Ok, jag har gått igenom intervjun med Dave Logsdon där han pratar om hur viktig syresättningen av vörten är, speciellt över OG 1080, där han rekommenderar rent syre från tub. Många variabler finns men för 19 liter (5 gallon) krävs ungefär en minuts syresättning och det bästa är ett så lågt tryck som möjligt (om jag nu tolkade hans svar rätt). Det näst bästa är helt enkelt att skaka skiten ur jäskärlet för hand om man nu orkar. 4 minuter för ett öl runt 1050 har jag för mig. Han pratade om att många använder akvariepumpar men menar att det inte alls ger lika bra resultat som skakning för hand eller rent syre. En XL påse räcker normalt till en 20 liter öl utan förkultur beroende på hur stort ölet är. Vad jag förstått så rekommenderas en rejäl förkultur till större öl. Jag råder er som vill veta mer vad han tycker att lyssna på intervjun då han pratar på i en ca 60-70 minuter totalt över tre avsnitt.
När det gäller Bullens problem med avstannad jäsning så tas ett exempel upp i avsnittet från 3 November, runt 22:15 in i programmet.
Exempel:
Casey från Siloam Springs, Arkansas har bryggt en Imperial Stout på OG 1115 som syresatts via akvariepump i nästan en timme och sedan hällts på jästslurryn från en mindre öl. Den jästes i rumstemperatur (20-21°C) i tre dagar och stannade sedan. Han väntade i två veckor innan han tappade över till sekundärkärlet men FG gick ej längre ner än 1040 och var alldeles för sött.
Dave Logsdon säger att en av anledningarna till detta är att jästen i princip har använt det mesta av aminosyror och näring som fanns i vörten till att börja med och att även om man tillsätter ny jäst så kan det vara svårt att få igång jäsningen igen. Men om man tillsätter ny fräsch jäst, samma som man började med (beroende på jästens alkoholtolerans), eller en jäst som tål högre alkoholhalt som champagnejäst eller till och med en belgisk jäst (beroende på vilken smak man är ute efter) som syresatts ordentligt så har man en god chans att få igång jäsningen igen. Han rekommenderar även att tappa om ölet samtidigt om man nu inte redan gjort det, för att bli av med bottensats som kan påverka ölet negativt. Lite varmare temperatur vid den fortsatta jäsningen rekommenderas också, runt 23-24 grader om möjligt för att minska stressen på jästen. På detta vis tror Dave att Casey kan få ner FG till runt 1025, vilket med tanke på OG är ganska bra.
Jag vet inte om detta kan hjälpa Bullen på något sätt men eftersom jag mindes just detta från intervjun så gjorde jag ett inlägg. Kenneth hade ju i princip redan löst problemet
Jag ber om ursäkt om detta var "off topic" på något vis. Ville bara sprida lite harmlös, men rätt lärorik information. Programmet (samt de DVD jag och Johan pratade om) är väl kanske inte allas "cup of tea" då det mest vänder sig till nybörjare. Jag räknar mig själv som nybörjare även om jag bryggt av och till sedan 2002. De mer kemiska analyserna mm överlåter jag till Fredrik då min stackars hjärna inte orkar med och går i ide efter två sekunder. 
Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte