51 Senast ändrad av Bullen (2006-03-29 13:35:22)

Sv: Hade jag för lite jäst?

Okej det låter ju bara positivt då, ska testa nästa mörka bryggning. Men nu måste jag i alla fall kröjsa apelsin-portern. Någon som har erfarenhet av London Ale och German Ale tillsammans?

EDIT: Spanade in Wyeast´s hemsida och där står att German Ale lämnar efter sig lite smak om man jäser ganska kallt. Så jag tänkte att jag kröjsar med den och låter den jäsa klart i 15-17 grader så kanske den inte stör orginalsmaken så mycket, låter detta bra?

German ale ger inte speciellt mycket bismaker i vilket fall. Lätt fruktighet som är trevlig över 19 grader och en mjuk maltighet som nästan drar åt lagerhållet under 18 grader.

German ale är nog den jäst jag tycker bäst om om jag bara brygger ihop något. Fruktiga ales eller rena pseudolager fixar den utan problem. Ända nackdelen den har är att den tar tid på sig att klarna.

Om den mesta av jäsningen är avklarad så kommer jästen i vilket fall inte producera så mycket smak. Själv avslutar jag gärna jäsningen några grader högre än huvuddelen av jäsningen för att garantera full utjäsning utan att behöva oroa mig för några större smakförändringar i jämnförelse med en helt kall jäsning.

Okej. Det ska jag begrunda då och ta ställning om hur jag ska göra. Kollade SG nu och det har inte förändrats nåt sen sist, men det smakar bra. Så det är bara att hoppas på det bästa!