Jäst Bière de garde

Hej!
Är det någon av er som använt denna jäst (http://shop.humle.se/jast/veteoljast-be … rp=1003118)? Jag hade tänkt brygga nånting nu under sommaren, och då jag inte har möjlighet att jäsa i kylskåp eller nåt utrymme kallare än ca 20°C, så ligger det väl närmast tillhands att ta nån belgisk jäst, eftersom de ju i regel tål höga temperaturer. Jag är egentligen inte är så överdrivet förtjust i belgiska öl generellt sett , så därför har jag blivit nyfiken på denna jäst, eftersom den beskrivs som maltig (till skillnad från andra belgiska jäster, som kan ha mycket fenoler och estrar). Därmed är inte sagt att jag tänker hålla mig slaviskt inom öltypen Bière de garde – receptet blir nog efter eget tycke och smak.

En sak förbryllar mig dock: enligt produktbeskrivningen så ska den ha väldigt hög jästemperatur, 21-35°C, medan det i SHBF:s öltypsdefinitioner (http://www.shbf.se/index.php/oeltypsdefinitioner.html) står så här om Bière de garde: ”Bryggningen skedde vanligen i slutet av den kalla årstiden” och ”I den franska traditionen varmjäses inte ölet”. Det här talar emot varandra, tycker jag. Kallt eller varmt – vad är det som gäller?

I produktbeskrivningen till många andra belgiska jäster står det specifikt att de lämpar sig särskilt bra för öl med högt OG, men det sår inget om det för Bière de garde, fastän den öltypen brukar vara ganska stark, om man får tro SHBF:s öltypsdefinitioner. Jag hade tänkt brygga en inte alltför stark öl, kanske mellan 4.8 – 5.0 vol%, och OG lär väl bli strax under 1050. Vad tror ni om det – kommer jästen att vara lite för trögstartad med så lågt OG?

2 Senast ändrad av brandemannen (2012-07-12 22:51:28)

Sv: Jäst Bière de garde

Har aldrig jäst med den och inte heller druckit bier de gard. men en jästemp kring 20 funkar ju många alejäster. Sen beror det ju på vilka fenoler och estrar du inte gillar med belgiskt. Om du kan acceptera mer kryddiga fenoler så kan jag verkligen rekomendera french saison. Öltypen är ju inte så vanligt förekommande heller men en krispig och fin saison har ingenting av det söta runda lite ibland kvälmande (ursäkta mig alla belgofantaster, jag generaliserar lite) i sin ton. Om du vill ha den superkrispig kan man nästan få den torr som mineralvatten om man använder lite socker i vörten men den jäser ner lågt även utan socker utan att bara smaka vichyvatten. Om du dessutom jäser den bara vid ca 20 grader så kommer du tona ner smakerna lite även om det inte kommer att bli en ren maltig öl. Jag är inte heller så förtjust i många belgare men saison är fantastiskt!

Har inte använt jäststammen i fråga, men en BdG skall ju inte vara särskilt estrig, och de flesta (?) kommersiella exemplen är nog underjästa. Jäs så svalt du kan och strunta i temperaturangivelsen i produktbeskrivningen så hamnar du nog rätt.

OG-angivelsen är snarast ett mått på hur mycket jäst du behöver, har man ett lägre OG så behöver man helt enkelt mindre jäst. Så i ditt fall (OG ~1,050) så kan du sannolikt pitcha den uppsvällda smackpacken utan förkultur. Även om förkultur är en bra sak, om inte annat för att försäkra sig om att jästen är pigg.

Think globally. Drink locally.

4 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-07-12 23:15:52)

Biere de garde som den ser ut idag är formad av lagerbryggerier som flippade och började brygga ale med sin lagerjäst och sedan lagra den som de alltid gjort med den lageröl de producerat tidigare. Det kanske kan orsaka en del brydderier när man läser beskrivningar.

Kämpa inte mot en sådan jäst, leta upp välrenomerade recept på biere de garde eller saison och håll dig till dem för bästa resultat.
Jag lovar att en maltig biere de garde fungerar till grillad kyckling med vattenmelon och fetaost nu i sommartid. Byt ut degvätskan moten en flaska av ölet och baka pizza eller bara ett gott bröd till kyllingen och bli kung.

OG är fine

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

5 Senast ändrad av Foodhead 1 (2012-07-13 17:25:20)

Själv har jag bestämt mig för att US-05 passar Årstasommaren ypperligt. Men vad vet jag? smile

/kalle.

http://foodheadbrewery.blogspot.se

Tack för intressanta och givande svar!