyrar artificiellt så är nog det säkraste att låta ölet jäsa ut ordentligt innan man flaskar det, hålla ner på primingsockret men tillsätta färsk jäst vid flasktappningen som du brukar göra Bo. Helst samma jäst så den inte knaprar i sig mer än originaljästen. Det är ju en klar poäng med flaskjäsning med långlagrade öl just för att minska oxidationsrisken.
Om man inte kolsyrar artificiellt så är nog det säkraste att låta ölet jäsa ut ordentligt innan man flaskar det, hålla ner på primingsockret men tillsätta färsk jäst vid flasktappningen som du brukar göra Bo. Helst samma jäst så den inte knaprar i sig mer än originaljästen. Det är ju en klar poäng med flaskjäsning med långlagrade öl just för att minska oxidationsrisken.
är det det som kallas för kröjsning? hur länge kan man vänta sig att kolsyran tar till sig? min BW har stått på flaska kanske 3 veckor nu... men kolsyran är riktigt tam... kan man kröjsa i detta läge? öppna upp och korka om... eller är risken för stor föör att man sabbar ölen?
kan man hlet enkelt öppna och stoppa i lite us-05 för att få bättre kolsyra eller? hjälp mig... jag vill inte chansa......
Antar att du kolsyrejäst i rumstemperatur eller lite varmare tillochmed? Annars kan det bli problem. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av att tillsätta jäst enbart för kolsyran.
har det blivit lite kolsyra efter tre veckor så finns det hopp om att det blir bättre med tiden
är däremot ölet helt platt utan minsta kolsyra så är det dags att försöka göra något
om du har torrjäst så se till att rehydrera den först.
öppna sedan en flaska och tillsätt en liten klick av jästslurryn, jag brukar ta ett kryddmått (1 ml) och dutta i lite.
sätt på kapsylen igen och vänta....
du kan börja med några flaskor och vänta ett par veckor och jämföra de behandlade flaskorna med de icke obehandlade.
till sist, ha tålamod med "stora" öl. när de är unga är de inte alltid så roliga, men med tiden kan de bli fantastiska.
har det blivit lite kolsyra efter tre veckor så finns det hopp om att det blir bättre med tiden
är däremot ölet helt platt utan minsta kolsyra så är det dags att försöka göra något
om du har torrjäst så se till att rehydrera den först.
öppna sedan en flaska och tillsätt en liten klick av jästslurryn, jag brukar ta ett kryddmått (1 ml) och dutta i lite.
sätt på kapsylen igen och vänta....du kan börja med några flaskor och vänta ett par veckor och jämföra de behandlade flaskorna med de icke obehandlade.
till sist, ha tålamod med "stora" öl. när de är unga är de inte alltid så roliga, men med tiden kan de bli fantastiska.
okej... jag har ställt dom i källaren nu.... 9 grader .... ska jag ta upp dom igen då? eller kan dom stå där nere och fortfarande tillverka kolsyra?
@lunnsen:
Jag har tillsatt jäst i efterhand två gånger, dvs korkat upp och tillsatt jäst samt lite socker. Använde mig av några gram torrjäst med liknande utjäsningsgrad som originaljästen samt ca 2g/l extra socker. Gjorde en lag på ca 2dl på detta och tillförde varje flaska samma mängd med en pipett (kan ha varit 5ml). Håller du bara allt rent och fint så är det inga problem. Båda ölen blev faktiskt fantastiska tillslut. Båda låg över nio procent och hade lagrats kallt ett tag innan flaskning, originaljästen var helt enkelt för trött eller i för låg mängd för att klara jobbet. Dock hade jag väntat tre månader innan jag upptäckte problemet.
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → lämplig jäst för barly wine!!!!!!!