Trapetzpackning 2

Min packning är helt slut. Jag har försökt med ett par o-ringar men icke sa Nicke. Är det nån som har nått bra tips på vad å hur man gör en packning eller hur man får i kolsyra i fatet då jag behöver det på lördag. Jag tänkte köra med självfall men jag har ett oöppnat fat med bitter som jag helst vill dricka. å jag tror inte jag tömmer det innan det blitt dåligt.

Sv: Trapetzpackning 2

Hej jag tog en vanlig vvs packning tror det var från ett duschhandtag med ca samma mått, jag har haft den jätte länge och skruvat av tuben skit ofta.
Stefan

Sv: Trapetzpackning 2

Tack så mycket det ska jag testa.

Sv: Trapetzpackning 2

Funkade tyvärr inte med min packning.

5 Senast ändrad av nils-alf (2012-07-19 11:30:24)

Sv: Trapetzpackning 2

Problem löst. Jag la en oring på vvs packningen å då höll det tätt.

6 Senast ändrad av nils-alf (2012-07-19 11:32:16)

Sv: Trapetzpackning 2

http://img337.imageshack.us/img337/9393/imagecdb.jpg lyckades faktiskt få ihop den här av en 16g adapter till profiltap. Om det skulle skita sig igen.

Jag fick lov att värma slangen med varmvatten å pressa som en tok. Samt täta gängan med gängtejp. Men den funkar över förväntan nu. Det håller tätare med slangen direkt på profiltap än vad det gjorde innan till och med.

Sv: Trapetzpackning 2

Det var riktigt fiffigt Jag tror där är folk som blir glada nu inkl jag.
Stefan

Sv: Trapetzpackning 2

Såg att Malt Magnus säljer en keg charger som drivs med 16g patroner. Men den ser ut precis som en CO2 cykelpump. Funderar på att köpa en sån eller motsvarande.
Egentligen är jag ute efter ett sätt att driva med 425g tub fast utan regulator. Går det?
Jag Primar ju i fatet. Så vad behöver jag för att strypa flödet? Och var kan jag köpa dom prylarna..
Vad är det för skillnad på Trapetsadapter 1 och 2 egentligen? Förutom priset. Version 1 hos pgw kostar ju bara 265:-

9 Senast ändrad av nils-alf (2012-07-19 22:55:46)

Sv: Trapetzpackning 2

Det går väll att ta en sodastreamer å pumpa in lite kolsyra för att driva ut. Men jag har inte testat. Jag hade ingen så liten slang hemma så min flög av när jag försökte.

Det som är det trökiga med trapetz2 packningen tycker jag är det att man måste tömma tuben innan man tar av den å glömmer man att pysa ut det sista så spricker den. Eller om den hamnar snett.

Jag förstör rätt många sånna och tycker inte 425grams tuberna är nått att satsa på alls egentligen. Tänkte skaffa mig en större kolsyre tub snart. Men 425gram eller 16 är ju rätt smidiga.

Sv: Trapetzpackning 2

Bee skrev:

"...Vad är det för skillnad på Trapetsadapter 1 och 2 egentligen? Förutom priset. Version 1 hos pgw kostar ju bara 265:-"

Skillnaden på den hos PGW och den på humle är den patenterade packningen som humle har.
Har inte provat den från humle men den från PGW tog lite pillande med för att få piggen i "rätt" läge utan att det tokläckte kolsyra innan man hunnit skruva fast flaskan. Däremot kan den tas bort och skruvas fast igen oavsett hur full flaskan är.

Sv: Trapetzpackning 2

Ok, tack då vet jag.
Har funderat på att hitta en trasig soda streamer och plocka ut fästet där. Eftersom det är plast kan man ju montera det fäste man vill ha i andra änden.  Då kan man dessutom fästa en billig tryckregulator på utsidan.

Sv: Trapetzpackning 2

Hur är regulatorn ansluten till resten av systemet? Det smidigaste är att ha en form ab tryckluftshona så man lätt kopplar bort regulator med flaska från systemet och kan använda till annat. Skruva aldrig loss regulatorn från flaskan om regulatorn är öppen. Jag har aldrig problem med packningar och jag jag har åxå den specialpackningen. Drar alltid utan verktyg, bara handkraft då det inte behöver sitta hårt. Det är skillnad med den billigare varianten som bara tätar med en planpackning.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Trapetzpackning 2

Tänkte nog sätta dom i ordningen flaska, adapter, tryckregulator med manometer, ventil, slang.
Har inte grejerna än. Kör gas från soda streamern, men det är lite osmidigt.

Sv: Trapetzpackning 2

Ok, ja menade hur slangen är kopplad till regulatorn. Bra att ha en snabbkoppling där ifall man använder samma flaska för flera ändamål tex. servering, trycksättning, flasktappning etc. Det har nämligen förekommit frågor om att ha flera regulatorer och skruva bort flaskan emellanåt, vilket är helt fel anser jag.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house