Hade jag för lite jäst?

Jag har bryggt en ganska tung Imperial Stout med en startdensitet på 1090. Efter 10 dagar i primären tyckte jag att det var dags att tappa om. Den hade nu ett värde på 1040.

Jag använde en XL påse från Wyeast utan att göra förkultur till 7 liter av denna stout. Har ju funkat förut med den volymen men eftersom den här är en aning tung så undrar jag om jag kanske borde gjort en förkultur?

Ska ha den i sekundären länge, men tror ni att den kommer jäsa ut till önskade 1017-1020? Hur gör man annars, kan man tillsätta en aning mer jäst så det kommer igång igen?

Sv: Hade jag för lite jäst?

Det är ruskigt svårt att få igång en jäsning igen när den väl avstannat även om man tillsätter mer jäst.
Jag skulle tro att det beror dels på att det finns alkohol i och att det inte finns tillstymmelse till syre i den.

Det skulle kunna hjälpa om man "kröjsar" ölet. Dvs gör iordning en ny (för)kultur på kanske 1 liter med OG 1050 och tillsätt en påse pigg jäst i den. Låt det komma igång så att du har skumbildning i förkulturen och tillsätt rubbet i ditt öl efter att du skakat om och syresatt förkulturen bra. Om du inte vill att färgen ska bli ljusare kan du blötlägga lite svartmalt i vattnet du kokar upp till förkulturen.

Jag kan dock inte ge några garantier på hur resultatet blir.
Dock så har du inte något att förlora en öl med så mycket restsötma som 1040 är i princip odrickbart.

Om engelskan inte är ett problem så kan jag tipsa om en radiointervju som James Spencer http://www.basicbrewing.com/radio/ gjorde med Dave Logsdon från Wyeast där han bland mycket mycket annat intressant tar upp detta problem om jag inte minns helt fel. Man kan ladda hem radioprogrammen i mp3 format. Jag brukar bränna ner dom på en cd och lyssna i en bärbar cd spelare på jobbet. Titta efter:
October 27, 2005 - Dave Logsdon of Wyeast Pt. 1
November 3, 2005 - Dave Logsdon of Wyeast Pt. 2
November 10, 2005 - Dave Logsdon of Wyeast Pt. 3

James Spencer har även gjort intervjuer med John Palmer http://www.howtobrew.com/, Ray Daniels [Designing Great Beers] och Chris Colby från Brew Your Own Magazine bland många andra.
Där finns även videos, gjorda parallellt  med radioprogrammet eller fristående, att ladda hem. Väldigt underhållande och kul. För den intresserade finns en DVD om extraktbryggning att köpa samt snart en DVD om helmaltsbryggning. Basic Brewing har lyssnare från hela världen och presenteras med både humor och värme. Märks det att jag gillar programmet? wink

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Ibland kan själva omtappningen till sekundären vara en tillräcklig kick för jästen. Håll ett öga på den, den kan komma igång igen. Om inte så håller jag med Kenneth: FG 1040 är inte något att ha.

Borde man inte kunna använda vinjäst i en sådan här situation? Huvudjästen borde ju ha gett en hel del smak redan, av de 50°Ö den hittils hunnit med att käka upp.

Think globally. Drink locally.

Torgny skrev:

För den intresserade finns en DVD om extraktbryggning att köpa samt snart en DVD om helmaltsbryggning. Basic Brewing har lyssnare från hela världen och presenteras med både humor och värme. Märks det att jag gillar programmet? wink

Jag har både extrakt och helmalts videon, och de är välgjorda och riktar sig till nybörjare. Jag tycker också om programmet mycket, både podcasten och videocasten. Jag ser alltid fram emot torsdagar då det kommer nya avsnitt.

Din jästgiva motsvarar ca 70% av den rekommenderade jästivan. I en sån stark öl borde man kanske hällre lägga sig i överkant, än i underkant. Fast skillnaden är trots allt inte så himla stor, och jag tycker den stannade lite väl
tidigt.

Min gissning skulle vara att

1) antingen var jästen i mindra perfekt skick, och kanske kunde den inte tillgodogöra sig tillräcklig med syre i början. I såfall finns det lite diverse saker att prova, som Kenneth skriver, kröjsning etc. Men då gäller det att jästen du tillsätter är i perfekt skick och väl syresatt, eftersom etanolnivån är så hög redan. Antingen kan du göra en ny förkultur, eller försöka tappa om försiktigt, och liva upp jästkakan du har med fräsch vört och syre, och kanske lite extra näring om du har det, och sätta tillbaks den. Det kan vara ett alternativ om du inte har mer jäst hemma.

2) Det kan ju också vara så att din vört har dåligt förjäsbarhet. Hur gjorde du vörten?

/Fredrik

Torgny och JohanD som skriver om radio och DVD.
Kan ni inte berätta lite om vad som sägs i radion, DVDn om vad man bör göra i ett sådant här läge som Bullen hamnat i.
Eller är ni helt "off-topic"?
Jag fattar inte riktigt era inlägg....

En annan kommentar: Det här med "förkultur" ser jag personligen kan ha flera funktioner. Det handlar inte "bara" om att så att säga få rätt mängd jäst, utan att den jäst man tillsätter är i perfekt skick. Man ska tänka på att den jäst som finns i en jästpåse förvisso kanske lever, men den har svultit länge, och är säkerligen inte i toppskick på det viset. Där kan en liten "aktivering" också fylla en viktig funktion. Nu har påsern förvisso en "inbyggd"  aktivering i den lilla vörtpåsen man knäcker, men iallafall. En extra gång skulle nog inte skada. Speciellt vid starka öl där man inte har så stora marginaler, det är jobbigt nog för jästen ändå.

/Fredrik

Här kommer en liknelse smile

Om man ser jästgivan som ett magasin, vars innehåll används under jäsningen, så motsvarar kapaciteten på magasinet "mängden jäst", dvs hur många celler man har.

Men, det gäller ju också att magasinen fylls med innehåll. Och det är här syresättning och jästkvalitet kommer in.

"Rätt jästmängd" men för dålig kvalitet (ofta relaterat till syresättningen) är som att ha en stor kapacitet, men som inte utnyttjas mer än till en bråkdel.

Därför är både syresättning och mängd jäst viktigt. De hänger ihop. Sen händer de även ihop på sått sätt, att svulten jäst, i sin tur kan ha sämre syreupptagningsförmåga, så dålig jäst kan förstärka effekten genom att syreupptagen också blir sämre som grädde på moset.

/Fredrik

Fredrik skrev:

Därför är både syresättning och mängd jäst viktigt. De hänger ihop. Sen händer de även ihop på sått sätt, att svulten jäst, i sin tur kan ha sämre syreupptagningsförmåga, så dålig jäst kan förstärka effekten genom att syreupptagen också blir sämre som grädde på moset.

Det jag menar här är egentligen att det är skillnad på att syresätta vörten, och syresätta jästen.

Man kanske tycker att om jag trycker ned 10 ppm syre i vörten så har jag som bryggare gjort mitt. Men så enkelt kommer man inte undan. Faktum är dessuomt att 10 ppm egentlien är mer än vad som jästen behöver. Mycket går till spillo.

Det gäller också att se till att jästen är i sådant skick att den kan tillgodogöra sig detta syre på ett bra sätt.

Det är där skillnaden ligger lite grand.

Faktum är att det är mycket LITE syre som behövs, och en stor del av det syre som tillsätts i vörten egentligen inte används på rätt sätt.

Jag tror absolute inte att man behöver några gastuber med syre för att syresätta, det är inte det som det handlar om, utan det är enklare än så. Det gäller bara att försöka förstå jästen lite. Och ge den det lilla syre den behöver i rätt tillfälle under rätt omständigheter.

En enkel regl är att inte förvänta sig att en utsvulten jästmassa på ett effektiv sätt ska kunna tillgodogöra sig syre om den abrupt kastas ned i en syresatt vört. Att bränna på en gastub i det läget är i mitt tycke ingen bra lösning, det är som att försöka trycke ned maten i halsen på någon som inte vill öppna munnen.

/Fredrik

Fredrik skrev:

Din jästgiva motsvarar ca 70% av den rekommenderade jästivan. I en sån stark öl borde man kanske hällre lägga sig i överkant, än i underkant. Fast skillnaden är trots allt inte så himla stor, och jag tycker den stannade lite väl
tidigt.

2) Det kan ju också vara så att din vört har dåligt förjäsbarhet. Hur gjorde du vörten?

/Fredrik

Tack för alla svar allihopa! Hur menar du Fredrick, hur jag gjorde vörten? Det var inga konstigheter där, en massa goda maltsorter, en del mörkt extrakt, lite mjölkchoklad, kakao, smarrig humle osv!?

Det var ganska svårt att syresätta vörten när jästen skulle i, vispade med en ballongvisp och det har jag gjort med de tidigare batcherna också. Det vart ju inte direkt något skum med luftbubblor utan vörten var ju ganska tjock. Det har ej heller knappt kommit något skum och lagt sig på ölet.

Hur ska jag veta om det kommer jäsa ut, och om jag ska kröjsa? Finns det någon chans att det kan jäsa ut 20 steg på mätaren på 3-4 veckor utan min hjälp?

Appråpå färgen Kenneth så skulle 1 liter förkultur vara som ett myggpiss i ålands hav här. Den är så svart, så, ja. Den är så svart helt enkelt. Jag tror att om jag skulle tillsätta 50 % vatten så skulle den fortfarande inte gå att se igenom wink

Kenneth skrev:

Torgny och JohanD som skriver om radio och DVD.
Kan ni inte berätta lite om vad som sägs i radion, DVDn om vad man bör göra i ett sådant här läge som Bullen hamnat i.
Eller är ni helt "off-topic"?
Jag fattar inte riktigt era inlägg....

Jorå, vi är lite "off-topic". Radio(podcast)programmen med intervjuerna med David Logsdon om jäst var i oktober så jag kommer inte ihåg allt som sades. Jag ska gå tillbaka och lyssna igen, men liksom Torgny har jag bestämt för mig att "utebliven kolsyrning" nämndes. Min kommentar gällande Basic Brewing var mest för att instämma i Torgnys hyllning till välgjord information om hembryggning i form av radioprogram (podcasts) och video, både på DVD och som videocasts.

Bullen skrev:
Fredrik skrev:

/Fredrik

Tack för alla svar allihopa! Hur menar du Fredrick, hur jag gjorde vörten? Det var inga konstigheter där, en massa goda maltsorter, en del mörkt extrakt, lite mjölkchoklad, kakao, smarrig humle osv!?

Maltkompositionen, och sedan givetvis mäskschemat avgör förjäsbarheten.  Ingen jästgiva i världen jäser ut dextriner. Så innan vi skyller allt på jästen, kanske vi ska kolla på ditt recept och procedur? Man vet aldrig.

Dessutom mjölkchocklad? jag vet faktiskt inte vad detinnehåller. När man tillsätter konstigheter bör man kanske kolla så det inte innehåller någonting som hämmar jästen. Jag har aldrig tänkt tanken att ha choklad i vörten. Dessutom så innehåller det ju fetter och annat.

Hur lång tid tog det innan påsen svällde upp? och hur lång tid gick mellan uppblåsning och jässtart?

Att vispa i en stor jäshink är nog svårt., jag är lite tveksam till att det räcker. Jag brukar syresätta jästen i lite vört i en liten behållare genom skakning några timmar innan jässtart.

Hur lång tid mellan start och synlig bubbelaktivitet hade du? När inträffade jästoppen?

Är vörten nu grumlig? eller har all jäst lagt sig på botten?

Du kan ju ta ett prov, typ 0.5 liter och ta det i rumstemperatur och tillsätta lite beredd jäst och se om det jäser ut mer ellre inte.

/Fredrik

14 Senast ändrad av Bullen (2006-03-03 10:26:26)

Fredrik skrev:
Bullen skrev:
Fredrik skrev:

/Fredrik

Maltkompositionen, och sedan givetvis mäskschemat avgör förjäsbarheten.  Ingen jästgiva i världen jäser ut dextriner. Så innan vi skyller allt på jästen, kanske vi ska kolla på ditt recept och procedur? Man vet aldrig.

Dessutom mjölkchocklad? jag vet faktiskt inte vad detinnehåller. När man tillsätter konstigheter bör man kanske kolla så det inte innehåller någonting som hämmar jästen. Jag har aldrig tänkt tanken att ha choklad i vörten. Dessutom så innehåller det ju fetter och annat.

Hur lång tid tog det innan påsen svällde upp? och hur lång tid gick mellan uppblåsning och jässtart?

Att vispa i en stor jäshink är nog svårt., jag är lite tveksam till att det räcker. Jag brukar syresätta jästen i lite vört i en liten behållare genom skakning några timmar innan jässtart.

Hur lång tid mellan start och synlig bubbelaktivitet hade du? När inträffade jästoppen?

Är vörten nu grumlig? eller har all jäst lagt sig på botten?

Du kan ju ta ett prov, typ 0.5 liter och ta det i rumstemperatur och tillsätta lite beredd jäst och se om det jäser ut mer ellre inte.

/Fredrik

Maltkompositionen ser ut som följer (plus lite annat):

1000 g pilsnermalt
150 g vetemalt
50 g svartmalt
800 g mörkt maltextrakt
300 g medium maltextrakt
137 g mjölkchoklad
1 msk kakaopulver
300 g farinsocker

Angående mjölkchokladen så ja, den innehåller fetter. Men dom lägger sig på ytan och inget fett kom med till sekundären. Jag vill experimentera lite och jag vet att folk använd mjölkchoklad förut, bland annat en VM vinnare. Det är intressant för trots den ringa mängden så doftar nu ölet mjölkchoklad och starkt kaffe.

Det tog väl ca 3 timmar för påsen att svälla upp och efter tillsättandet så startade väl jäsningen inom 12 timmar. Vispa i jäshink har jag gjort varje gång och alla gånger förutom denna har det kommit ett rejält skum efter vispning som i min mening tyder på väl syresättning.

Jäsningen avtog rejält efter en vecka men jag tappade inte om föränns efter 10 dagar då jag egentligen inte tänkt tappa om föränns efter ca 14 dagar med tanke på vikten.

Om vörten är grumlig eller ej vet jag inte för den är så förbaskat svart men efter omtappning till sekundären har mer jäst lagt sig på botten, men så har även hänt de tidigare brygderna.

Jag använde mig bara av en försockringsrast på 60 minuter i 65-67 grader.

Jag har ingen erfarenhet av dina tillsatser med chokladen men receptet ser ju ok för övrigt. Men jag kunde inte låta blit att reflektera Det låter som att du haft extremt dåligt utbyte, om du fick 7 liter 1.090 vört av det där? Typ 30%? det gör mig lite misstänksam.

Det gånger jag fått sådär osannolikt lågt utbyte så har någonting gått rejält snett, typ dålig kross etc, och i samband med det har jag då också fått dålig förjäsbarhet eftersom det så att säga gick snett. Rent teoretiskt skulle det kanske kunna förklara ett FG negåt 1.035, men då din stannat tidigare så lutar det väl åt att det är något fel på jästen trots allt. Om du hade bra kross etc, och för övrigt normal mäsk så verkar nog det mest sannolika att jästen lagt av.

Sen vet jag inte heller exakt hur förjäsbarheten i den mörka DMEn är. Men enligt muntons specar ska ingen av deras DME ligga under 60%.  Så jag tror inte det är problemet heller.

1.016-1.026 bör om mäsken gått rätt till vara realistiskt tycker jag för det receptet.

Så någon av de föreslagna lösningarna skulle jag köra på. Ny jäst, eller försöka liva upp den befintliga etc.

/Fredrik

Jag kollade på de där för ett halvår sedan men nu har det kommit nya roligt avsnitt ser jag smile

Jag satte på den här i bakgrunden och märkte att i detta avsnitt intervjuas Dave Logsdon och han nämner faktiskt sitt besök i Sverige, och refererar i sammanhanget sekundärjäsning, eller inte, till några som jag misstänker är de stående mästarna som tar alla medaljer år efter år och att de skippar sekundären smile

http://www.basicbrewing.com/radio/mp3/bbr10-27-05.mp3

/Fredrik

"Angående mjölkchokladen så ja, den innehåller fetter. Men dom lägger sig på ytan och inget fett kom med till sekundären. Jag vill experimentera lite och jag vet att folk använd mjölkchoklad förut, bland annat en VM vinnare."

Hej
Jag har provade att lägga i choklad på en del av en porter.
Jag använde choklad med lite fett, typ 95%.
Vid tappning delade jag upp i flaskor tappade underifrån samt flaskor tappade från ytan.
Efter några månader gjorde jag en jämförelse:

Porter utan choklad: bra skum
Porter med choklad taget från ytan: mycket dåligt skum.
Porter med choklad taget underifrån: lika dåligt skum.

Slutsats: det hjälper inte att "skumma bort fett från ytan.

Jag har hört om någon (troligen Peter & Jessica) som bryggt med choklad och inte fått skum fören efter mååååånga år, men då var den jättebra.
Kanske det var den som tog SM guld.

Det var några år sedan jag gjorde mitt choklad experiment.
Jag tror att jag har någon flaska kvar, ska prova den ikväll.

/Kjell

Jag har tyvärr ganska dåligt utbyte har jag märkt, men idag så gjorde jag en rököl och jag har jobbat mig upp till 50-60 % i utbyte nu. Tror jag kan få det till 60-70% sen om jag finslipar lite smile

Jo jag har också hört detta om chokladen, men denna öl är tänkt att lagras i 3-4 år i alla fall. Den är ju dessutom, kommer bli (om det går) väldigt tung så den kan nog behöva ta det lite lungt ett tag ändå.

Ok, jag har gått igenom intervjun med Dave Logsdon där han pratar om hur viktig syresättningen av vörten är, speciellt över OG 1080, där han rekommenderar rent syre från tub. Många variabler finns men för 19 liter (5 gallon) krävs ungefär en minuts syresättning och det bästa är ett så lågt tryck som möjligt (om jag nu tolkade hans svar rätt). Det näst bästa är helt enkelt att skaka skiten ur jäskärlet för hand om man nu orkar. 4 minuter för ett öl runt 1050 har jag för mig. Han pratade om att många använder akvariepumpar men menar att det inte alls ger lika bra resultat som skakning för hand eller rent syre. En XL påse räcker normalt till en 20 liter öl utan förkultur beroende på hur stort ölet är. Vad jag förstått så rekommenderas en rejäl förkultur till större öl. Jag råder er som vill veta mer vad han tycker att lyssna på intervjun då han pratar på i en ca 60-70 minuter totalt över tre avsnitt.

När det gäller Bullens problem med avstannad jäsning så tas ett exempel upp i avsnittet från 3 November, runt 22:15 in i programmet.

Exempel:
Casey från Siloam Springs, Arkansas har bryggt en Imperial Stout på OG 1115 som syresatts via akvariepump i nästan en timme och sedan hällts på jästslurryn från en mindre öl. Den jästes i rumstemperatur (20-21°C) i tre dagar och stannade sedan. Han väntade i två veckor innan han tappade över till sekundärkärlet men FG gick ej längre ner än 1040 och var alldeles för sött.

Dave Logsdon säger att en av anledningarna till detta är att jästen i princip har använt det mesta av aminosyror och näring som fanns i vörten till att börja med och att även om man tillsätter ny jäst så kan det vara svårt att få igång jäsningen igen. Men om man tillsätter ny fräsch jäst, samma som man började med (beroende på jästens alkoholtolerans), eller en jäst som tål högre alkoholhalt som champagnejäst eller till och med en belgisk jäst (beroende på vilken smak man är ute efter) som syresatts ordentligt så har man en god chans att få igång jäsningen igen. Han rekommenderar även att tappa om ölet samtidigt om man nu inte redan gjort det, för att bli av med bottensats som kan påverka ölet negativt. Lite varmare temperatur vid den fortsatta jäsningen rekommenderas också, runt 23-24 grader om möjligt för att minska stressen på jästen. På detta vis tror Dave att Casey kan få ner FG till runt 1025, vilket med tanke på OG är ganska bra.

Jag vet inte om detta kan hjälpa Bullen på något sätt men eftersom jag mindes just detta från intervjun så gjorde jag ett inlägg. Kenneth hade ju i princip redan löst problemet smile Jag ber om ursäkt om detta var "off topic" på något vis. Ville bara sprida lite harmlös, men rätt lärorik information. Programmet (samt de DVD jag och Johan pratade om) är väl kanske inte allas "cup of tea" då det mest vänder sig till nybörjare. Jag räknar mig själv som nybörjare även om jag bryggt av och till sedan 2002. De mer kemiska analyserna mm överlåter jag till Fredrik då min stackars hjärna inte orkar med och går i ide efter två sekunder. wink

Torgny skrev:

De mer kemiska analyserna mm överlåter jag till Fredrik då min stackars hjärna inte orkar med och går i ide efter två sekunder. wink

Jag jag inser att det finns alltid mer att lära, och jag uppskattar Fredrik's inlägg.. nepps, fel.. jag längtar efter dem, för jag lär mig alltid något nytt; Tack!

"En dag man inte har lärt sig något, är en bortslösad dag"

wink

Jag har lyssnat på några av de där avsnittet i bakgrunden och även om det är "basic" (det heter ju också "basic brewing radio") så är det rätt kul! i typiskt amerikansk stil smile

Jag lyssnade på ett par av Logsdons jästavsnitt och de var bra, med mycket bra förklaringar ang syret. Jag instämmer med Torgny att om ni ändå blir sittande vid datorn vid tillfället så sätt på de avsnitten.

Men det enda som jag saknade är en som jag skulle tycka lite mer nyanserad behandling av syresättningen - man lätt får intrycket att syrgastuber är det som ska lösa alla problem. Han nämner inte alternativa tekniker som inte kräver att man köper inte syrgastuber, tex upprepad syresättning, och syresättning i förkulturen, sk. "pre-aeration" som börjar få mer uppmärksamhet nu.  För den som inte vill köpa en syrgastub men ändå vill göra något åt denna saken, så finns andra vägar. Det framgick inte med tydlighet i intervjun. Annars var den kanon.

/Fredrik

22 Senast ändrad av Fredrik (2006-03-04 08:52:10)

JohanD skrev:

wink

Håller helt med Johan! smile Varje dag när man känner när man går och lägger sig och känner att man kommer att vakna upp lite visare dagen efter känns lyckad!

Jag tycker jästen är oerhört spännande, och jag har lärt mig massor sedan jag började brygga. Jag tycker att ju mer man lär sig om jästen, desto intressantare blir den. Jag känner att jag lärt mig saker som jag inte alls trodde att jag skulle göra när jag stod och funderade på ÖB för några år sedan om jag skulle köpa en sån där konstig plåtburk med ölkit. Jag inser i efterhand att nyfikenheten på vad denna plåtburk kunde innebär innebar bara början på en spännande resa.

/Fredrik

Jag har nu satt igång en förkultur som jag kommer syresätta och tillsätta imorgon, sedan är det bara att hoppas på det bästa.

Jag har lyssnat igenom många avsnitt på basic brewing nu och tackar Torgny för att du lett mig till en ny favorit-radiokanal på nätet smile

24 Senast ändrad av Torgny (2006-03-04 11:42:07)

Fredrik skrev:
JohanD skrev:

wink

Håller helt med Johan! smile Varje dag när man känner när man går och lägger sig och känner att man kommer att vakna upp lite visare dagen efter känns lyckad!
/Fredrik

Naturligtvis har ni rätt. Livet vore rätt tråkigt om man aldrig lärde sig något nytt. Önskar bara att man tänkt så i skolan också wink

Fredrik skrev:

Men det enda som jag saknade är en som jag skulle tycka lite mer nyanserad behandling av syresättningen - man lätt får intrycket att syrgastuber är det som ska lösa alla problem.

När det gäller Dave Logsdons tankar om syresättning och annat så får man väl kanske ta det för vad det är, dvs hans sätt att se på saken och inte som en absolut sanning. Han avfärdar t.ex torrjästen lite väl nonchalant i intervjun. Fermentis olika sorter verkar fungera ypperligt tycker jag.

Bullen skrev:

Jag har nu satt igång en förkultur som jag kommer syresätta och tillsätta imorgon, sedan är det bara att hoppas på det bästa.

Jag håller tummarna. tongue

Bullen skrev:

Jag har lyssnat igenom många avsnitt på basic brewing nu och tackar Torgny för att du lett mig till en ny favorit-radiokanal på nätet smile

Kul! Hör gärna av dig till James också med ett mejl så blir han garanterat glad. Om du har tid så finns även videopodcasts att ladda hem http://www.basicbrewing.com/radio/index.php?page=video.