Beställde lite humle från Eickelmann

Det såg ju inte så muntert ut när det kom hem...

http://www.humle.se/punbb/images/upload/P1050047-002.JPG

http://www.humle.se/punbb/images/upload/P1050048-002.JPG

Sv: Beställde lite humle från Eickelmann

Nej, men rhizomen lever nog ska du se. Klipp av och plantera i en större kruka eller sätt ut med lite gödning så blir det nog fart på den.

Det var också vad jag gjorde. Hoppas nu sommaren kommer med?

Oj, den där var till och med ännu ledsnare än de plantorna jag fick hem för några veckor sedan. De verkar ha jordens sämsta fraktavtal, nio dagar tog det mellan aviseringen från Eickelmann till det att jag fick paketet.

Men som Weinkeller skriver så lever säkert plantan, det kommer nog inte bli mycket till bladväxt i år (och naturligtvis inga kottar), men nästa år skall du se!

Think globally. Drink locally.

ni beställde väl lite för sent. jag beställde några plantor förra våren, kring april och då var det bara små skott som stack upp ur jorden. de tog sig snabbt vid omplantering och solljus.

6 Senast ändrad av peps (2012-06-09 10:13:50)

Jo, jag vet att det är sent, men Cascadeplantorna var inte färdiga för leverans förrän mitten av maj...

Min såg lite fräschare ut.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/2012-05-30%2007.35.54.jpg

http://bearbrewery.com

...fast de där bleka topparna kommer det nog inte bli någonting av, lika bra att klippa in den och låta den skjuta nya revor.

Å andra sidan har jag nog schaktat bort en kubikmeter humle de senaste dagarna här hemma; okänt märke och ursprung dock - håller på och bygger maskinhall.

Jag fick också hem humle från Eickelmann för någon vecka sen. Hallertauer Mittelfrüh och Cascade var i fin form men Saazen var rätt illa däran, inte lika rutten som din men på väg ditåt. Jag satte ut alla ändå, vi får se om den tar sig. Tyvärr har det varit väldigt kallt här i Östersund så de ser lite trötta ut, men huvudsaken är ju att de rotar sig ordentligt. Sen kanske det kan bli skörd nästa år. Ska bli spännande att se om Cascaden hinner mogna under den korta säsongen här i norr. Det är fint södeläge med mycket sol så det borde finnas en chans tycker jag.

ställde dem i varsin 12litershink med lite extra hönsgödsel i söderläge i lä - tänkte de kunde få en liten boost och så kan man plantera ut dem när / om de tar fart.

Tänkte beställa Cascade från Eickelmann i veckan. Hur bra växer Cascade i Sverige?

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Hej humleodlare!

Måste men ha både en han och hon planta för att få  användbara kottar eller räcker det med en honplanta?

Ulf

Jag köpte ett par plantor i april men de hade inte kommit lika långt i utvecklingen och var riktigt fräscha. Tror det tog 3-4 dagar att få hem.

Sågkärrsbryggarn: Du vill endast ha honplantor. Hanplantorna saknar kottar och har du hanplantor i närheten av honplantorna så får du inga kottar alls.

/Calle W

cwahlin skrev:

har du hanplantor i närheten av honplantorna så får du inga kottar alls.

/Calle W

om detta skulle stämma (vilket det inte gör) skulle det vara omöjligt att få fram nya humlesorter överhuvudtaget . Faktum är att man vid humleodling i England har föredragit att ha hanplantor med (skälet är för mig okänt) medan man i ex. i Tyskland inte velat ha hanplantor i närheten troligen pga av att mängd och kvalité blir bättre enligt tysk uppfattning. Men kottar blir det på honplantorna oavsett närvaro av hanar eller inte.

Björn Petersson skrev:
cwahlin skrev:

har du hanplantor i närheten av honplantorna så får du inga kottar alls.

/Calle W

Faktum är att man vid humleodling i England har föredragit att ha hanplantor med (skälet är för mig okänt) ...

Anledningen till att man i England (åtminstone vid odling av Fuggle) vill ha hanplantor med är att honkottarna blir uppemot 30% större med frön i. Högre avkastning alltså.

De fyra sorter jag beställde för tre år sen var också rejält sunkiga vid ankomst.
Med omild behandling, taskig avhärdning m.m. så växer de som hejsan nuför tiden, Tettnanger nådde toppen först detta år!

Min konstruktion för detta arrangemang för den intresserade: granstörar som stoppats ner i nergrävda avloppsrör och stålvajer för humlen att växa på.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/61_humle.JPG

Hur gör ni som planterat plantorna utomhus för att de inte ska sprida sig? Hört exempel där rotskott skjutit sig och kommit upp andra sidan huset...

@bjolu340
Hur gick det med dina alger?
@alla
Jag fick hem något liknande som luktade ruttet hö idag och har omedelbart  planterat om, men är föga hoppfull ang ena plantan.
Om dom nu har ångats i postens eviga gång så länge,
-Shipped 26 Jun
-Arrival 13 Jul
, ska dom nu ut i friska luften med solljus(regn f.n sthlm) direkt eller ska man ha dom inomhus ett par dagar?

Mvh Fredrik

Fick liv i två av tre - dessa klättrar fint på stänglar nu. Den tredje kämpar fortfarande men något litet grönt blad är där.

Såhär gjorde jag:
Klipp bort allt som inte ser riktigt friskt ut (så allt ...)
Sätt om i kraftig jord med extra hönsgödsel i soligt läge
Åk till spanien och se till så att det regnar hemma varje dag!

Hur går det med er humle? Trodde denna regniga sommar skulle vara ogynnsam, men nu flockas minsann kottembryona kring topparna (kan inte minnas om det är ovanligt sent eller icke - även om det väl har med dagslängd att göra om jag inte minns fel)

Äsch, det går sådär med min humle. Jag tror jag är lite överentusiastisk i min förhoppning att jag skall kunna integrera humlen i min befintliga trädgård utan att bygga massa specialställningar. Frågan är ju hur man gör när humlen så att säga slår i taket, växer förbi spaljén och så vidare. Åker nog dit på att bygga någon slags vajersystem nästa år.

Men på frågan om huruvida Cascade växer bra i Sverige måste svaret bli ja.

Jag har en undran till er mer vana humleodlare: hur gör man med alla sidoskotten? Vissa sorter verkar vara mer benägna än andra att skjuta sådana, och Cascaden är helt makalös, den är värre än tomatplantorna. Skall man "tjuva" humlen eller låta sidoskotten vara?

Tyvärr har jag inte något svar på huruvida man ska tjuva humlen, men däremot ett tips på video om humleodling i USA. http://www.youtube.com/watch?v=1L-xy_fYRvw

Tjuva är kanske inte riktigt ordet men man bör nog favorisera huvudskotten - en humleplanta skjuter ju väldigt många skott man brukar hjälpa de första / starkaste på traven och ser till att de klättrar uppåt på vad för slags hjälp man ger dem (och tänk på att de vill växa medurs).

Sedan beror det väl lite på vad man vill uppnå med årets säsong. Om man mest vill utveckla plantans rotsystem och kraft inför nästa år så bör man nog inte klippa alls; då handlar det ju om att ge växten möjlighet att växa och växtkraften kommer från solens strålar. Om man däremot är nöjd med tillväxten så bör man favorisera de starkaste skotten, se till att de klättrar ordentligt och klippa bort de mindre livskraftiga - men det görs isåfall tidigare än nu.

Hittade lite info om att odla humle på more beer http://morebeer.com/brewingtechniques/l … ntell.html  och BeerSmith bloggen http://beersmith.com/blog/2008/04/10/gr … beer-hops/

Det dom säger där är att man ska trimma på våren och bara låta 3 kraftiga skott vara kvar. Jag läste inget om att tjuva plantan, men kontinuerligt hålla efter nya skott.